De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop “Opname is een incident in een ambulante behandeling” Congres “FACT en verder” 21 juni 2011 Marina Verwijs Dieneke Hubbeling Ruurd Heise.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop “Opname is een incident in een ambulante behandeling” Congres “FACT en verder” 21 juni 2011 Marina Verwijs Dieneke Hubbeling Ruurd Heise."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop “Opname is een incident in een ambulante behandeling” Congres “FACT en verder” 21 juni 2011 Marina Verwijs Dieneke Hubbeling Ruurd Heise

2 “Als je vol vertrouwen de richting van je dromen volgt, beleef je successen die je nooit zou hebben verwacht” Michael Meurer

3 Aanleiding Ambitie/visie Cliënten zelf De negatieve bij-effecten opname Beleid zorgverzekeraar Kosten opnamebedden Niet afwachten maar anticiperen

4 Uitgangspunten •“Opname is een incident in een ambulante behandeling •“Beter worden doe je thuis”

5 CRISIS RESOLUTION & HOME TREATMENT •Aansprekende en succesvolle werkwijze •Opname voorkomend en verkortend •Sluit aan bij ambitie en visie van GGZ NHN •Kwaliteit van zorg staat centraal, maar kostenreductie wordt eveneens gerealiseerd

6 Opname is een incident in een ambulante behandeling The UK approach

7 Wandsworth Crisis & Home Treatment Team South West London and St. George’s Trust Dieneke Hubbeling MRCPsych 21 juni 2011

8 Principle of Home Treatment Home-based care is the norm for service delivery

9 Definitie A crisis resolution team (sometimes called home treatment) provides intensive support for people in mental health crisis in their own home, or other suitable alternative such as a crisis house. The crisis resolution team will stay involved until the problem is resolved. It is designed to provide prompt and effective home treatment, including medication, in order to prevent hospital admissions and give support to informal carers. It will also act as a gatekeeper to other mental health services such as acute inpatient care, referring clients to other services if longer term follow up is indicated. (Department of Health, 2001)

10 Definitie A crisis resolution team (sometimes called home treatment) provides intensive support for people in mental health crisis in their own home, or other suitable alternative such as a crisis house. The crisis resolution team will stay involved until the problem is resolved. It is designed to provide prompt and effective home treatment, including medication, in order to prevent hospital admissions and give support to informal carers. It will also act as a gatekeeper to other mental health services such as acute inpatient care, referring clients to other services if longer term follow up is indicated. (Department of Health, 2001)

11 Voor wie? •patients with an acute psychiatric crisis of such severity that, without the involvement of a crisis resolution/home treatment team, hospitalisation would be necessary. (Mental Health Policy Implementation Guide, 2001) •Meer dan 300 CRT’s in UK •Veel variatie in de praktijk •vaak geen crisishouse •rechtstreekse verwijzing tijdens kantooruren ? (Onyett et al 2008)

12 Crisis Resolution Team •24 uur, 7 dagen per week •indien nodig 2-3x daags contact •kortdurend (aantal weken) •in plaats van opname/ ‘gate-keeping’

13 Crisis Resolution Team •24 uur, 7 dagen per week -‘s nachts vaak telefonisch -indien nodig 2-3x daags contact -in praktijk meestal 1x per dag •kortdurend (aantal weken) -in de meeste RCT’s (bijv. Hoult e.a. 1983, Marks e.a. 1994) bleven mensen onder het ‘home treatment team’

14 Crisis Resolution Team •gate-keeping - verplicht in UK - niet altijd face-to-face contact •in plaats van opname -niet altijd -meer zorg nodig dan reguliere team kan bieden

15 Wandsworth Crisis & Home Treatment Team

16

17

18

19 ‘Team geschiedenis’ 2001Crisis Line (telefoonlijn buiten kantooruren) 2003Crisis Line en Home Treatment Team 7 verpleegkundigen (SPV – verpleegkundig specialist) Support Workers verpleegkundigen, 1.6 artsen

20 Role of WCHTT •Intensive support at home (Crisis Intervention, Home Treatment, Early Ward Discharges) •Gate keeper to hospital beds •Bed Management • inwoners / 66 bedden op opname afdeling •geen ‘crisis house’

21 Verwijzing naar WCHTT/Opname •Naam •Geboortedatum •Adres •Verblijfplaats –wij zien alleen mensen in Wandsworth –Inschatting van risico huisbezoek) •Telefoon •Huisarts •Diagnose •Huidige problemen •Mogelijke oorzaak •Risk history •Waarom nu psychiatrische opname? •Huidige medicatie •Sociaal netwerk •Recent gezien door verwijzer?

22 WCHTT Typical Day 9am Handover meeting am Administration, medicine collection 11am A.M. home visits 3pm Handover meeting 5pm P.M. home visits Provide joint assessments in A&E Crisis Line starts After 11pm1 Nurse continues with Crisis Line until 9am

23 Room Layout

24

25

26 Wandsworth Inpatient admissions

27 Toename gedwongen behandeling? Tyrer et al (2010) constateerden een overigens niet statistisch significante toename in gedwongen behandelingen. Hun theorie: door eerst thuis te behandelen gaat een kans voorbij

28 Gedwongen opnames

29 DIAGNOSES RCT JOHNSON (2005) Schizophrenia 29 RCT 38 Cont BAD 16 RCT 11 Cont Andere Psych 5 RCT 14 Cont Depressie 41 RCT 38 Cont Persoonlijkheidsstn 23 RCT 12 Cont Verslaving (inclusief dubb diag) 65 RCT 47 Cont

30 Project intensieve zorg GGZ NHN •3 regiogebonden IHT teams •3 crisishouses/logeerhuizen, totaal 20 plekken. •Afbouw 30 bedden in 3 jaar tijd

31 Kick off - 6 OKTOBER 2010 •Teamleiders •IBV’en •MR •Familieplatform •Cliëntenbelangen •Management

32 IHT regio WF IHT regio de KOP IHT regio NK Kliniek Crisishuis Kliniek Crisisdienst overdag PCT ADB SEPH

33 Het IHT-team •Multidisciplinair team •Bedienen een regio van ongeveer inwoners •Zijn verantwoordelijk voor iedere vorm van crisisbehandeling. •Ze zijn ambulant en netwerk georiënteerd en maken gebruik van bestaande netwerken. •Indien deze niet of onvoldoende aanwezig zijn investeert het IHT-team op actieve wijze in het opbouwen van een nieuw netwerk. •Tevens zijn zij verantwoordelijk voor wie er opgenomen wordt en wie weer naar huis kan, kortom: een poortwachterfunctie. •Het IHT-team streeft altijd naar snel ontslag bij opname. De behandeling wordt thuis voortgezet zodra de gevaarcriteria verbleekt zijn..

34 Het IHT-team biedt: •Intensieve ambulante begeleiding door het IHT-team met een bereikbaarheid van 24 uur per dag, zeven dagen per week  PCT •Een deeltijdprogramma van laag intensief tot hoog intensief  ADB •Een logeerplek •Ondersteuning met inzet van ICT mogelijkheden (zorg op afstand met beeldverbinding) •Een bed op de kliniek •Een combinatie van deze verschillende vormen.

35 Planning • IHT De Kop • IHT West Friesland • IHT Noord-Kennemerland


Download ppt "Workshop “Opname is een incident in een ambulante behandeling” Congres “FACT en verder” 21 juni 2011 Marina Verwijs Dieneke Hubbeling Ruurd Heise."

Verwante presentaties


Ads door Google