De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Inleiding Jij werkt als journalist voor het blad KIJK, een tijdschrift voor iedereen die geïnteresseerd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Inleiding Jij werkt als journalist voor het blad KIJK, een tijdschrift voor iedereen die geïnteresseerd."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Inleiding Jij werkt als journalist voor het blad KIJK, een tijdschrift voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap en techniek. De gebeurtenissen rondom de kerncentrale van Fukushima in Japan, die het gevolg waren van een tsunami, gaven aanleiding tot veel negatieve publiciteit rondom het thema radioactiviteit. Jij bent je samen met je collega’s in dit thema gaan verdiepen en kwam er achter dat er, ondanks de veel gehoorde bezwaren, ook veel positieve dingen bereikt kunnen worden met radioactiviteit. Graag wil jij de lezers van KIJK hierover informeren.

2 Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Opdracht Om de lezers van het blad KIJK te informeren over wat radioactiviteit nou eigenlijk is, besluiten jullie als redactie, twee artikelen te schrijven rondom het thema radioactiviteit. Het is de bedoeling dat jullie het negatieve beeld, dat de lezers van het blad waarschijnlijk over het onderwerp hebben, enigszins kunnen nuanceren. De twee artikelen die jullie gaan schrijven zullen over de volgende onderwerpen gaan: • Wat is radioactiviteit? en een keuze uit één van de volgende onderwerpen. • Kernenergie • Koolstofdatering • Radioactiviteit en de medische wetenschap Het schrijven van de artikelen gebeurt in groepjes. Uiteraard beginnen jullie met het artikel ‘Wat is radioactiviteit?’. Het volgende artikel gaat over één van de bovenstaande keuze-onderwerpen. Jullie mogen zelf kiezen welke (maak je keuze wel aan de docent bekend). Uiteindelijk lever je dus per groepje twee artikelen bij de docent in. Andere groepjes (leden van de redactie) kiezen weer een ander onder onderwerp en zo worden alle vier de artikelen geschreven. Je moet ervoor zorgen dat je artikel inhoudelijk goed is maar ook dat de lay-out er mooi uit ziet en past bij het tijdschrift KIJK. Het is dus aan te raden om eerst via onderstaande link eens te kijken wat de stijl van het blad KIJK is. (rechts op de pagina  bladeren)

3 Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Werkwijze Om een goed artikel over de gegeven onderwerpen te kunnen schrijven is het noodzakelijk dat minimaal de volgende vragen in de artikelen beantwoord worden: Artikel 1: Wat is radioactiviteit? • Wat wordt er bedoeld met ioniserende straling? • Waarom is deze ioniserende straling schadelijk voor mensen (en waarom zichtbaar licht niet)? • Welke vier soorten straling zijn er? • Wat is het doordringend vermogen van deze soorten straling, en kun je iets zeggen over hoe gevaarlijk de verschillende soorten straling voor mensen zijn? • Wat is achtergrond straling? Artikel 2: Kernenergie • Hoe kan er energie worden opgewekt met behulp van radioactieve stoffen (wat is kernsplijting en kernfusie)? • Hoe werkt een kerncentrale? • Welke risico’s kleven er aan kernenergie? • Wat zijn de voordelen van kernenergie? • Je beschrijft wat er in Tsjernobyl of in Fukushima is gebeurd. Artikel 3: Koolstofdatering • Wat is koolstofdatering? • Hoe kun je bepalen hoe oud iets is met deze methode? • Hoe wordt deze methode toegepast/wat kunnen we er mee? • Welke bezwaren kleven eraan deze methode om vast te stellen hoe oud iets is? Artikel 4: Radioactiviteit en de medische wetenschap • Hoe wordt radioactiviteit/ioniserende straling gebruikt in de medische beeldvorming? (denk aan röntgenfoto’s, CAT/CT-scan en tracers) • Hoe wordt radioactief materiaal gebruikt in de bestrijding van kanker? • Zijn de toepassing van radioactiviteit in de medische wetenschap, waar je informatie over hebt verzameld, gevaarlijk/schadelijk? •Wat wordt er gedaan om werknemers van ziekenhuizen, die met straling in aanraking komen tijdens hun werk, te beschermen?

