De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Di(ver)sability Awareness Omgaan met diversiteit in het hoger onderwijs 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Di(ver)sability Awareness Omgaan met diversiteit in het hoger onderwijs 1."— Transcript van de presentatie:

1 Di(ver)sability Awareness Omgaan met diversiteit in het hoger onderwijs 1

2 INHOUD Een opwarmertje  Wat zien jullie?  Wat kunnen we hieruit leren?  Hoe zou je dit filmpje verbinden met de titel van de workshop: “Di(ver)sability Awareness “ 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 2

3 INHOUD Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs.  Ondersteuning alle Vlaamse universiteiten en hogescholen.  Realiseren van inclusief hoger onderwijs.  Gelijke kansen in het hoger onderwijs.  Volwaardige participatie in het hoger onderwijs.  ‘Bottum-up’.  ‘In dialoog’. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 3

4 INHOUD Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 4

5 INHOUD Doelstellingen van de workshop  Bewust worden van verschillende visies over personen met een beperking en de implicaties van deze visies  Vanuit een reflectieve houding kijken naar diversiteit en beperking  Bewust worden van de werking en consequenties van de constructie van categorieën.  Op een respectvolle manier kunnen omgaan met diversiteit 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 5

6 INHOUD Opbouw workshop. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 6

7 INHOUD Verschillende visies Oefening: Schrijf op 3 post it’s een antwoord op de volgende vraag:  Post it 1: Wat betekent ‘beperking’ of ‘handicap’ voor jou? Waarom?  Post it 2: Wat is de oorzaak van een ‘beperking’ of ‘handicap’? Waarom?  Post it 3: Hoe moeten we omgaan met een ‘beperking’ of ‘handicap’? Waarom? 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 7

8 INHOUD Modellen van beperking 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 8 Modellen  Religieus-moreel model  Medisch model  Sociaal model Kaders van de workshop  Disability Studies  De constructie van verschil

9 INHOUD Modellen van beperking Religieus-moreel model 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 9

10 INHOUD Modellen van beperking Medisch model 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 10

11 INHOUD Modellen van beperking Sociaal model 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 11 Nog een lange weg naar gelijke rechten

12 INHOUD De visie van het SIHO Disability Studies  Beperking als een construct  Participatie staat centraal  Participatie als een recht  Kijken naar talenten en dromen  Luisteren naar het individu 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 12

13 INHOUD De visie van het SIHO Disability Studies 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 13

14 INHOUD De visie van het SIHO De constructie van verschil  We maken kaders die onze omgang structureren.  Tegelijk is er steeds een proces bezig tussen de mens en zijn omgeving om hieraan te ontsnappen 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 14

15 INHOUD De visie van het SIHO De constructie van verschil 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 15

16 INHOUD De visie van het SIHO De constructie van verschil 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 16 Kaders: Anders-zijn Proces: Anders-worden

17 INHOUD Diversiteit OEFENING:  In welke concrete situaties heb je ooit nood gehad aan ondersteuning. Ken je concrete situaties van kennissen, collega’s waarin deze kennis nood had aan ondersteuning?  Dit mogen kleine situaties zijn  Bijv. Er wordt een nieuw computerprogramma geïntroduceerd op je werk en je zit vast in iets. OPDRACHT:  Schrijf minimaal 2 eigen situaties en minimaal 2 situaties van kennissen, collega’s op de rode post its. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 17

18 INHOUD Diversiteit OPDRACHT: Schrijf nu op de gele post its:  Hoe hebben jij of je kennis/collega dit opgelost?  Wat was er nodig van ondersteuning uit de omgeving? Welke post it waar?  Plak de rode post its waar je wel een oplossing voor hebt samen met de gele post it (de oplossing) op poster 1  Plak de rode post its waar je nog geen oplossing voor hebt op poster 2 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 18

19 INHOUD Diversiteit Conclusies:  Iedereen wordt in sommige contexten beperkt door de omgeving  Beperking als een sociaal construct  Nood aan nieuwe manieren van handelen  Nood aan FLEXIBILITEIT  Ondersteuning moet vaak komen uit deze omgeving  We zijn INTERAFHANKELIJK 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 19

20 INHOUD Diversiteit Diverse studentenpopulatie  Ook studenten hebben verschillende mogelijkheden en beperkingen.  Dit is niet altijd zichtbaar 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 20

