De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/212 29 60 | F: 03/212 29 61

Verwante presentaties


Presentatie over: "F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/212 29 60 | F: 03/212 29 61"— Transcript van de presentatie:

1 F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/ | F: 03/ | F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW

2 Fondsenwerving ontrafeld 5 juni 2010 °

3 • swot-analyse • 8 stappenplan fondsenwerving • nieuwe media

4 swot-analyse •strengths = interne sterktes •weaknesses = interne zwakten •opportunities = externe kansen •threats = externe bedreigingen Meeste verenigingen hebben geen fondsenwervingsprobleem maar een organisatieprobleem

5 Wie ? Vlaamse schenker: •ouder dan 50 jaar •hoogopgeleid •vrouw (meestal) •voorkeur gezondheidsthema’s •per jaar schenkt aan 2 tot 3 organisaties •zowel aan kleine, onbekende als aan nationale •uiteenlopende bedragen: helft minder dan 100 euro, helft meer dan 100 euro

6 Hoe ? Het 8 stappenplan voor particuliere Fondsenwerving Particuliere fondsenwerving : hét handboek Programmateam Cultuurmecenaat, Kunst en Zaken

7 PASSIE !!!

8 Stap 1 Bereid je voor •geld •mensen •middelen Conclusie: neem hiervoor de tijd, een degelijke voorbereiding is onontbeerlijk om fondsenwerving slaagkans te geven

9 Stap 2 Identificeer je doelgroep •bezoekers •kennissen •aspiranten leeftijd, geslacht, etnische achtergrond, werk, familie, welzijn, locatie Conclusie: focus op deze mensen, schuif anderen aan de kant

10 Stap 3 Doe onderzoek •nauwkeurig beeld van doelgroep opbouwen •zo juiste vragen stellen: bedrag, tijdstip, manier en redeneren Conclusie: basis van fondsenwerving, continue activiteit

11 Stap 4 Plan je aanpak •middelen bepalen en reserveren •tegenprestaties bepalen •ambassadeurs zoeken en inschakelen •tijdsplanning afronden •cash flow, doelstellingen en structuren Conclusies : fondsenwervingsstrategie is helder

12 Stap 5 Creëer betrokkenheid •klik-factor •hoe groter betrokkenheid, hoe groter donatie Conclusie: voldoende binding met organisatie is nodig, kans op succes is groter, dan is men klaar voor de vraag

13 TIP Wat te doen als iemand contact met de organisatie heeft gezocht ? •binnen 2 à 4 dagen reageren, anders contact koud •basiscontactgegevens: naam, adres, telefoonnummers, adres •aard van het contact, wat werd gezegd •adreskaartjes

14 Stap 6 Stel dé vraag •verschil VS en UK: direct en indirect •hoe ? ontmoeting = persoonlijk drukwerk en nieuwe media = onpersoonlijk media: online-fondsenwerving en sociale netwerken in de lift •wie ? •wanneer ?

15 TIP 10 stappen voor een goede brief •wees helder en bondig •gebruik een paragraaf voor wie je bent, waarom je schrijft, wat je nodig hebt en wat je daarvan gaat doen •houdt het bij 1 A4 •onderteken handmatig •Test de brief bij bekenden •voeg een plaatje of foto toe

16 •laat ondertekenen door een bekende persoon, belangrijk persoon uit de gemeenschap of een ambassadeur van je organisatie •pas de schrijfstijl aan aan de lezer •bedenk welke boodschap je in de korte aandachtsspanne van de lezer over wilt brengen •zorg voor de juiste gegevens uit de database

17 TIP fondsenwervingsbrief AIDA •Attention: trek vooreerst de aandacht •Interest: vertel een boeiend en concreet verhaal •Desire: geef de donateur zin om te participeren, geef hem het gevoel dat zijn inzet een verschil maakt •Action: leg uit hoe de donateur het verschil kan maken, eindig met een sterke en concrete vraag om steun

18 Stap 6 Stel dé vraag Conclusie : Het is niet bewezen dat mensen een subtiele vraag verkiezen boven een directe vraag. Een goed onderzochte en goed geformuleerde vraag werkt beter

19 Stap 7 Rond de afspraak af •een tevreden begunstiger kan in de toekomst nog een keer geven •een tevreden begunstiger kan iemand anders overhalen een donatie te doen Conclusie: zeg dank u wel !

20 Stap 8 Houd contact • continu informeren via nieuwsbrieven, persoonlijke brieven, s, telefoongesprekken, verhalen in de media • vraag opnieuw een donatie

21 Conclusie Fondsenwerving is een complex proces dat grondig aangepakt dient te worden. Het overslaan van stappen heeft een mislukking tot gevolg. Hierdoor worden namelijk de verkeerde mensen, op de verkeerde manier en op het verkeerde tijdstip benaderd. Verspil geen kostbare tijd en bovenal vergeet nooit...

22 Wie niet waagt, niet wint !

23 Nieuwe media virale marketing = mond-tot-mond reclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden

24 Wat ? •e-nieuwsbrief •boodschap onderaan handtekening •foto’s •videofilmpjes (YouTube) •sociale netwerken (Twitter, Facebook, LinkedIN)

25 ? •met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven •Seth Godin, Gehaktballen met slagroom

26 Dank u wel ! Dominique Van Staeyen Coördinator Financiering Erfgoedverenigingen T: 03/ F: 03/

27 F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack | Oude Beurs 27 | 2000 Antwerpen T: 03/ | F: 03/ |


Download ppt "F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/212 29 60 | F: 03/212 29 61"

Verwante presentaties


Ads door Google