4 Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Bronnen De benodigde informatie voor het schrijven van de artikelen is in de onderstaande tabel te vinden. De bronnen zijn geordend per artikel, maar het is uiteraard niet verboden ook de bronnen te bekijken over onderwerpen waarover jij geen artikel schrijft. Artikel 1 •natuurkunde overal (en het boek)natuurkunde overal •http://www.schooltv.nl/docent/project/ /kernpunt/ /extra-informatie-bij- aflevering/http://www.schooltv.nl/docent/project/ /kernpunt/ /extra-informatie-bij- aflevering/ •http://www.rivm.nl/milieuportaal/onderwerpen/straling-en-EM-velden/ioniserende-straling/http://www.rivm.nl/milieuportaal/onderwerpen/straling-en-EM-velden/ioniserende-straling/ •http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/vraag-en-antwoord/wat-is-radioactieve- straling-en-wat-zijn-de-gevolgen-van-radioactieve-straling.html#anker-radioactiviteithttp://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/vraag-en-antwoord/wat-is-radioactieve- straling-en-wat-zijn-de-gevolgen-van-radioactieve-straling.html#anker-radioactiviteit •http://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_stralinghttp://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_straling •http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/17982-radioactiviteit-natuurkundig-verschijnsel.htmlhttp://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/17982-radioactiviteit-natuurkundig-verschijnsel.html Artikel 2 •natuurkunde overal (en het boek)natuurkunde overal •http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/waarom-kernenergiehttp://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/waarom-kernenergie •http://www.schooltv.nl/docent/project/ /natuurkunde/ /extra-informatie-bij- aflevering/http://www.schooltv.nl/docent/project/ /natuurkunde/ /extra-informatie-bij- aflevering/ •http://www.schooltv.nl/docent/project/ /natuurkunde/ /extra-informatie-bij- aflevering/http://www.schooltv.nl/docent/project/ /natuurkunde/ /extra-informatie-bij- aflevering/ •http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/ /aardrijkskunde/item/ /kernenergie/http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/ /aardrijkskunde/item/ /kernenergie/ •http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/ _energie02http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/ _energie02 Artikel 3 •http://www.evolutie.eu/index.php/Geologie/koolstof-14.htmlhttp://www.evolutie.eu/index.php/Geologie/koolstof-14.html •http://www.scherminckel.nl/actueel/koolstof14%20dateringsmethode.htmhttp://www.scherminckel.nl/actueel/koolstof14%20dateringsmethode.htm •http://nl.wikipedia.org/wiki/C14-dateringhttp://nl.wikipedia.org/wiki/C14-datering Artikel 4 •natuurkunde overal (en het boek)natuurkunde overal •http://www.schooltv.nl/docent/project/ /natuurkunde/ /extra-informatie-bij- aflevering/http://www.schooltv.nl/docent/project/ /natuurkunde/ /extra-informatie-bij- aflevering/ •http://scripts.kwfkankerbestrijding.nl/bestellingen/documents/brochure-behandeling- radiotherapie-adiotherapie.pdfhttp://scripts.kwfkankerbestrijding.nl/bestellingen/documents/brochure-behandeling- radiotherapie-adiotherapie.pdf

5 Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Beoordeling

6 Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Als jullie de beide artikelen af hebben is het de bedoeling dat er individueel een korte evaluatie (+/- een half A4-tje) wordt geschreven. Hierin vertel je wat er volgens jou goed is gegaan en wat minder goed ging. Of je tevreden bent met het eindresultaat en hoe je het vond om met een webquest te werken. Als iedereen klaar is met de opdracht worden alle gemaakte artikelen gebundeld in een boekje. Jullie kunnen dan elkaars artikelen lezen en beoordelen. De docent zal met zijn beoordeling rekening houden met jullie beoordelingen.


Download ppt "Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Inleiding Jij werkt als journalist voor het blad KIJK, een tijdschrift voor iedereen die geïnteresseerd."

Verwante presentaties


Ads door Google