De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Antoine Heideveld VECON studiedag, 27 maart 2014 Rotterdam Zakendoen in de nieuwe Economie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Antoine Heideveld VECON studiedag, 27 maart 2014 Rotterdam Zakendoen in de nieuwe Economie."— Transcript van de presentatie:

1 Antoine Heideveld VECON studiedag, 27 maart 2014 Rotterdam Zakendoen in de nieuwe Economie

2 1. Het Groene Brein Wetenschappelijk netwerk ± 60 wetenschappers uit diverse disciplines

3 Doel: de nieuwe economie versneld te realiseren door kennis op het terrein van de nieuwe economie te vergroten, te verbinden en vooral direct toe te passen binnen de praktijk van vernieuwende ondernemers

4 De Groene Zaak Ondernemersvereniging met één gedeelde ambitie: zo snel mogelijk een duurzame economie Creëert de economie van morgen, vandaag

5 Partners De Groene Zaak •±170 koplopende bedrijven •Multinationals, groot, MKB •Alle sectoren •Duurzaam verdienmodel als uitgangspunt

6 2. De Nieuwe Economie

7

8 De economie van waarde • Focus op waardecreatie • Opbrengsten ipv kosten • All assets included

9 Interacterende trends kleuren de nieuwe economie Transparantie Nieuwe waarden Geopolitieke Shift Glocalisering Connectedness Transparantie Geopolitieke Shift Digitale & Mobiele revolutie Nieuwe waarden

10 Fairworks: •'s Werelds grootste ontwerper en fabrikant van duurzame tapijttegels •Ontwikkelde productlijn ‘Fairworks’ waarin duurzaam materiaal en traditionele vaardigheden van lokale Indiase ambachtslieden samenkomen •Ontwikkelend door het ‘Innovatie Netwerk’, een groep van milieuactivisten, industrie en Interface partners wereldwijd Interface Europe

11 3. Zeven Vensters

12 Zeven Vensters op succes

13 Venster Klanten “De consument van de nieuwe economie hoeft geen woning, auto of telefoon te bezitten, als hij maar kan wonen, rijden en bellen.”

14 Four stages of de-ownership

15 Benutten van overcapaciteit: •Online platform waarop bedrijven materieel, kennis en kunde van elkaar huren •Brengt hierdoor stilstaand kapitaal in beweging (impact met name in bouw & agrarische sector) •Verhoogt omzet, verlaagt bedrijfskosten, verbetert rendement FLOOW2: B2B platform

16 Afscheid van de eigendomsthese: •Werkgevers krijgen stoel in bruikleen voor 10 euro per maand, gedurende 5 jaar •Werkgever betaalt alleen voor gebruik, Steelcase Solutions blijft eigenaar van grondstoffen •Stoel na 5 jaar voor 99% recyclebaar, in 5 minuten te ontmantelen: blijft dus van waarde voor producent Steelcase & turntoo: Think Stoel

17 Venster Value Cycle “De totale waardecreatie is bepalend in de value cycle, niet het bedrijfsresultaat. Dat betekent uitdaging, langetermijndenken en innovatie”

18 Creatieve financiering in de value cycle: •Besparing en meervoudige waardecreatie door nieuwe relatie klanten en ondernemers •Afname in budget van belangrijkste afnemers: Nederlandse gemeenten. •Gemeenten stellen via sociale werkplaats werknemers met arbeidsbeperking beschikbaar aan Medux. Medux geeft de gerealiseerde besparing door aan de gemeenten. Medux

19 Venster Schaalgrootte “Ondernemers in de nieuwe economie kiezen ervoor niet te outsourcen of te insourcen, maar te rightsourcen.”

20 Van ‘Big is Beautiful’ & global Naar ‘Small meets Big’ & local

21 Maximale stretch tussen lokaal & mondiaal ondernemerschap: •Fujifilm vóór digitalisering wereldwijd marktleider in fotorolletjes en fotopapier •Hield competenties maar maakte omslag in markt en product •Door kennis & expertise op lokaal niveau te combineren met mondiale slachtkracht •Resulteerde in project Blue Energy: ontwikkeling van membranen waarmee duurzame elektriciteit wordt gewonnen Fujifilm

22 Venster Innovatie “Bij innovatie in de nieuwe economie gaat het om survival of the most adaptable, niet om survival of the fittest.”

23 Van gesloten naar open innovatie: •De Amerikaanse koffiegigant richtte een online community op en was hiermee een van de eerste grote crowdsourcing initiatieven •Op de website kunnen klanten nieuwe producten, smaken en belevenissen lanceren •Wat resulteert in incorporatie feedback, promotie van nieuwe producten en verstevigde klantrelatie Starbucks online

24 Venster Businesscase “Een businesscase in de nieuwe economie is nooit in beton gegoten, maar altijd dynamisch, altijd aan verandering onderhevig.”

25 Nieuwe combi van partijen, geldstromen en content: •Deze Engelse onderneming maakte een prijswinnende entree op de wijnmarkt door overhead uit het proces te halen •Klanten betalen 25 euro per maand, in ruil daarvoor ontvangen ze 40%-60% korting op wijnen via de webshop van Naked Wines •Die de wijnen koopt van kleine, onafhankelijke wijnboeren en hen stimuleert te experimenteren met nieuwe wijnen Naked Wines

26 Venster Financiering “Ondernemers zien om zich heen een keur aan financiële bouwstenen. Zij stellen zichzelf een belangrijke vraag: met welke stenen kan ik waarde creëren?”

27 De Trias Pecunia

28 Venster Leiderschap “Werkelijk duurzaam gedreven leiders empoweren de waarde van de aarde, de waarde van mensen en de waarde van geld.”

29 Leiderschap in de nieuwe economie

30 4. Afsluiting

31 @hetgroenebrein Blijf op de hoogte!


Download ppt "Antoine Heideveld VECON studiedag, 27 maart 2014 Rotterdam Zakendoen in de nieuwe Economie."

Verwante presentaties


Ads door Google