De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Harry Molkenboer Opleidingskundig adviseur.  Even voorstellen  Identiteit  Theorie deel 1: kwalificatiestructuur  Theorie deel 2: beroepspraktijk,

Verwante presentaties


Presentatie over: " Harry Molkenboer Opleidingskundig adviseur.  Even voorstellen  Identiteit  Theorie deel 1: kwalificatiestructuur  Theorie deel 2: beroepspraktijk,"— Transcript van de presentatie:

1  Harry Molkenboer Opleidingskundig adviseur

2  Even voorstellen  Identiteit  Theorie deel 1: kwalificatiestructuur  Theorie deel 2: beroepspraktijk, functieprofielen, competenties, kennis en vaardigheden 2

3  28 Jaar ervaring als Opleidingskundig adviseur  Mede-ontwerper van een toetssysteem (vanaf 1994)  Initiatiefnemer en medeauteur van het boek “Toetsontwikkeling in de praktijk. Hoe maak ik goede vragen en toetsen?”  Lid van de NVE (Nederlandse Vereniging voor Examens)  Redacteur van Examens; tijdschrift voor de toetspraktijk Intrinsiek gemotiveerd om te werken aan kwalitatieve examens We oordelen immers en dat moet je dan wel zo goed mogelijk doen 3

4 4

5 5

6 Een kwalificatiestructuur beschrijft in een samenhangende context wat aan gedrag mag worden verwacht van een beroepsbeoefenaar in zijn of haar beroepspraktijk Samenhangende context Beschrijving van de beroepspraktijk, functieprofielen, competenties, kennis en vaardigheden 6

7 De beschrijving dient:  volledig  concreet  eenduidig  en meetbaar te zijn 7

8 De kwalificatiestructuur vormt het uitgangspunt voor de ontwikkeling van:  een opleidingsstructuur (met doorlopende leerlijnen voor professionalisering)  opleidingen  toetsen en beoordelingen en geeft de beroepspraktijk (werkgever en werknemer) houvast voor het functioneren en de professionalisering van medewerkers 8

9 9

10 10 Samenhangende context:  Beroepspraktijk  Functieprofielen  Competenties  Kennis  Vaardigheden

11 11

12 12 Hoeveel zijn er? Wellicht beter om uit te gaan van:  Taken en processen  Groepen van bij elkaar horende taken  Inclusief competenties Wat leidt tot een flexibel leerhuis van vakken/cursussen en examens van basis tot specialisaties en doorlopende leerlijnen

13 13 Ontwikkelbare competenties:  kennis  vaardigheden Niet of moeilijk ontwikkelbare competenties. Dit betreffen met name attitudes zoals:  integriteit  flexibiliteit  omgevingsbewustzijn Deze worden tijdens het werk en in gesprekken beoordeeld

14 14 Algemeen:  goed communiceren  klantgericht optreden Moeten deze wel door NVVB worden geëxamineerd? Vakspecifiek:  brondocumenten op echtheid controleren  gezichten en pasfoto’s kunnen vergelijken  uitleggen waarom een document wordt geweigerd uit te geven

15 15 Weet / Kent (Kennis) Weet hoe / Legt uit (Begrip) Laat zien Doet Gesloten of open vragen Leren Kennen Kunnen Beoordelen (Praktijk)opdrachten

16 16 Kwalificatiestructuur Eindtermen Leerstof Toetsmatrijs Toetsvragen LeermiddelToets

17 17 Een goede kwalificatiestructuur is het rotsvaste fundament voor een eigentijds, praktijkgericht, flexibel, duurzaam en kwaliteitsgericht leerhuis voor betrouwbare persoonsgegevens Projectteam NBP: veel succes en plezier met jullie mooie opdracht


Download ppt " Harry Molkenboer Opleidingskundig adviseur.  Even voorstellen  Identiteit  Theorie deel 1: kwalificatiestructuur  Theorie deel 2: beroepspraktijk,"

Verwante presentaties


Ads door Google