Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimon Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Het ‘Recht op Gezondheid’ in tijden van economische crisis: de Cubaanse ervaring Brussel, maart 2014 Pol De Vos pdevos@itg.be
2
• 1986 - 1991 • 1991 / 1993 • 1996 - 2012 – Structurele samenwerking ITG – INHEM & IPK (DGOS) – Van binnenuit/onderuit Cubaanse gezondheidspolitiek doorgronden • Sterke en minder sterke punten in de gezondheidszorg • Concrete gevolgen van de complexe internationale context • Gevoerd beleid • Rol van Cuba in Latijns-Amerika (en ver daarbuiten) • 2010
3
• Recht op gezondheid – SSS & WHO – “Health for All” – “Investing in health” – WHO 2008 • Colombia versus Cuba • Cubaanse visie op gezondheid – SDH – Pre 89 – Post 89 – Internationale solidariteit • Cuba vandaag
4
• Recht op gezondheid – SSS & WHO – “Health for All” – “Investing in health” – WHO 2008 • Colombia versus Cuba • Cubaanse visie op gezondheid – SDH – Pre 89 – Post 89 – Internationale solidariteit • Cuba vandaag
5
Recht op gezondheid – WHO 1948 • 1948 – WHO Constitution "the enjoyment of the highest attainable standard of health is one of the fundamental rights of every human being...“
6
Health sector financing individuals Government UK, Nw, Sw, Cuba private insurers “’Managed care” (US) social security B, D, Fr health care providers TAXATIONS PREMIUM CONTRIBUTION CHARGES HEALTH CARE
10
WHO Conference in Alma Ata - 1978 • Integrated health and health services strategy – Government responsibility – Universally accessible health services – Multi-sectorial approach – Participation • Comprehensive approach towards • health – New International Economic Order
11
Foto Reagan & Thatcher Neoliberale maatregelen van beide Antivakbond Sandinisten/FMLN/Etc
13
World Bank 1993: ‘Investing in Health’ Belangrijkste veranderingen: – Daling van publieke uitgaven – Competitie – Fragmentatie en Privatisering Gevolgen in Latijns-Amerika – Privatisering (“Managed care” als paradigma) • Chili en Colombia als koplopers – VS HMO’s zwermen uit over Latijns-Amerika • Ondersteund door IFI-politiek • Overnames en fusies (op wereldvlak) in de gezondheidsector: • 1996 : 336 miljoen USD • 1997 : 3.4 miljard USD • 2001 : 9.1 miljard USD – Administratie - winsten - fondsen klinische diensten – HMO’s in goede gezondheid : • Trekken rijkere en gezondere patiënten aan • Chronisch zieken en armen naar ondergefinancierde publieke sector
14
Stocker K, Waitzkin H, Iriart C. The Exportation of Managed Care to Latin America. New England Journal of Medicine. 340 (14): 1131-36 (1999).
16
ALBA versus ALCA (FTAA)
18
www.who.int/whr/2008
20
Deze toxische combinatie van slechte politiek en economie is – grotendeels – verantwoordelijk voor het feit dat de meerderheid van de wereldbevolking vandaag niet de beste gezondheid genieten die biologisch mogelijk is. www.who.int/social_determinants/final_report
21
2008: Sharpening of crisis
23
• Recht op gezondheid – SSS & WHO – “Health for All” – “Investing in health” – WHO 2008 • Colombia versus Cuba • Cubaanse visie op gezondheid – SDH – Pre 89 – Post 89 – Internationale solidariteit • Cuba vandaag
24
Socio-political context 1945 1960 1970 1980 1990 2000 2010 decolonization movement social awakening Reagan & Thatcher neoliberalism GLOBALISATION End of WW II onset crisis TW debt crisis breakdown USSR World Bank report Investing in health Cuba WHO World Health Report 2008 Colombia National Health Systems & Social Security Systems Alma Ata
25
Insurance-based unified system from 1993 onwards • Market of insurers + market of service providers – Hospitals become for-profit institutions – Management in function of in-door efficiency – Fragmentation of the health care system – Problems in access and quality of care • Coverage • 41% - Contributory Regime = standard package: 3 levels of care (basic, intermediate, complex) • 40% - Subsidiary = only basic level + some treatments of intermediate level • 19% - Uninsured = only emergency care Colombia: The World Bank’s “success story”
26
• Recht op gezondheid – SSS & WHO – “Health for All” – “Investing in health” – WHO 2008 • Colombia versus Cuba • Cubaanse visie op gezondheid – SDH – Pre 89 – Post 89 – Internationale solidariteit • Cuba vandaag
27
Cuba: health (care) for all 1960s – Ensure access to medical services for all 1970s – Community medicine 1980s – Family medicine Since 1990s – Reforms and adjustments Development of Cuban health system = 4 stages
29
1959-1990 Economie ten dienste van sociale ontwikkeling Elektriciteit en drinkbaar water tot in meest afgelegen hoeken Mensonwaardige arbeidsomstandigheden verdwenen (vnl platteland) Op korte tijd analfabetisme uitgeroeid Uitbouw basis- en secundair onderwijs en universiteit Opleiding arbeiders, combinatie werk- en studieprogramma’s Volwassenenvorming: iedereen aangespoord om minstens een diploma lager middelbaar onderwijs te behalen Enorme expansie van kunsten, wetenschappen en sport Waardig loon - verbetering voeding - degelijke woning
