De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het werken met ego- toestanden: deel 2 Deel 1: zie Merel Blyaert Deel 2: vanaf de stoelentechniek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het werken met ego- toestanden: deel 2 Deel 1: zie Merel Blyaert Deel 2: vanaf de stoelentechniek."— Transcript van de presentatie:

1 Het werken met ego- toestanden: deel 2 Deel 1: zie Merel Blyaert Deel 2: vanaf de stoelentechniek

2 De stoelentechniek  Verschillende ego-toestanden → verschillende stoelen  Wisselen van stoelen: afstand bewaren  Algemeen doel: ego-toestanden en persoon laten samenwerken  Stoelentechniek: 1981 door echtpaar Watkins  Alle egotoestanden: wat is positief doel?  Rabbie: samenwerking kind-ouder:  Kinddeel: toelaten om gevoelens te uiten  Ouderdeel: waarom bang voor gevoelens?

3 Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking  Motivatie:  Patiënten zonder stemmingswisselingen  Motiveren om onevenwicht tussen kind-ouder weg te werken en te leren samenwerken  Voorbereiding:  Ego-toestand krijgt naam en stoel  Naam nooit kind en ouder, terminologie van de patiënt (vb. strenge en bange)  Verandert ego-toestand van functie, ook naam wijzigt

4 Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking  Uitnodigen van ouderdeel op stoel:  Weinig emotioneel ouderdeel: minder bedreigend  Emotioneler kinderdeel: bedreigender  Door ego-toestand te benoemen (vb. perfectionist) geen hypnose nodig om ego- toestand op te roepen  Informeren naar ontstaan ouderdeel  Hoe oud voelt de ego-toestand zich?  Hoe oud was de persoon toen het ouderdeel ontstond?

5 Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking  Uitnodiging van kinddeel op stoel:  Als ouderdeel het toestaat  Zelfde leeftijd als ouderdeel ontstaan is: kind- en ouderdeel horen bij elkaar  Kinddeel wil plezier maken, wordt geremd door ouderdeel

6 Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking  Onderzoek bereidheid kind- en ouderdeel: communiceren, elkaar waarderen en samenwerken:  Kinddeel bang van ouderdeel, niet gewaardeerd  Reacties kunnen verschillend zijn  Ouderdeel: moeilijk complimenten geven aan kind  Kinddeel: goed inzetten als ouderdeel vriendelijk is  Ouderdeel: angst om macht kwijt te geraken  Elkaar leren vertrouwen

7 Stoelentechniek: kind-oudersamenwerking  Onderhandel voor betere samenwerking:  Meer waarderen voor elkaar  Nabespreking:  Bespreken hoe de samenwerking ervaren is  Verminderd kans op verzet bij volgende zitting  Controleer bij volgende zitting hoe het ging:  Kind- en ouderdeel: blijven communiceren tot ze kunnen samenwerken

8 Problemen stoelentechniek  Kinddeel kan niet communiceren  Kinddeel te geïsoleerd, depressief om te communiceren  Patiënt verwart ouderdeel met echte ouder  Niet met zichzelf in gesprek maar met de denkbeeldige echte ouder  Verkeerde ego-toestand zit op de stoel  Kinddeel en ouderdeel zijn niet goed afgebakend

9 Visuele gesprekstechniek voor traumaverwerking  Hypnotische verwerkingstechniek bij trauma’s van lange duur  Communiceren met ego-toestanden  Herman: geen floodingstechnieken  Patiënt: in gedachten terug en met zichzelf als kind praten, relatie opbouwen met zichzelf en kinddeel troosten (bij veilige relatie, anders: eerst opbouwen)  Dissociatie:  beschermende functie tegen emotionele overweldigende ervaringen  Niet rechtstreeks beleefd: kinddeel en volwassendeel spreken op prettige plek over trauma

10 Visuele gesprekstechniek in fases  Voorbereiding  Opbouwen relatie tussen volwassen patiënt en kinddeel:  Kinddeel opzoeken  Problemen:  Kinddeel niet voor ogen  Beeld van kinddeel verdwijnt  Prettige plek zoeken om samen heen te gaan  Volwassen patiënt stelt zich voor

11 Visuele gesprekstechniek in fases  Kinddeel krijgt gelegenheid om iets leuks te doen en te praten over gevoelens  problemen:  Kinddeel is boos en afwerend  Kinddeel is angstig  Volwassen patiënt wil kinddeel slaan  Ouderdeel bemoeid zich er mee  Wacht tot volwassen patiënt spontaan gevoelens van kinddeel ervaart

12 Visuele gesprekstechniek in fases  Emotionele afstand tussen kinddeel en volwassen patiënt wordt opgegeven, kinddeel wordt getroost  Problemen:  Kinddeel wil niet getroost worden  Volwassen patiënt wil niet troosten  Fouten cognities bij kinddeel gecorrigeerd  Overeenkomen om elkaar weer te spreken  Nabespreking  Kinddeel in volgende zitting opnieuw opgezocht, totdat het zich goed voelt  Het verwerkingsproces

13 Technieken voor de losmakingsfase  Losmaken van ouderfiguur die hem (naar zijn gevoel) heeft verwaarloosd:  Loslaten van woede van vroeger:  Boze brieven (Hoogduin)  Agressieve fantasieën  Gedissocieerd: kijkt naar zichzelf (Edelstien)  Sybolisch (Watkins)  Loslaten van de wens om alsnog liefde te krijgen:  Schrijfopdrachten  Emotionele band visualiseren (Krystal)  Nieuwe relatie definiëren


Download ppt "Het werken met ego- toestanden: deel 2 Deel 1: zie Merel Blyaert Deel 2: vanaf de stoelentechniek."

Verwante presentaties


Ads door Google