De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De arts en agressie Dr. Jan Stroobants Diensthoofd Spoedgevallen ZNA Middelheim Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011 Symposium Orde der Geneesheren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De arts en agressie Dr. Jan Stroobants Diensthoofd Spoedgevallen ZNA Middelheim Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011 Symposium Orde der Geneesheren."— Transcript van de presentatie:

1 De arts en agressie Dr. Jan Stroobants Diensthoofd Spoedgevallen ZNA Middelheim Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011 Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011

2 Feiten en cijfers Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011

3 De arts en agressie Een veralgemeend maatschappelijk fenomeen

4 De arts en agressie Ook de artsen worden niet gespaard

5 De arts en agressie Huidig cijfermateriaal is evolutief moeilijk wetenschappelijk te interpreteren: verschillende definities vaak geen onderscheid van types van agressie gevolgen van agressie registratiebias vrijblijvende registratie slachtoffer of veroorzaker? waarde-oordeel door betrokkene persistentie in de tijd – systematisch?

6 De arts en agressie Incidentie rapportering van agressie vs. gevolgen Incidentie Gevolgen

7 Het fenomeen “agressie” in de medische praktijk Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011

8 De arts en agressie Vanuit het oogpunt van de patiënt

9 De arts en agressie Classificatie ifv. oorzaak Classificatie organischpsychischmistevreden heid crimineel gedrag voorbeelden - frontale bloeding - Intoxicatie - hypoglycemie Pre- consult Post- consult -wachttijden -gebrekkige communicatie -niet ingeloste verwachtingen -wapendracht -diefstal - psycho sen - slecht nieuws actie-therapeutisch ingrijpen -psychofarmaca -sociale dienst -doorverwijzing psychiatrie -preventie -persoonlijk contact postfactum -onmiddellijk politie

10 De arts en agressie Classificatie ifv. uiting

11 De arts en agressie Niet ingeloste verwachtingen: de foute relatie de patiënt als “gezondheidsconsument” verstoort de arts- patiëntenrelatie de klant is koning en eist de klant bepaalt wat hij wenst te gebruiken uit de “winkel” de klant bepaalt de dringendheid waarmee de werkzaamheden dienen te worden aangevat, evenals de snelheid waarmee ze moeten worden uitgevoerd de klant onderhandelt (2nd, 3th, 4th opinion) inspanningsverbintenis versus resultaatsverbintenis niet tevreden, geld terug …

12 De arts en agressie Niet ingeloste verwachtingen: de foute informatie media, internet niet geschoold voor interpretatie PERCEPTIE

13 De arts en agressie Wat bepaalt iemands perceptie ? Agenda Behoeften Verlangens Vrees Verwachtingen Visie Vooroordelen Gewoontes Waarden Overtuiging Taal Ervaringen Zelfbeeld Wereldbeeld Een grotere variabiliteit binnen deze parameters zorgt voor een grotere variabiliteit van de perceptie, en bijgevolg, EEN COMPLEXERE VISIE OP DE REALITEIT.

14 De arts en agressie Vanuit het oogpunt van de arts

15 De arts en agressie a) de arts als slachtoffer

16 De arts en agressie Effectieve blootstelling aan agressie bij spoedartsen Bron: Onderzoek Dr. F. Somwille

17 De arts en agressie Effectieve problemen bij spoedartsen Bron: Onderzoek Dr. F. Somwille

18 De arts en agressie Inschatting van risico Bron: Onderzoek Dr. F. Somwille

19 De arts en agressie Angst voor agressie bij spoedartsen Bron: Onderzoek Dr. F. Somwille

20 De arts en agressie Agressie-ervaringen: a) Verbaal (categorie 1)

21 De arts en agressie Agressie-ervaringen: b) Non verbaal (categorie 1)

22 De arts en agressie Agressie-ervaringen: c) Serieus bedreigen (categorie 2)

23 De arts en agressie Agressie-ervaringen: d) Fysiek (categorie 3)

24 De arts en agressie GEVAAR: de arts bestraft… De operationele en medische autoriteit van de zorgverlener stellen hem in staat om handelingen wel of niet te doen ten voordele van de patiënt… (maar ook ten nadeel van de patiënt, waardoor irritatie of agressie vanwege de patiënt door zijn machteloosheid kan escaleren !) Aangehouden objectiviteit en professionele kalmte zijn moeilijk wanneer de zorgverlener zelf het slachtoffer wordt van agressie

