De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen Ze zeggen ‘Jaja’ 2 e Open Forum 14/06/2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen Ze zeggen ‘Jaja’ 2 e Open Forum 14/06/2010."— Transcript van de presentatie:

1 Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen Ze zeggen ‘Jaja’ 2 e Open Forum 14/06/2010

2 Casus Anke: Dag Jasmina, zoals je weet hebben we vorige keer een overeenkomst gemaakt. We gaan deze samen nu een keer bekijken want je moest een aantal dingen doen. (toont trajectovereenkomst) Jasmina: Ik heb naar de kinderopvang gebeld. Anke: Wat zeiden die? Jasmina: Dat ik moest wachten en nog op de lijst stond. Anke: Wat heb je nog gedaan? Jasmina: Ik heb een brief gehad van VDAB (toont brief). Anke: Dus je hebt een afspraak op maandag om 14u. Jasmina: Ja. Anke: Zeker naar daar gaan en me laten weten hoe het gesprek is verlopen.

3 Casus Anke: Wil je voor de rest nog iets zeggen? Jasmina: Ja, ik heb nog geen geld ontvangen deze maand en zit zonder eten. Anke: Jah, als je niet op afspraak komt, dan wordt je geld niet gestort, dat weet je toch? Ik zal er voor zorgen dat je morgen langs de kassa kan passeren. Jasmina: Dat is goed. Een vriend van mij kan voedselpakketten gaan halen, kan ik dat ook? Anke: Heb je geen eten meer? Jasmina: Neen, ik leen momenteel wat geld van mijn schoonvader. Anke: Ik zal je een brief schrijven voor 5 voedselpakketten en je kan die deze middag gaan halen. Jasmina: Oké. Anke: Verder nog iets? Mijn volgende klant staat hier al dus ik ga je moeten laten. Jasmina: Neen. Anke: Jasmina, zorg goed voor jezelf en vergeet niet over een maand terug te komen hé!

4 Casus  Beeld van de hulpverlener  Wil helpen  Nood aan goede screening  Vraaggestuurd  Stoot vaak op geen motivatie: ze “zeggen” jaja  Vorig forum  Beeld van de jongere  Wil geholpen worden  Niet steeds opnieuw heel zijn/haar verhaal brengen  Wil actie  Stoot vaak op onbegrip: ik zeg dan maar “jaja”

5 De leefwereld van jongeren Wat wil een jongere?  Verwachtingen van jongeren tav. begeleiders  Tijd om elkaar te leren kennen  Informatie  Actie  Begrip  Flexibiliteit  Een normaal volwassen leven  Zorgen over toekomst  Zorgen over toekomstige jobsatisfactie  Jongeren zijn actief, moeten niet geactiveerd worden

6  L’age du choix  Afhankelijke situatie – Onafhankelijke situatie  Verhoogde kwetsbaarheid  Funderingen nodig  Drempels/hindernissen De leefwereld van jongeren Hedendaagse jongeren

7 Volgens de jongeren: -Schulden-Geen kennis rechten- plichten -Onduidelijkheid rond jobdoelwit-Moeilijke gezinssituatie -Interim-Uitblijven van antwoord -Geen informeel netwerk-Geen diploma De leefwereld van jongeren Hindernissen

8  Verschil tussen:  Problemen van de jongeren  Problemen met de jongeren  Probleemjongeren  Kwetsbare jongeren  Maak het onderscheid!  Motivatie: Ja! Neen! Voor wat? De leefwereld van jongeren Probleemjongeren?!

9 Van onderwijs naar arbeidsmarkt  Factoren die het moeilijk maken:  Arbeidsmarktgerelateerd  Conjunctuur  Ondoorzichtigheid  Onderwijs  Diploma  Tekort aan beroepservaring  Tekort aan arbeidsmarktattitudes  Beeld bij werkgevers  Hedendaagse jongere-zijn  Kloof werkt in beide richtingen

10 Het Jobkot Wat doen we? Het Jobkot Wat doen we?  Hoe gaat het?  Uitleg, uitleg en uitleg en nog eens uitleg  Actie ondernemen  Begrip tonen  Vertrouwen laten groeien  Zowel in zichzelf  Als in het systeem  Eerlijk zijn  Uitstroom?

11 Het Jobkot Basisprincipes  Laagdrempeligheid  Instuif  Openingsuren  Vrijwilligheid  Vertrouwen  Focus op vraag van jongeren  Op maat van jongeren  Jongerenvriendelijke ruimte  Postieve kijk  Maatschappelijke kwetsbaarheid  We zeggen “Kom binnen!”

12 Jobkot Structurele aanbevelingen  Eén begeleider als ankerpunt  Integraal werken als basis  Categoriaal werken: jongerenspecifiek  Train je personeel: - Leefwereld van jongeren - Maatschappelijke kwetsbaarheid - Bepaalde jongere specifieke competenties

13  Vraaggestuurd werken  Eénduidige informatiestroom  Rechten pro-actief toekennen  Empowerment  In plaats van een schop onder hun gat Jobkot Structurele aanbevelingen

14  Vragen ?  Contactgegevens: Eveline van Hooijdonk Jobkot/vzw Jong Godshuishammeke 17 09/


Download ppt "Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen Ze zeggen ‘Jaja’ 2 e Open Forum 14/06/2010."

Verwante presentaties


Ads door Google