De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Successen en mislukkingen in 2009… wat kunnen we daarvan leren Bladenindebalie.nl Twitter: #bidb.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Successen en mislukkingen in 2009… wat kunnen we daarvan leren Bladenindebalie.nl Twitter: #bidb."— Transcript van de presentatie:

1 Successen en mislukkingen in 2009… wat kunnen we daarvan leren Bladenindebalie.nl Twitter: #bidb

2 Programmabladen AKN Q3 09Q3 08 % Avrobode ,4 KRO Magazine ,1 Mikro Gids ,5 NCRV Gids ,6 Televizier ,1 TV Film ,1 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)

3 G+J Q3 09 Q3 08 % Quest ,3 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)

4 Free Media Group Q3 09 Q3 08 % Esquire ,3 FHM ,3 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)

5 Audax Q3 09 Q3 08 % AvantGarde ,8 Girlz! ,2 Glossy ,4 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)

6 Weekbladpers Q3 09 Q3 08 % Vrij Nederland ,4 Opzij ,4 J/M ,9 Psychologie ,1 Hoe overleef ik Men’s Health ,1 Runner’s World ,9 Hollands Diep ,6 YOGA ,6 Happinez ,5 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)

7 2009 was het jaar van......Hoe overleef ik... Femke Leemeijer uitgever Weekbladpers

8 2009 was het jaar van... de recessie Henk Scheenstra COO print Sanoma Uitgevers

9 2009 was het jaar van... besparen, nog slimmer & creatiever ondernemen. Suzan Schouten Uitgever Disney bij Sanoma

10 2009 was het jaar van.... het inzakken van de advertentiemarkt en bezuinigingen: redden wat er te redden valt. Altan Erdogan Hoofdredacteur Revu

11 Best presterende titels Kampioen+18% Girlz!+18% 3.Reizen+16% PRiMO+16% 5.Landleven+15% 6.Mama+14% Mind +14% Hitkrant+14% 9.Knip Mode+12% Delicious+12% Totale omzet (lezers + advertenties) 2009 t.o.v Bron: Top Media Facts

12 2009 was het jaar van......echtscheidingen, waardoor de gossip-pers een goed jaar had. Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers

13 2009 was het jaar van... personality magazines. Frans Smits hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad/Maarten!

14 2009 was het jaar van bezinning, terug naar wat er echt toe doet, geluk vinden in kleine dingen, mensen om je heen Irene Smit en Astrid van der Hulst creatief team Flow

15 Slechtst presterende titels Residence-35% 2.Playboy-29% 3.ELLE Wonen-26% 4.VT Wonen-25% 5.Nouveau-22% Readers Digest-22% 7.Sportweek-21% 8.Revu-20% 9.Marie Claire-19% 10.Men’s Health-18% JAN-18% Computer Idee-18% Computer Totaal!-18% Totale omzet (lezers + advertenties) 2009 t.o.v Bron: Top Media Facts

16 In 2009 verdwenen titels (~12)

17 In 2009 gelanceerde titels (~28) 1/2

18 In 2009 gelanceerde titels (~28) 2/2

19 Besloten eind 2009: de eerste gevallen blaadjes van 2010

20 Wat gaat 2010 de tijdschriftensector brengen? Bladenindebalie.nl Twitter: #bidb

21 Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia (n=128) Eens Meer Minder De personality glossy hype is over zijn hoogtepunt heen. In 2010 verschijnt nog één nieuwe special rond een BN’er.

22 Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia Na de stabilisatie in 2009 volgt in 2010 een shake out op de bladenmarkt. Van de 200 titels die worden uitgegeven door de bij het NUV aangesloten uitgeverijen vallen per saldo 20 om. Eens Meer Minder

23 Mijn prognose voor 2010: Helaas afscheid nemen van zeer bekende titels. Voor sommige bladen is het over. Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers

24 Welke titel haalt niet het eind van 2010? AvantGarde Henk Scheenstra COO print Sanoma Uitgevers

25 Welke titel haalt niet het eind van 2010? Mind Magazine Femke Leemeijer uitgever Weekbladpers

26 Welke titel haalt niet het eind van 2010? De tijd van trends en hypes is wel voorbij, consumenten zullen meer en meer op zoek gaan naar bladen waarin het gaat om henzelf i.p.v. over trends en celebrities. Irene Smit en Astrid van der Hulst creatief team Flow

27 Welke titel haalt niet het eind van 2010? De Groene Amsterdammer Maar dat zegt men elk jaar volgens mij ;) Erwin van der Zande hoofdredacteur Bright

28 Welke titel haalt niet het eind van 2010? Vrij Nederland Frans Smits hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad/Maarten!