21 INHOUD Diversiteit Diverse studentenpopulatie Zoeken naar beperking of talent…of allebei? 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 21

22 INHOUD Diversiteit Diverse studentenpopulatie Zoeken naar beperking of talent… Of allebei? 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 22

23 INHOUD Diversiteit Diverse studentenpopulatie Waar zit de student met een beperking? 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 23

24 INHOUD Groepen en identiteit Opdracht:  Schrijf alle groepen op tot welke jullie jezelf rekenen?  Welke rol heb je in elke groep?  Ben je hetzelfde in al die groepen? 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 24

25 INHOUD Groepen en identiteit 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 25

26 INHOUD Groepen en identiteit Verschillende en veranderende identiteiten 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 26

27 INHOUD Groepen en identiteit Disability Identity  Disability Identity is zeer afhankelijk van de omgeving en het moment. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 27 PORTRET BART “ The association (for softenonvictems) combines the possibility to learn, to get information and especially the possibility to return your own knowledge to others. Next to that, it is also a place where his children can see that Bart is not the only one with this disability. (van Trigt & Grimonprez, p.20)

28 INHOUD Groepen en identiteit Opdracht:  Bekijk het blad: ‘Tot welke groepen behoor ik?’  Vul op de stippellijn enkele momenten in, waarop je spanning voelde tussen verschillende rollen  Bijv. Moeder – Werknemer tijdens ziekte kinderen 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 28

29 INHOUD Groepen en identiteit Conclusies:  We behoren tot verschillende groepen  Deze connectie met groepen verandert  Onze rollen verschillen in de groepen Link met de continue diversiteit  Groepen zijn vaste kaders  Mensen zijn niet zomaar onder te verdelen tot bepaalde groepen of in categorieën  In de groepen zijn ook mogelijkheden om anders te worden. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 29

30 INHOUD Groepen en identiteit Toch worden er vaste groepen gemaakt 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 30

31 INHOUD In- en uitsluiting In- en uitsluiting door vaste groepen 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 31

32 INHOUD In- en uitsluiting 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 32 ADHD Dyslexie Autisme Zwakbegaafd Dysmelie Labelling Lange traditie van verdelen van mensen in categorieën en subcategorieën Cfr. Het Medisch model De keerzijde van labels: mensen niet meer als anders-worden maar als anders- zijn beschouwen Stereotypen Ableism Buiten de boot vallen Afgebakende rechten en plichten Wij-zij

33 INHOUD In- en uitsluiting 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 33 Ableism

34 INHOUD In- en uitsluiting Attest, bewijs van beperking Redelijke aanpassingen  “Elke concrete maatregel, van materiële of immateriële aard, die de beperkende invloed van een onaangepaste omgeving op de participatie van een persoon met een handicap neutraliseert”. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 34 Afgebakende rechten en plichten

35 INHOUD In- en uitsluiting 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 35 Buiten de boot vallen Stoornis

36 INHOUD In- en uitsluiting 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 36 Wij-zij VoordelenNadelen

37 INHOUD In- en uitsluiting “Ze zijn allemaal hetzelfde”  Zijn alle mannen hetzelfde?  Zijn alle Nederlanders hetzelfde?  Zijn alle Moslims hetzelfde?  Zijn alle personen met een beperking hetzelfde? 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 37 Wij-zij

38 INHOUD In- en uitsluiting  Definitie: “Verzameling vaststaande, simplistische en sterk veralgemeende opvattingen over een groep mensen”. (Brysbaert, 2006). 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 38 Stereotypen

39 INHOUD In- en uitsluiting Voorbeelden van bezorgdheid over toekomstige verpleegkundigen en leraren “Iemand met autisme kan toch geen leerkracht worden?” “Kan een persoon met een fysieke beperking een infuus aanbrengen? “ “Kan een vroedvrouw met één arm voor de veiligheid van een baby instaan? “ 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 39 Stereotypen

40 INHOUD In- en uitsluiting Mythes: 1.Ze zijn hulpeloos en afhankelijk van ons. 2.Ze zijn slachtoffer van het lot, hebben een verdoemd leven en nood aan medelijden. 3.Een beperking is altijd zichtbaar. 4.Ze staan achter op verstandelijke vlak. 5.Ze kunnen geen kinderen hebben, ze kunnen geen kinderen opvoeden. 6.Ze spelen slachtoffer voor een tegemoetkoming en extra ondersteuning. 7.Ze hebben extra zintuigen, kunnen in de toekomst zien of hebben magische krachten. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 40 Stereotypen

