De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waar gaat dit over? • Bekijk je tekst of afbeelding. • Zoek naar duo’s die een tekst / afbeelding hebben over hetzelfde gebied (kan dezelfde tekst/afbeelding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waar gaat dit over? • Bekijk je tekst of afbeelding. • Zoek naar duo’s die een tekst / afbeelding hebben over hetzelfde gebied (kan dezelfde tekst/afbeelding."— Transcript van de presentatie:

1

2 Waar gaat dit over? • Bekijk je tekst of afbeelding. • Zoek naar duo’s die een tekst / afbeelding hebben over hetzelfde gebied (kan dezelfde tekst/afbeelding zijn). • Vorm een groep met 6 verschillende teksten en 1 afbeelding over het gebied. • Bepaal over welk gebied het gaat.

3

4

5 Didactische overwegingen • Activeren • Samenwerken en delen • Geografische informatie analyseren, interpreteren, combineren • Ruimtelijke vergelijking, relaties binnen een gebied

6 Toerisme in Duitsland KNAG Onderwijsdag 2013

7 Programma • Overzicht toerisme in Duitsland • Regiomarketing • Het Ruhr om – DIA lesmateriaal

8

9 Overzicht nationaal niveau • 4% BNP uit toerisme – In economische zwakke regio’s is het economisch belang groter • Werkgelegenheid 7–12% (direct – indirect) • Veel zakenreizen • 32% van de overnachtingen in Bayern en B-W (Zuid-Duitsland) • Met name stedentrips • 17% van de overnachtingen uit buitenland – 76% Europa, 11% Azië, 10% Noord-Amerika • Lichte groei van het aantal overnachtingen

10 Overnachtingen per km2 (2006) Aantal overnachtingen door buitenlandse bezoekers (2012)

11 Model van Butler

12

13 Waarom placemarketing? • Concurrentie tussen regio’s en steden met vergelijkbare hardware (stations, kenniscentra, winkelcentra, cultuurinstellingen) en software (bevolking, mentaliteit, cultuur) Onderscheiden door citymarketing: imago geeft doorslag voor 3b’s

14 Citymarketing Langetermijnproces of beleidsinstrument van verschillende, met elkaar samenhangende activiteiten gericht op het aantrekken of behouden van specifieke doelgroepen voor een stad.

15 Citybranding • Met behulp van visuele elementen, emoties, anekdotes en andere vormen van ‘storytelling’ een beter beeld bij potentiele doelgroepen creëren om keuzeproces te beïnvloeden.

16 Placemarketing is geen gewone marketing! Sperziebonen hebben geen mening Product kun je aanpassen

17 De Ansichtkaart test

18 Free publicity!

19 Geen loze kreten

20 Succesfactoren • Bekend maakt bemind (vaak historie, aanwezigheid elite, centrale ligging, groot) • Verbeeldbaarheid – Routes – Randen – Gebieden – Knooppunten – Herkenningspunten • Geloofwaardig, authentiek en onderscheidend verhaal – Facts and figures – Unieke geschiedenis – Unieke eigenschappen – Personen

21 Hoe? • Multimedia, billboards, tijdschriften etc. • Journalisten en ‘free publicity’ • Prijsvragen en rankings • Originele acties

22

23

24 Strukturwandel

25 Het Ruhr om Studenten lerarenopleiding aardrijkskunde HvA • Ali Bal • Brenda Mientjes • Karli Swart

26 rafie/Toerisme/Toerisme+aan+de+kust.html os/regiosperdeelstaat/badenwuerttemberg.ht ml


Download ppt "Waar gaat dit over? • Bekijk je tekst of afbeelding. • Zoek naar duo’s die een tekst / afbeelding hebben over hetzelfde gebied (kan dezelfde tekst/afbeelding."

Verwante presentaties


Ads door Google