29 Welke titel haalt niet het eind van 2010? Kek Mama Jan Heemskerk hoofdredacteur Playboy

30 Welke titel haalt niet het eind van 2010? Harper’s Bazaar Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers

31 Welke titel haalt niet het eind van 2010? Het carrièreweekblad VK Banen. Daar gaat de Persgroep spijt van krijgen. Op het weghalen van bereik in een specifieke doelgroep voor (personeels)adverteerders staat altijd straf. Altan Erdogan Hoofdredacteur Revu

32 De eerste nieuwe blaadjes van 2010

33 Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia De advertentiemarkt voor publiekstijdschriften gaat zich in 2010 herstellen. De (bruto) inkomsten uit advertenties komen 10% hoger uit dan in Eens Hoger Lager

34 Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia Eens Hoger Lager Lezersinkomsten worden steeds belangrijker. De gemiddelde losse verkoopprijs is in 2009 ruim 4% gestegen naar 3,75 euro. De gemiddelde losse verkoopprijs komt in 2010 boven de 4 euro uit.

35 Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia Eens Oneens Er kan niet verder bezuinigd worden op de redacties. De bodem is bereikt.

36 2010 wordt het jaar van......de doorbraak van vrouwvriendelijke porno. Jan Heemskerk hoofdredacteur Playboy

37 2010 wordt het jaar van......een nieuwe balans vinden, gelukkig zijn met wat we hebben i.p.v. zoeken naar meer meer meer. Irene Smit en Astrid van der Hulst creatief team Flow

38 2010 wordt het jaar van......veel meer splitrun covers (hoop ik). Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers

39 2009 was het jaar van... special interest bladen. Frans Smits hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad/Maarten!

40 2010 wordt het jaar van herstel, herbezinning en het creatief omgaan met nieuwe verdienmodellen. Altan Erdogan Hoofdredacteur Revu

41 2010 wordt het jaar van......de nieuwe verdienmodellen. Femke Leemeijer uitgever Weekbladpers

42 2010 wordt het jaar van... het herstel (pas in de tweede helft van 2010) Henk Scheenstra COO print Sanoma Uitgevers

43 2010 wordt het jaar van... stabilisatie als je creatief blijft. Suzan Schouten Uitgever Disney bij Sanoma

44 Mijn prognose voor 2010: De al langer voorspelde herschikking van de bladenmarkt zet daadwerkelijk door. De titels die daarop niet zijn voorbereid, gaan klappen krijgen. De eerste tekenen van een nieuwe ontwikkeling dienen zich aan: multimediale bedrijven (print, radio, televisie en online) gaan stukje bij beetje de markt bepalen. Altan Erdogan Hoofdredacteur Revu

45 Mijn prognose voor 2010: Er worden meer tijdschriften verkocht. Frans Smits hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad/Maarten!

46 Mijn prognose voor 2010: Een lichte verbetering. Femke Leemeijer uitgever Weekbladpers

47 Mijn prognose voor 2010: Voorzichtig herstel van het consumentenvertrouwen. En verdere doorbraak van e-paper (met name via smartphones). Henk Scheenstra COO print Sanoma Uitgevers

48 Mijn prognose voor 2010: De nieuwe tabletcomputer van Apple betekent een injectie voor de online contentindustrie. Met de doorbraak van de 'apps' voor smartphones is het eerste begin al gemaakt van een nieuwe omgeving voor tijdschriften in digitale vorm. Erwin van der Zande hoofdredacteur Bright

49 Onze prognose voor 2010: We maken de balans op en wat blijkt? Al dat geld en de mogelijkheid maar volop te kopen en doen, heeft niet het ware geluk gebracht. Nu is/komt er rust. En het inzicht: om gelukkig te zijn hoeven we niet meer de deur uit. Als je dat kunt inzien ben je altijd op de goede plek. Homehappiness is de trend van Irene Smit en Astrid van der Hulst creatief team Flow

50 Welke titel wordt het tijdschrift van het jaar 2010? 100% NL Magazine Suzan Schouten Uitgever Disney bij Sanoma

51 Welke titel wordt het tijdschrift van het jaar 2010? Vara gids. Een onderbelicht genre. Wordt heel goed gemaakt. Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers

52 Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia Welke tijdschriftcategorie krijgt het het moeilijkst in 2010?

53

54 Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia Welke tijdschriftcategorie gaat het commercieel het best doen in 2010?

55

56 Mijn prognoses voor 2010: 1) Vader Abraham wint Eurovisie Songfestival 2) Nederland-Denemarken 0-6 3) Balkenende V valt over droogleggen Oudevrouwenpolder - Premier treft geen blaam Jan Heemskerk hoofdredacteur Playboy

57


Download ppt "Successen en mislukkingen in 2009… wat kunnen we daarvan leren Bladenindebalie.nl Twitter: #bidb."

Verwante presentaties


Ads door Google