De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Literaire ontwikkelingen in de 16 de en 17 de eeuw Hoofdzaken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Literaire ontwikkelingen in de 16 de en 17 de eeuw Hoofdzaken."— Transcript van de presentatie:

1 Literaire ontwikkelingen in de 16 de en 17 de eeuw Hoofdzaken

2 Schrijver en publiek • Middeleeuwen  in opdracht van kerk of adel, vaak schrijver anoniem.. • 16 de en 17 de eeuw  volkstaal, met schrijver. Opdracht vanuit stadsbestuur of particulier. Schrijvers verzameld in rederijkerskamers.

3 Petrarca • Italiaanse dichter, schreef liefdesgedichten in sonnet-vorm. • Navolging van Petrarca  petrarkisme. – Onvervulde liefde – in de ik-vorm – Liefde stereotiep: blonde haren, rode lippen (bij Petrarca: Laura) – Vaste symbolen – Veel paradoxen (liefde is mooi, maar doet pijn) – Literair spel

4 Sonnet

5 Emblematiek • Motto (opschrift) • Pictura (afbeelding) • Subscriptio (uitleg) Doel: literair spel en wijze les.

6 Didactiek • Spannende, ontroerende verhalen waarin morele lessen en algemene waarheden liggen opgesloten. • Jacob Cats Doel: opvoeden van het volk!

7 Liederen • Bloeiende zangcultuur (toegankelijkheid) – Veel boeken met liederen rondom petrarkistiche liefde • Bedoeld voor de jeugd – Via muziek: sociaal sterker worden en erotische spanningen kanaliseren. BREDERO! Indeling liedboek: -Boertig (komisch) -Amoreus (liefde) -Aandachtig (religieus)

8 Toneel Ernstig toneel : -Vijf bedrijven -Hooggeplaatst persoon -Verheven taalgebruik -Onderwerp ontleend aan Oudheid -Eenheid van tijd, plaats en handeling. -Ondergang van de hoofdpersoon Ontwikkeling: via rederijkerskamers naar de Nederduytsche Academie (Coster), naar uiteindelijk de Amsterdamse Schouwburg. Van duidelijke directe lessen, naar spiegelend toneel (het publiek wordt een spiegel voorgehouden). Komisch toneel (naar voorbeeld van Cicero): -Vijf bedrijven -Herkenbare types, deugden en ondeugden -Moraliserend en didactisch -Dagelijks leven Twee soorten: retorisch-didactisch (morele les wordt vooral talig overgebracht) en Aristotelisch (hoofdpersoon met innerlijk conflict en maakt verkeerde keuze: morele les komt terug in handelingen.)


Download ppt "Literaire ontwikkelingen in de 16 de en 17 de eeuw Hoofdzaken."

Verwante presentaties


Ads door Google