41 INHOUD In- en uitsluiting 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 41

42 INHOUD In- en uitsluiting Toegankelijkheid van de instelling  Vaste kaders in het hoger onderwijs zorgen voor potentiële barrières in:  Bereikbaarheid  Bruikbaarheid  Begrijpbaarheid  Betaalbaarheid  Beschikbaarheid 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 42

43 INHOUD In- en uitsluiting Bereikbaarheid 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 43

44 INHOUD In- en uitsluiting Bruikbaarheid 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 44

45 INHOUD In- en uitsluiting Begrijpbaarheid 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 45

46 INHOUD In- en uitsluiting Betaalbaarheid 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 46 € €300

47 INHOUD In- en uitsluiting Beschikbaarheid 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 47

48 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit Diverse studentenpopulatie Nood aan:  Formele en informele ondersteuning  Luisteren naar persoonlijke verhalen  Samen zoeken naar creatieve oplossingen  Een flexibel hoger onderwijs  Kritisch kijken naar de toegankelijkheid van de lessen 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 48

49 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit Formele ondersteuning  Ondersteuning vanuit de structuur  Wetgeving (Redelijke aanpassing)  Politieke besluiten  Diensten  Organisatiestructuur Link met kaders  Hiervoor zijn de vaste kaders nodig!  Hiervoor zijn labels nodig 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 49

50 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit Informele ondersteuning  Ondersteuning vanuit de cultuur van de organisatie  Welke visie is er rond diversiteit en inclusie?  Omgang tussen collega’s en tussen docenten en studenten  Door dialoog en persoonlijke interactie worden er snel oplossingen gevonden 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 50

51 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit Volledige ondersteuning!!! = Informele ondersteuning + Formele ondersteuning Nood aan een cultuur die open staat voor diversiteit. 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 51

52 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit Luisteren naar persoonlijke verhalen  “Laat me maar gewoon student zijn!”  Nood aan begrip  Het gevoel je meer te moeten bewijzen 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 52

53 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 53

54 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit “…Sometimes people, at certain times in their lives, want others to see their disability because in that way they don’t have to ask for help, but receive it automatically.” (van Trigt & Grimonprez, p.25) “Het trekt de aandacht hé, zo'n man zonder armen. Veel mensen schieten me ook spontaan te hulp. Vreselijk. Ze zien me mijn bril nemen met mijn mond en hup: daar steken ze al een handje toe. Letterlijk. Dat is niet nodig. Ik heb geleerd mijn plan te trekken. En als het niet lukt, dan heb ik nog altijd een tong. Dan vraag ik wel om hulp.” (Jacques Villeneuve) 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 54

55 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit Samen zoeken naar creatieve oplossingen  Studenten weten vaak zelf het beste wat ze nodig hebben aan ondersteuning  Open staan voor continue diversiteit = open staan voor de dialoog met studenten “Ik denk dat het wel belangrijk is om niet die constante bijstand te hebben, zo van:’ Gaat het, heb je hulp nodig?’, allee dat is ook niet nodig. In tegendeel, dat heeft dan een contra effect. Maar als er iets is, meld het maar”. (van Trigt & Grimonprez, p.12) 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 55

56 INHOUD Hoe inzetten op diversiteit Een flexibel hoger onderwijs  Van in het begin open voor een diverse studentenpopulatie Universal Design for Learning  Informatie op verschillende manieren aanbieden  Studenten kunnen op verschillende manieren met materiaal omgaan en op verschillende manieren aantonen wat ze geleerd hebben  Studenten op verschillende manieren betrokken laten voelen 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 56

57 INHOUD Vragen 1.Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info 57

58 INHOUD Meer info   Facebook Facebook  Nieuwsbrief (hier aanvragen)hier  E:  T: 0473/ Een opwarmertje 2.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 3.Doelstellingen van de workshop 4.Opbouw workshop. 5.Verschillende visies 6.Diversiteit 7.Groepen en identiteit 8.In- en uitsluiting 9.Hoe inzetten op diversiteit 10.Vragen 11.Meer info


Download ppt "Di(ver)sability Awareness Omgaan met diversiteit in het hoger onderwijs 1."

Verwante presentaties


Ads door Google