De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een kei van een leider januari 2008

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een kei van een leider januari 2008"— Transcript van de presentatie:

1 Een kei van een leider 22 januari 2008

2 De manager vroeger…

3

4 De manager vroeger….

5 De markt tegenwoordig …

6 Leiderschapsspiegel IK….. JA/NEE
Heb mijn persoonlijke missie voor mezelf uitgeschreven Formuleer iedere week mijn weekdoelen Kijk in de spiegel wanneer iets niet goed is gegaan Prijs mijn mensen wanneer iets wel goed is gegaan Heb altijd als eerste de acties uit het werkoverleg af Heb mijn opvolgers al klaar staan 75% van de agenda van mijn werkoverleg is toekomstgericht Krijg minimaal 1 spontaan compliment per maand van mijn mensen In een coachgesprek vraag ik eerst: welke tip heb je voor mij? Ik weet vandaag of wij komende maand onze doelstelling halen Marc wil je hier qua lay out een soort van ‘libelletest’ van maken die er echt uit ziet als een mooie scan?

7 < 6 Lijder 6-7 Manager > 8 Kei van een leider Uitkomsten
Marc ook dit qua vorm verfraaien

8 U ? Leiderschapsspiegel Tekst voor Mario en Petra:
Hierbij het verhaal van Droom/visie/missie zo concreet kunnen visualiseren dat iedereen het voor zich ziet: ze vertellen het toekomstbeeld alsof het vandaag een realisatie is, ze focussen niet zozeer op het doel maar op de positieve gevolgen van het doel (wat betekent het voor je?/reason?; daardoor bewegen zij mensen! Congruent: beeld en geluid lopen gelijk: ze doen wat ze zeggen

9 Even kort kennismaken

10 Intenza Organisatie Focus
Zakelijke en financiële dienstverlening in Nederland Samenstelling Consultants/directie coaches (5), trainers/coaches/assesoren (30), presentatoren (3) Beroep Ambities realiseren met de focus op gedrag Impact vergroten van performance van mensen Passie Gedrag van mensen (én leiders) Organisaties in beweging krijgen (focus op doen, inspireren op toepassen, passie, resultaat) Motto Gedrag is dé succesfactor Van communiceren naar inspireren Boek geschreven Gedrag als succesfactor Marc wil je dit qua vormgeving ook wat swingender en minder cv achtig maken? Bijvoorbeeld de vorm van een paspoort of rijbewijs (bewijs van kunde)

11 Mario Bierkens MBA Naam Leeftijd 44 jaar Privé
Getrouwd met Carolien, 3 kinderen Guus, Cas en Eva en hond Joris te Roosendaal Beroep Partner Intenza Consulting Group MKB-ondernemer Managementcoach op gedrag, presentator en inspirator Passies Drummen, basketball West-Brabant Giants, hardlopen, koken, presenteren, gedrag van mensen en genieten van het leven Levensmotto Zakelijk motto Het is elke dag feest, je moet wel zelf de slingers ophangen Gedrag is dé succesfactor Boeken geschreven Gedrag als succesfactor Doorlopend Succesvol verbeteren Marc wil je dit qua vormgeving ook wat swingender en minder cv achtig maken? Bijvoorbeeld de vorm van een paspoort of rijbewijs (bewijs van kunde)

12 Enthousiaste Intenza-referenties:

13 De route naar realisatie
Leiderschapsspiegel De eerste winst De inspiratiemotor Acceleratie in Realisatie

14 Doel sessie Praktische tips aanreiken om een kei van een leider te worden door meer grip te hebben op het gedrag van uzelf én van uw mensen Minimaal 3 tips die u morgen al kunt gaan toepassen

15 Aan de slag……

16 De droom van iedere leider
Succes / Resultaat

17 De eerste winst

18 Uw ambitie?

19 Het Intenza Realisatie Plan©

20 Wat wilt u dat uw relaties over uw mensen of bedrijf zeggen?
Welk gedrag wilt u vaker in uw bedrijf zien?

21 Input Klant centraal Onafhankelijk Professioneel Slim Creatief
Eerlijk en betrouwbaar ……

22 Teamwork is elkaar vertrouwen
En? Vertrouwen dat het goedkomt?

23 Zo, nu heeft u 4% gerealiseerd!

24 Realisatie-remmers Vuurpijleffect
Communicatie over nieuwe doelen/plannen Vage kreten zonder lading Training als Haarlemmerolie Valse start Geen voorbeeldgedrag management Meten op kwantiteit Harder sturen Schijncommitments Managers volgend in plaats van voorop lopend Etcetera

