De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De patiënt in the LEAD: De EASYcare werkwijze en het waarom, wat en hoe van beter luisteren! 31 maart Bijscholing Hogeschool Ede Voor een significante.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De patiënt in the LEAD: De EASYcare werkwijze en het waarom, wat en hoe van beter luisteren! 31 maart Bijscholing Hogeschool Ede Voor een significante."— Transcript van de presentatie:

1 De patiënt in the LEAD: De EASYcare werkwijze en het waarom, wat en hoe van beter luisteren! 31 maart Bijscholing Hogeschool Ede Voor een significante impact op de zorg voor (kwetsbare) ouderen !!

2 Doelstellingen: 1. Noodzaak andere werkwijze verhelderen. 2. Begrip krijgen van LEAD (=EASYcare werkwijze). 3. Inzicht belangrijke onderdelen Waarom-wat-hoe

3 ligdagen; waarvan door ouderen (65+) Waarom

4 ligdagen; waarvan door kwetsbare ouderen Waarom

5 Vraag het de patënt zelf: veel niet passende zorg: Patienten en naasten (N=308): 43% onderbehandelen; 34% overbehandelen; Artsen (N=486): 52% overbehandelen; 42% onderbehandelen Csie passende zorg olv G vd Wal, 2014 Waarom

6 n=105n=249 % Communicatie met de patiënt: 5250 Besluitvorming:4532 Begeleiding door hulpverlener: 4428 Neiging tot (door)behandelen bij de arts: 3335 Oorzaken voor overbehandeling Csie passende zorg olv G vd Wal, 2014 Waarom

7 Mw Fransen, 83 jr, getrouwd. Dementie lichte-matige ernst, loopt met rollator. Diagnoses: ernstig hartfalen en dikkedarm kanker Waarom

8 Prioriteiten mw Fransen in zorg en welzijn?! LEAD: (= de EASYcare-werkwijze): 1. Luisteren: wat wil ze? 2. EAYSycare/medische informatie verzamelen 3. Afstemmen opties 4. Doel afspreken samen Innovatie Hoe

9 Geriatrie in Radboudumc 2014 Oudere in de de LEAD: Luisteren naar wat U wilt, gaan alle problemen na, stemmen de behandelopties af, en spreken daarna samen het behandeldoel af. We werken zo, omdat we een belangrijke bijdrage aan uw gezondheid en welzijn willen leveren! Hoe

10 Radboudumc: senior vriendelijk in 2013! Waarom

11 Radboudumc: senior vriendelijk in 2015?? Consequenties verzekeraars! 2014: -wat de oudere zelf wil centraal -GIDZ project over alle afdelingen -doelmatige zorg voor ouderen -in transmurale netwerken Waarom

12 Passende zorg ? We gaan werken met patient in de LEAD! De Easycare werkwijze. Wat

13 2015 : mw Fransen in de Bachelor ! Onderwijs Wat

14 2014 Onderzoek Wat

15 Wat +

16 EASY-Care

17 EASYcare TOS-triage flowchart • 231 (39,4%) Frail (aged > 70) V Kempen J et al. Br J Gen Pract. 2013;63:225-31

18 Predictive value EASYcare-TOS Frailty assessment (Adj for age, diseases, drugs) V Kempen et al J Clin Epidemiol. 2014;67:

19

20 E-Health : Zorg & Welzijns Info Portal Digitale overlegtafel

21 ZWIP W. Derksen Stop

22 “ZWIP” ? Persoonlijke community > 1000 ZWIPpers Apotheker Physio Maatschappelijk werker Verpleegkundige Huisarts/ Specialist

23 Oudere met in de LEAD: Luisteren Easycare /medische inventarisatie Afstemmen opties Doelen afspreken

24 “Indien er één ding gedaan zou kunnen worden om de situatie voor u te verbeteren, wat zou dat dan zijn?” Doeldomein% Gezondheid13 Mobiliteit5 Emoties1 Onafhankelijkheid36 Sociale en familierelaties4 Activiteiten en dagbesteding13 Woonsituatie11 Zorg- en welzijnsvoorzieningen11 Communicatie over zorg2 Anders3 ZOWEL NN – “100” unpublished work 2012 Robben Sarah, Thesis, Fam Pract & Br J Gen Pract 2012

25 Epic versus emic

26 Beoordeel wilskracht en motivatie: Inhoud en richting: Stevig/veerkrachtigKwetsbaar Wilskrachtig Zwak / apathisch

27 Video oefening Wat wil de oudere heer bij deze opname? EASYcare domeinen behulpzaam? Valkuil(en) om prioriteit te ontdekken?

28 Valkuilen voor het goed luisteren -invullen -ongeduld -handelen -richtlijnen/routines -irritatie -….

29

30 Fase Voorbereiding 1.Historie 2.problemen voldoende in kaart gebracht? 3.Wie neemt in dit gesprek de beslissingen 4.Bepaal levensvisie en beleving: CAVE culturele verschillen 5.Identificeer (behandel)doelen: ZORG en WELZIJN Choice 6.Uitleg, informatie (Choice talk): KANSEN Option 7.Option talk: (evt. keuzehulp) Decision 8.Zorgplan  besluitvorming (decision talk) gezamenlijke besluitvorming

31 Skylla & Charibdis: Mooie, passende, doelmatige en duurzame zorg!

32 500 ouderen opnames/maand 170 slechter eruit dan erin (KNMG 2010) Paradox

33 Smell of the place Radboudumc onderscheidend goed voor oudere patiënten Mrs Fransen in de LEAD! Strategie Geriatrie

34 Smell of the place Radboudumc onderscheidend goed voor oudere patiënten Of dhr Fransen in de LEAD! Strategie

35 Oudere met in de LEAD: Luisteren Easycare /medische inventarisatie Afstemmen opties Doelen afspreken Wat +

36 De oudere patiënt in the LEAD-interactie : Stellingen: het beoordelen van de wilskracht en motivatie van een oudere patiënten is een verpleegkundige handeling/observatie. De grootste valkuil hierbij is……….

37 De oudere patiënt in the LEAD-interactie : Stellingen: 1.Succesvol ouder worden staat of valt met het oplopen van beperkingen. 2.De sleutel van goed oud worden is tegen je verlies kunnen

38 Uw Gids bij het ouder worden Geriatrie Radboudumc


Download ppt "De patiënt in the LEAD: De EASYcare werkwijze en het waarom, wat en hoe van beter luisteren! 31 maart Bijscholing Hogeschool Ede Voor een significante."

Verwante presentaties


Ads door Google