De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

de grenzen van marktwerking kanttekeningen vanuit sociaal perspectief

Verwante presentaties


Presentatie over: "de grenzen van marktwerking kanttekeningen vanuit sociaal perspectief"— Transcript van de presentatie:

1 de grenzen van marktwerking kanttekeningen vanuit sociaal perspectief
seminar spoorwegpensioenfonds marktwerking of regulering dinsdag 3 december 2013 Kees Blokland

2 schoonmaakbranche 2010 schoonmakers-stakers in de hal van NS HQ
CS Utrecht sit-in en ophoping vuilnis vakbond met organizers mars voor respect langdurige staking ( 9 weken!) CAOonderhandelingen muurvast sociale partners spreken opdrachtgevers aan (i.c. NS en Schiphol) : de markt is op hol geslagen, help ons wat is hier aan de hand?

3 marktwerking is doorgeslagen
sterk neerwaartse prijs-kwaliteitsspiraal contractsduur van 8 naar 4 jaar productiviteitsnormen over de kop bejegening schoonmakers verwaarloosd frictieproblemen bij contractswisseling inkoop op prijs alleen prijsduiken, “strategisch inschrijven “ disconnect schoonmakers en klant/bewoners wat is hier aan te doen?

4 code verantwoordelijk marktgedrag
initiatiefgroep : werkgevers-vakverenigingen-opdrachtgevers-makelaars zware procesinspanning : diepe polder en modder start met productiviteitsnormen switch naar gedragsnormen zowel generieke als specifieke elementen commitment, handtekeningen, zelfverklaring sancties : gele kaarten en best practices publiciteit en concrete acties gaat dit werken?

5 effecten grote aanbestedingen op prijs alleen uit de markt gehaald
inkopers (NEVI) steunen initiatief snelle toename ondertekenaars code wordt maatgevend in de branche bij aanbestedingen melding “foute “gedragingen correcties vanuit commissie prijsafbraak sterk afgeremd toegang vakbond tot werkvloer versterkt opgenomen in sociaal accoord wat kom je tegen onderweg?

6 disfuncties in marktwerking
demand management bij opdrachtgevers heeft onvoldoende vakkennis aan boord aanbestedingsdocumenten verjuridiseerd, overgedetailleerd en/of inadequaat overmatige sturing op prijs cq contractswaarde op datum gunning( in plaats van kosten-baten over de hele looptijd van het contract) kwaliteitscriteria vaak wrakkig, onprofessioneel bestek dikwijls “idiot-proof “, onvoldoende regelruimte voor de schoonmakers zelf dubieuze rol sommige makelaars (“dubbel verdienen“) opdrachtgevers besteden al hun verantwoordelijkheid uit : “pakjes over de heg “ wrange toestanden bij contractswisseling personeelsbeleid t.o.v. schoonmakers te vaak verschraald tot beneden aanvaardbaar minimum hoe reageren de spelers in het veld?

7 wat doen de spelers? overheid :
SoZa : morele support , opname code in sociaal accoord BiZa : grote inhoudelijke bijdrage en voorbeeld werking (*kanttekening!) NMA/ACM : guidance om fouten mededingingsrecht te vermijden EZ : geen regulerend beleid, heeft wel arbitrage georganiseerd inkopers : “best value procurement “ neemt toe, maar ook nog veel onprofessionaliteit hrm : sociale verantwoordelijkheid voor werknemers in uitbesteding nog in kinderschoenen, groeiende steun bobo’s : steunen code als ze ervan horen, staan ver af van werkvloer facilitair managers : voorzover niet uitgeroeid : actieve steun, maar beperkte impact in organisatie, staan ver van de macht makelaars : focus op disciplineren eigen gelederen en zichtbaar maken (noodzaak van) vakkennis werkgevers : uitrol keurmerk in de branche, champions ( echt mooie voorbeelden!) en ook achterblijvers aan de low end vakverenigingen : namen en shamen, activeren werkvloer, soms effectieve beinvloeding opdrachtgevers wat valt er te leren?

8 leerpunten code case ongereguleerde marktwerking leidt gemakkelijk tot soms ernstige disfunctionaliteiten, zelfregulering door marktpartijen kan effectief zijn, maar ontslaat de overheid niet van haar rol als “marktmeester “ , die randvoorwaarden bepaalt en spelregels afdwingt dienstverleningsmarkten zijn kwetsbaarder voor marktdisfuncties dan productmarkten branches met laagdrempelige beroepen zijn extra kwetsbaar de integrerende kracht van werk wordt tegengewerkt in branches waar door marktdisfuncties de kwaliteit van arbeid wordt uitgehold bij uitbesteden moeten tenminste twee verantwoordelijkheden genomen worden : professioneel demand management sociale verantwoordelijkheid over de “ knip” heen sturen op grote lijnen is effectiever dan fijnregelen om een code te laten werken op de werkvloer ligt veel initiatiefkracht en regelpotentieel te wachten op ruimte naast contractual management ( voor mijn part met smart targets en servicelevel agreements) is aandacht en ruimte voor partnership en synergie essentieel verantwoordelijk marktgedrag : heel veel leerpunten voor alle partijen hoe gaat het verder?

9 ontwikkelingen rond de code
verbreding : catering, beveiliging, uitzendwezen, KNVTaxi, Verhuizers, Groenvoorziening, TLN, Bouw opdrachtgevers profileren zich best practices en opleidingen ( verdiepen op leerpunten) aanscherpen marktmeesterschap aanspreken professionals (hr, inkoop, facilitair) zijn er andere voorbeelden?

10 marktwerking, enkele cases
de interne arbeidsmarkt binnen Corus verdelen declarabel werk binnen adviesbureau Domesta kennismanagement binnen TNO verzelfstandiging stafdiensten bij Hoechst Frankfurt ( “Leistungsvereinbarungen “) verzekeraars en ziekenhuizen pensioenfondsen en uitvoeringsorganisaties het huwelijk ben je nou voor of tegen marktwerking?

11 conclusie ik ben tegen onbegrensde marktwerking, overmatige regulering, onderschatting van de initiatiefkracht van de werkvloer, wegregelen van partnership, afkopen van sociale inspanning, passieve overheid en duikgedrag. ik ben voor spelregels, ruimte geven, zelfsturende teams, ketensamenwerking, activerend sociaal beleid, marktbeleid en transparantie.


Download ppt "de grenzen van marktwerking kanttekeningen vanuit sociaal perspectief"

Verwante presentaties


Ads door Google