De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Goedenavond EEN GOEDE COACH VOOR JE STUDENT. Waar gaat het over Coachen Uitlokken en ondersteunen van leren Verschillende leerdomeinen: relationeel, emotioneel,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Goedenavond EEN GOEDE COACH VOOR JE STUDENT. Waar gaat het over Coachen Uitlokken en ondersteunen van leren Verschillende leerdomeinen: relationeel, emotioneel,"— Transcript van de presentatie:

1 Goedenavond EEN GOEDE COACH VOOR JE STUDENT

2 Waar gaat het over Coachen Uitlokken en ondersteunen van leren Verschillende leerdomeinen: relationeel, emotioneel, vaardigheden, intellectueel, creactief en innovatief leren denken Bron: Jef Clement ‘Inspirerend Coachen’

3 Waar gaat het over Coachen Begint bij zelfcoaching “Als we iets in een kind willen veranderen, moeten we eerst onderzoeken en kijken of het niet iets is dat beter in onszelf kan worden veranderd?” Gustav Jung

4 Coachen Uitlokken en ondersteunen van leren Coachen sturen op het denkproces en autonomie stimuleren Advies Therapie (inhoud) (expert) Bron: Jef Clement ‘Inspirerend Coachen’

5 Tips voor zestful coachen

6 Principe Fouten maken mag Noem het in een valkuil vallen Hoe langer we over een fout piekeren hoe groter de kans dat we ze opnieuw maken We leggen een trampoline in de valkuil Start NU met constructief denken en communiceren 10 valkuilen bij coaching 10 trampolines om er snel uit te springen.

7 Geduld en Vertrouwen Coachen vergt energie en tijd. Investeer! ZESTCOACHING Zen rust en focus Energie fysiek fris en in topvorm Stretch mentaal flexibel en creatief Training dagelijkse oefening volhouden SUCCES

8 Start ieder gesprek in een ontspannen sfeer Je staat onder stress en toch begin je eraan Kies een moment met je student waar je beiden ontspannen kan zijn Coachende gesprekken, hoe kort ook, hebben veel meer effect als beide partijen ontspannen én geconcentreerd zijn De kunst van Zen

9 Verplicht jezelf tot regelmaat Frustratie opstapelen en niet uitspreken Zorg voor een paar vaste momenten per week waarbij je bewust tijd maakt om te coachen. Integreer het in je weekprogramma en spreek goed af met je zoon/dochter.

10 De kunst van actief luisteren Je komt te snel met je eigen mening Zen zijn wil zeggen totaal in het hier en nu, met volle aandacht Om goed te luisteren helpt het de juiste vragen te stellen.

11 Oefen in vraagtechniek Vooroordeel stuurt je intonatie je manier van vragen stellen en formuleren Vraag vanuit een oprechte belangstelling Open vragen genieten de voorkeur Met gesloten vragen ben je zuinig.

12 Uitdagen vanuit onwetendheid Je weet hoe het beter is maar ongevraagd advies werkt averechts Socratisch coachen is vanuit onwetendheid vragen stellen, durven doorvragen en durven uitdagen met vragen ‘zie ik het verkeerd of … ‘is dat zo’ en ‘waarom is dat zo’?.

13 Formuleer en herformuleer positief Focussen op wat niet goed gaat en dito taalgebruik hanteren Feedback geven is krachtiger als je het positief formuleert ‘Het is niet gemakkelijk’ > ‘het is een uitdaging’ Constructieve communicatie Moeilijkheden worden mogelijkheden..

14 De kunst van afstand nemen Meegaan en opgaan in de emotie Bekijk de probleemstelling van je student van op een afstand. Ga niet mee in emotionele discussie. Adem eerst en tracht 10 seconden te zwijgen geduld, vertrouwen en het niet persoonlijk nemen.

15 De ideale omgeving Je student vraagt aandacht en je gaat er altijd meteen op in Durf zeggen dat het nu niet past Mentale omgeving: zorg voor rust en ontspanning, sta open en toon verwondering Fysieke omgeving: liever onder een boom of in een rustige kamer en met de gsm op ‘stil’.