25 De arts en agressie Voorbeelden van ontoelaatbare “bestraffing” in de zorgsector De patiënt onnodig laten wachten De behandelvolgorde aanpassen zonder medisch gewettigde redenen Negatieve modificatie van werkonbekwaamheid Laattijdig toedienen van pijnstilling Administratieve afwikkeling uitstellen …

26 De arts en agressie b) de ombudsdienst versus de arts als bemiddelaar in conflicten pro praktisch: uitfiltering van niet strikt medisch gerelateerde klachten de betrokken partij is niet rechtstreeks in het vizier de “onbevooroordeelde” derde contra de oplossing van conflicten rond medisch handelen krijgen vaak de allure van een rechtszaak bemiddeling wordt zo stellingenoorlog de intermenselijke zalving tussen betrokken krijgt minder kans gebrek aan nuance bij patiënten bij indiening van klachten

27 De arts en agressie Agressie vanuit het oogpunt van derden: de scheidsrechterfunctie Objectiviteit is moeilijk: als getuige onbevooroordeeld – alle elementen gekend? sympathisant de vrije mening van de maatschappij de perceptie (cfr. associaties ) sympathisant

28 De protectie Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011

29 De arts en agressie De protectie van de patïent De wet op de rechten van de patiënt Diverse instanties Ombudsdiensten (van lokaal tot federaal) Hiërarchische verantwoordelijken (in ziekenhuizen) De Orde der Geneesheren Mutualiteiten Het Gerecht …

30 De arts en agressie De protectie van de arts In ziekenhuizen Stewards Collega zorgverleners Voor huisarts Weinig protectie in de onmiddellijke omgeving voor de “solo”-arts Beter georganiseerd in “wachtpostsetting” Algemeen: zorgverleners in gevaar kunnen op snelle prioritaire hulp rekenen van politie!

31 Welke aanpak? Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011

32 De arts en agressie

33 Persoonlijke aanbevelingen Voorkom situaties van niet ingeloste verwachtingen:Goede communicatieOok door de medewerkerscave stigmatiseringNoodscenario bij verbale agressie:Verbale agressie => terrein verlaten (opnemen in “huishoudelijk reglement”)Terrein niet verlaten => tussenkomst politieNoodscenario bij fysieke agressie:NooduitwegenBereid alarmering voorPolitie !Laat behandeling over aan collega’s als je zelf niet meer in staat bent om objectief te zijn.Debriefing met lotgenoten en collega’s !Voorkom situaties van niet ingeloste verwachtingen:Goede communicatieOok door de medewerkerscave stigmatiseringNoodscenario bij verbale agressie:Verbale agressie => terrein verlaten (opnemen in “huishoudelijk reglement”)Terrein niet verlaten => tussenkomst politieNoodscenario bij fysieke agressie:NooduitwegenBereid alarmering voorPolitie !Laat behandeling over aan collega’s als je zelf niet meer in staat bent om objectief te zijn.Debriefing met lotgenoten en collega’s !

34 Besluit Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011

35 De arts en agressie Agressie: Veralgemeend maatschappelijk fenomeenUitgebreidheid slecht in kaart gebrachtOok in de zorgsector zeer pijnlijk (hulpverlener wordt target)Neemt verschillende vormen aan en heeft verschillende oorzakenDraagt bij tot burnout van zorgverlenersStelt de arts op de proef om zijn patiënt verder correct te behandelenElke arts kan zich best voorbereiden opPreventieAanpakVerder gesystematiseerd onderzoek is nodigElke maatschappelijke partij draagt verantwoordelijkheid in de aanpak van agressieVeralgemeend maatschappelijk fenomeenUitgebreidheid slecht in kaart gebrachtOok in de zorgsector zeer pijnlijk (hulpverlener wordt target)Neemt verschillende vormen aan en heeft verschillende oorzakenDraagt bij tot burnout van zorgverlenersStelt de arts op de proef om zijn patiënt verder correct te behandelenElke arts kan zich best voorbereiden opPreventieAanpakVerder gesystematiseerd onderzoek is nodigElke maatschappelijke partij draagt verantwoordelijkheid in de aanpak van agressie


Download ppt "De arts en agressie Dr. Jan Stroobants Diensthoofd Spoedgevallen ZNA Middelheim Symposium Orde der Geneesheren 14 mei 2011 Symposium Orde der Geneesheren."

Verwante presentaties


Ads door Google