25

26 Enkele feiten op een rij
Vaag gedrag leidt tot slechts 4% verbetering na half jaar Concreet gedrag zorgt voor 46% verbetering na half jaar Bron: Ben Tiggelaar

27 Laat beeld en geluid gelijk lopen!

28 Bepaal een handig gedragskompas
28

29 Uitgewerkt GRIP ALERT AAAI A andacht A lert reageren
A fspraak = afspraak I nitiatief nemen G is R echtdoorzee I nhoudelijk P ro-actief L okaal ondernemerschap E chte aandacht voor de klant R esultaatgericht T opkwaliteit AAAI GRIP ALERT

30 Enkele gedragskompassen
AAAI GRIP ALERT

31 Vertaal naar bewegen en agenda’s Hoe concreter, hoe beter

32 Voorbeeld GRIP-overleg (visie op het spelconcept)
IK… Gis • heb focus voor 80% op toekomst • zorg ervoor dat het overleg verfrissend is Rechtdoorzee • geef degene die niet voorbereid zijn geen zendtijd • sluit iedere keer af met WKB-rondje met tips voor toekomst • stel toepassingsvragen om inzicht te krijgen in het ‘echte’ commitment • stel per afspraak vast wat er over 1 maand bereikt moet zijn (output) Inhoudelijk • zorg ervoor dat de toekomstige ontwikkelingen centraal staan • begin met de commerciële onderwerpen eerst Paraat • overleg niet op de gouden uren (10-16).

33

34 De inspiratiemotor

35 Communiceren of inspireren?

36 Wie vindt u een voorbeeldleider en waarom?
36

37 Leiders…… …. hebben visie/ambitie …. zijn concreet
…. zijn het voorbeeld 37

38 U ? Leiderschapsspiegel Tekst voor Mario en Petra:
Hierbij het verhaal van Droom/visie/missie zo concreet kunnen visualiseren dat iedereen het voor zich ziet: ze vertellen het toekomstbeeld alsof het vandaag een realisatie is, ze focussen niet zozeer op het doel maar op de positieve gevolgen van het doel (wat betekent het voor je?/reason?; daardoor bewegen zij mensen! Congruent: beeld en geluid lopen gelijk: ze doen wat ze zeggen

39 Een leider is het Het gaat hier om de letterlijke vertaling van het woord: Voor: voordoen als eerste Beeld: laten zien in je eigen gedrag

40 Bent u de haas? Ik zou de haas vooral vertalen als:
Meelopen de eerste kilometers in plaats van ‘lijstjes afvinken’ Voor jezelf formuleren waaraan je ziet of ze het oppikken: dus gedragsdoelen formuleren BV introductie nieuw product. In 1e 10 km wordt t succes bepaald. Vaak gaat t anders moet je in de laatste kilometers t verlies vd slechte start goed maken; veel bedrijven steken hun energie in t eind om te compenseren wat ze in t begin hebben gemist om net t target te halen. T is veel leuker om voor te lopen!

41

42 FF doktertje spelen Joop Alberda gaf aan “We doen er ontzettend moeilijk over, maar het spelletje is zo eenvoudig, we moeten de details gewoon tot in de perfectie uitvoeren!” En het leek wel alsof hij het over sales had. Maar om dat spelletje goed te kunnen coachen zijn een aantal zaken van belang.

43 Als ik u vraag: “waar kijkt u naar hoe gezond uw bedrijf is
Als ik u vraag: “waar kijkt u naar hoe gezond uw bedrijf is?” wat roept u dan?

44 Kijk dus vooruit!!

45 Een kei van een leider… heeft de focus op de toekomst

46 Het onmogelijke mogelijk maken
Marc hierbij een foto toevoegen dat iemand inspiratie opdoet, bv iemand op een berg die omhoog kijkt of iemand die ver over de zee uitkijkt, etc.