16 Intrinsieke motivatie stimuleren Zagen en commentaar geven op wat fout loopt Stimuleer fantasie en motivatie door visualisatie Daar worden ze enthousiast van.

17 10 secondenregel Je neemt kritiek of commentaar persoonlijk en reageert er direct op Adem rustig en geconcentreerd in en adem dan heel rustig uit terwijl je je zoon of dochter kalm observeert en denk ondertussen na 4 tellen in en 6 tellen uit is 10 seconden.

18 ZESTFUL COACHEN ZEST in de keuken en in de coaching MINDFUL en ZESTFUL Aandachtig Pro actief VriendelijkLevenslustig MildConstructief Hoe kom je zelf in de juiste stemming ? Om dan het voorbeeld te kunnen zijn !

19 Pygmalion effect ‘The self-fulfilling prophecy’ Verwachting beïnvloedt waarneming en reactie Je eigen houding beïnvloedt de reactie van je student Zorg voor een hoog energieniveau

20 Actief en vol energie Zen rust en focus Energie fysiek fris en in topvorm Stretch mentaal flexibel en creatief Training dagelijkse oefening volhouden

21 ZEN Concentreer op kalmte Zen rust en focus Trainingontspanningstechnieken, ademhaling, muziek Tijd integreer het in je dagelijkse activiteit

22 ENERGIE mentaal Constructieve communicatie Drive Goesting Motivatie Kracht Prestatie Ambitie Plezier

23 ENERGIE mentaal Energiewat geeft je mentale energie? Trainingcursus, personal coaching, lezen, muziek, filosoferen Tijd plan tijd in om je mentale en emotionele batterijen op te laden CONSTRUCTIEVE SELF TALK

24 ENERGIE fysiek Energiewat geeft je fysieke energie? Trainingsport, sauna, gezonde voeding slaaprituelen Tijd 7 uur per week (1/dag)om gezonde activiteiten te plannen ontspanning is prioritijd

25 Stretch Stretchverleg je grens: zit er rek op? Trainingconstructief omgaan mets stress Tijd integratie in studie, in werk, in ontspanning

26 Toepassen Zestful coachen

27 Lichtheid Ontspannen, mild en open houding Hulpmiddelen ademhaling humor creativiteit

28 Wim’s Top 10 1.Oefen je dagelijks op één van de trampolines 2.Je traint dagelijks letterlijk je veerkracht 3.Zet in op je eigen energiebronnen: sport, voeding en slaap 4.Hoe meer energie je zelf hebt en uitstraalt… 5.Je rol als ouder is een voorbeeldrol 6.Je rol als coach is het stimuleren van ‘leren’ > ‘studeren’ 7.Leer hen dat zelfstandig doen 8.De mooiste uitdaging 9.Het mooiste cadeau 10.Het is levenslang

29 Conclusie Geduld en Vertrouwen Ieder kind is anders talent persoonlijkheid verdient aandacht Iedere ouder is anders trampoline veerkracht

30 Conclusie Geduld en Vertrouwen Coachen vergt energie en tijd. Investeer! ZESTCOACHING Zen rust en focus Energie fysiek fris en in topvorm Stretch mentaal flexibel en creatief Training dagelijkse oefening volhouden SUCCES

31 Uitdagen Wat neem jij mee vanavond? 1 ACTIEPUNT OF DOELSTELLING REAGEER WIMROMBAUT.BLOGSPOT.COM SUCCES

32 Bronnen Jef Clement Inspirerend Coachen Sir Ken Robinson Het Element Waar passie en talent samenkomen www. sirkenrobinson.com Carl Gustav Jung Mihaly Csikszentmihaly Creativity, fulfillment and flow


Download ppt "Goedenavond EEN GOEDE COACH VOOR JE STUDENT. Waar gaat het over Coachen Uitlokken en ondersteunen van leren Verschillende leerdomeinen: relationeel, emotioneel,"

Verwante presentaties


Ads door Google