30
Huisarts-model • Pas in 1984 opgestart • Centrale schakel in het Cubaans gezondheidssysteem • Effectiviteit bewezen in jaren 1990s • Nog belangrijke tekortkomingen – Systeem planning > < professionalisme van arts tov individuele patient – Contextuele problemen: • Lage lonen • Moeilijke werkomstandigheden • Zware workload (o.a. door internationaal programma) • Arts sociaal gewaardeerd Nood aan het verder versterken van de centrale rol van de huisarts Lange termijn stabiliteit in de wijken > < was een probleem door internationaal programma, nu sterk verbeterd Versterken van professionalisme Versterken van teamwork Rol verdeling Huisarts - verpleegkundige
31
• Huisartsen en -verpleegkundigen • Verantwoordelijk voor welbepaalde bevolking – ‘preventieve huisbezoeken’ – ‘dispensarización’ • Zorg – Toegankelijk – Integraal – Geïntegreerd – Goede kwaliteit – Gratis voor de patiënt Health Area (± 30.000 inh) Family Doctor 750-1500 inh policlinic Uitbouw van het gezondheidssysteem + introductie van de huisarts (vanaf 1984)
32
Hospital Polyclinic Family Doctor
33
Socio-political context 1945 1960 1970 1980 1990 2000 2010 decolonization movement social awakening Reagan & Thatcher neoliberalism GLOBALISATION End of WW II oil crisis debt crisis breakdown USSR World Bank report Investing in health Cuba over- production crisis WHO World Health Report 2008 Colombia National Health Systems & Social Security Systems Alma Ata
34
1989 2010 19952002 GDP – 35% Imports – 70 % 27 169 FDrs 96.2% coverage 8 965 FDrs 46.9 % coverage 30 726 FDrs 99.2% coverage 37 645 FDrs INT COOP +++ Cuba from 1990 onwards Torricelli act Breakdown Soviet Union Helms-Burton Law US embargo dammage / year = 2 billion USD Unified public national health system maintained + Integrated system - Stability of F.Dr. in community + Free access - Lack of resources + Comprehensive care - Availability of drugs + Continuous care - Technology + Adequate health outcomes
41
Strategische planning en operationele flexibiliteit • Exclusief openbare gezondheidszorg, centraal gestuurd, beleidsprioriteit • Zelfde building blocks • Flexibiliteit in functie van de lokale setting > < Problemen van bureaucratisch management > < Nationale beslissingen hebben grote impact op locale dienstverlening (+ en -) - bvb internationale samenwerking met Venezuela • Kwaliteit van lokale management teams = essentieel Interactie tussen zorg niveaus • Adequate rolverdeling tussen eerste lijn en referentieniveaus • Toegang tot eerste lijn van goede kwaliteit ◄ - ► Efficiëntie 2de lijn > < Operationele beperkingen • Bypass ++ • Problemen met doorverwijsinfo heen en (vooral) terug Conclusie Cubaans gezondheidzorg systeem
42
42 Cuban international cooperation • 40.000 Cuban professionals are working in 105 countries • 88% work in Latin America, 6.6% in Africa • Almost 80% of them (+ 30 000) work in the health sector in 68 different countries • Example: Venezuela
45
45 Founded in 1998 Yearly about 1500 new students In July 2005: First 1501 graduates from 20 different countries In 2005: students from 24 countries: • 19 from Latin-America • 4 from Africa • United States
46
46 Emergency Aid: Brigade Henry Reeve Katrina – 2005 – New Orleans De Standaard deze week
47
47 International health policy debate • Cuba = one of the few important international players that actively oppose neo-liberal thinking of privatization and profit in health services • Defends development of adequate, qualitative and responsive public health services – counterexample of the idea that “public services can’t function adequately” – example to defend the “public rationale” in other contexts
48
Conclusies - Internationaal debat Eengemaakt publiek gezondheidssysteem • Maakt een eenduidig nationaal beleid mogelijk • Toegang en kwaliteit verzekerd voor iedereen, ook tijdens periodes van crisis versus markt gerichte hervormingen • gezondheidsnoden > < privé winsten Recht op Gezondheid • Is geen “natuurlijk proces” maar een expliciete politieke beslissing • Cuba’s internationale samenwerking • Helpt het ROG te realiseren in andere landen > < Risico op ‘een systeem in het (lokale) systeem’ > < Massale steun aan Venezuela heeft de Cubaanse zorg onder druk gezet (2004- 2007) Recente politieke veranderingen in Latijns-Amerika • Sociale politiek krijgt meer aandacht in verscheidene landen • Toegenomen rol van Cuba • Rol model: consequent vasthouden aan ROG > < Risico verwikkeld te geraken in lokale tegenstellingen
49
• Recht op gezondheid – SSS & WHO – “Health for All” – “Investing in health” – WHO 2008 • Colombia versus Cuba • Cubaanse visie op gezondheid – SDH – Pre 89 – Post 89 – Internationale solidariteit • Cuba vandaag
50
Huidige situatie • Recente economische maatregelen – Hoe tot stand gekomen? – Inhoud – Gevolgen vandaag • Toekomst?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.