47

48 Discipline voor Richard
7000 km. voorbereiding Elke dag 42 km. rennen 3x per dag warm eten 1,5 uur per dag masseren Iedere maand MRI, dopingtesten en andere scans 11000 interviews 15401 km. rennen 3 mensen 365 dagen 24 uur per dag samenleven op 8m2

49 Discipline voor Richard
7000 km. voorbereiding Elke dag een marathon 3x per dag warm eten 1,5 uur per dag masseren Iedere maand MRI, dopingtesten en andere scans 11000 interviews 15401 km. rennen 3 mensen 365 dagen 24 uur per dag samenleven op 8m2 Euro

50 Het onmogelijke mogelijk maken
Succes kun je afdwingen, geluk niet Geloof (enthousiasme werkt aanstekelijk) Goede voorbereiding Check, check double check Wees voorbereid op tegenvallers Vier successen Duidelijke spelregels en DISCIPLINE, DISCIPLINE én DISCIPLINE Wees als leider ALTIJD het inspirerend voorbeeld

51 Maak de eerste beweging klein en voelbaar!
O x E = QW Oplosbaarheid x Effect = Quick Win Marc hier de eerste foto op ons boek brede armen Mario en Petra Lage drempel en gevoel van succes Metafoor Ralph hamers; auto geen 100%

52 Een kei van een leider… werkt niet harder, maar slimmer

53 Commitment blijkt uit beweging

54 Het ABC van Jaques Welch
“Bij mensen gaat het juist om verschillen!” Mario en Petra Ontdek the right people met prestatiemanagement. Veel mensen vinden dat je vooral geen verschil moet maken in hoe je mensen aanstuurt. Jacques Welch GE denkt daar anders over: idioot; vanaf dag 1 gaat het in het onderwijs om prestatiemanagement en word je beoordeeld op je prestaties en dan zouden we daarmee in het werk stoppen? Je moet mensen variëren in de aansturing van je mensen op basis van hun prestaties Is niet asociaal; zachte heelmeesters maken stinkende wonden; waarom zou je iemand die niet datgene laat zien in zijn gedrag wat nodig is om binnen je bedrijf succesvol te zijn 10 jaar lang laten zitten omdat het asociaal is om hem te ontslaan? Dat is pas asociaal! Denk je nou echt dat hij die 10 jaar gelukkig is op zijn werk? 54

55 De fitheid van uw team Marc hier svp het plaatje van de Vitaliteitscurve uit het boek ‘waar het om gaat’ (mario heeft dit boek pagina 147 (mario heeft dit boek). Svp eerst een sheet met de curve en dan een pijl naar rechts die er later in vliegt. Deze pijl geeft aan dat de uitdaging is om in je organisatie steeds naar rechts op te schuiven zodat er meer talenten ontstaan (de A’s) en je groep C’s (de terugtrekkers) steeds verder afneemt waardoor je als organisatie accelereert. Mario en Petra: A’s = top 20: Energie (zelfdrive), Energize (anderen bezielen), Edge (Scherpte ja-nee beslissingen), Executionpower (consistent keuzes uitvoeren). Zij maken het onderscheid door hun Passie B’s = 70% die t hart v je bedrijf vormen; cruciaal voor dagelijks verloop; hen uitdagen om A te worden, intensief coachen, ontwikkelen C’s = 10% die achter de kar hangt; zij kunnen te werk niet aan of willen niet; werken op de zenuwen in plaats van dat ze hun ziel geven voor t werk; geen tijd geven wel middelen om ze buiten te krijgen Salaris: A: flinke bonus. A’s behouden en management aanspreken op het verlies (post mortum): met deze strategie wist GE slechts 1% van haar A’s te verliezen B: fikse stijging jaarlijks C: niets Hieraan eventueel nog het Romario voorbeeld toevoegen.

56 Focus op A en B Marc hier svp het plaatje van de Vitaliteitscurve uit het boek ‘waar het om gaat’ (mario heeft dit boek pagina 147 (mario heeft dit boek). Svp eerst een sheet met de curve en dan een pijl naar rechts die er later in vliegt. Deze pijl geeft aan dat de uitdaging is om in je organisatie steeds naar rechts op te schuiven zodat er meer talenten ontstaan (de A’s) en je groep C’s (de terugtrekkers) steeds verder afneemt waardoor je als organisatie accelereert. Mario en Petra: A’s = top 20: Energie (zelfdrive), Energize (anderen bezielen), Edge (Scherpte ja-nee beslissingen), Executionpower (consistent keuzes uitvoeren). Zij maken het onderscheid door hun Passie B’s = 70% die t hart v je bedrijf vormen; cruciaal voor dagelijks verloop; hen uitdagen om A te worden, intensief coachen, ontwikkelen C’s = 10% die achter de kar hangt; zij kunnen te werk niet aan of willen niet; werken op de zenuwen in plaats van dat ze hun ziel geven voor t werk; geen tijd geven wel middelen om ze buiten te krijgen Salaris: A: flinke bonus. A’s behouden en management aanspreken op het verlies (post mortum): met deze strategie wist GE slechts 1% van haar A’s te verliezen B: fikse stijging jaarlijks C: niets Hieraan eventueel nog het Romario voorbeeld toevoegen.

57 Marjo veel over verteld

58 Leer van Lance Armstrong
Mario en Petra: Lance wilde persé winnen, Alp d’Huez was zijn uitdaging. Weer is onvoorspelbaar. Heeft in de voorbereiding geoefend op alle weersomstandigheden: sneeuw, regen, hitte Laatste jaar heeft hij Alp d’Huez beklommen (er was een sneeuwstorm) met minuten voorsprong op de rest Of hier het voorbeeld van Joop Albarda met oefenen op de service bij in de laatste set En wk 29 juni 2000: NL verloor met Strafschoppen van ???

59 Bereid scenario’s voor
Het gaat fantastisch Het gaat matig Het loopt slecht/achter op budget

60 Focus op controle en invloed
Bron:Stephen Covey

61

62 Wie van u golft? Marc hier svp een mooi plaatje van een golfer die door de bal heen slaat

63 Een ondernemer die slim en lui is denkt door de bal

64 Relatie-evenementen door de bal gedacht
Vraag grootste prospects als spreker Laat relaties prospects meebrengen Relatie wordt uitgenodigd en direct wordt afspraak gemaakt voor opvolgafspraak (91% zegt ja!) Ook al kunnen relaties niet, maak direct afspraak (47% zegt ja!)

65 Andere voorbeelden van door de bal denken
Van zomerdip naar zomerpiek Sponsoring Opleidingen laten renderen Lost deals alsnog binnenhalen Leveranciers als ambassadeurs benutten Ambassadeursprogramma Pamperprogramma voor nieuwe relaties Etcetera

66 Groei met door de bal denken
Evenementen en opvolging Van zomerdip naar zomerpiek Sponsoring al succesvol voor het event Opleidingen laten renderen Lost deals alsnog binnenhalen Leveranciers als ambassadeurs benutten Ambassadeursprogramma Pamperprogramma voor nieuwe relaties Computergegevens als basis voor morgen Etcetera

67 Al is het plan nog zo goed Het is het gedrag dat het hem doet!

68 De essentie van deze sessie
Bepaal een gedragskompas voor uw organisatie Inspiratiemomenten voor u als de leider van uw bedrijf bepalen Concrete vertaalslag naar persoonlijk leiderschapsgedrag (door concretiseren 1150% meer ROI) voor bijvoorbeeld: Werkoverleg; Bilateraal overleg; Samen naar een klant; Een klantbijeenkomst etc Maak uw persoonlijke inspiratieplanner en mobiliseer de context! Bent u de haas die inspireert in gedrag?

69 De essentie van deze sessie
De FITheid van uw team (De ABC-tjes van Jack Welch benutten in de coaching) Acceleratie in Realisatie: Crisismomenten (Denk als Lance Armstrong in scenario’s) op voorhand vertaald naar gedrag én sturingsaanpak Focus op de toekomst Leren van elkaar (Best Practices, Quick Wins, Groene Golf) Leer uzelf en uw mensen door de bal te denken

70 Veel succes met het groeien naar een kei van een leider!
Marc hier svp een ander plaatje wat beter bij de titel past De boodschap van dit stuk is dat een manager het voorbeeld is voor zijn mensen. Je kunt dus 2 kanten op: een manager die bv hard aan t sporten is of iets met een motor wat de energie vanaf springt. Wat we niet bedoelen is een motorrijder die in een bocht hangt


Download ppt "Een kei van een leider januari 2008"

Verwante presentaties


Ads door Google