De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lettica Hustinx. Tekst = product na proces van denkstappen denkstappen: -wat is mijn doel? -wat heb ik aan te bieden? -wie is mijn lezer? -wat voor tegenargumenten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lettica Hustinx. Tekst = product na proces van denkstappen denkstappen: -wat is mijn doel? -wat heb ik aan te bieden? -wie is mijn lezer? -wat voor tegenargumenten."— Transcript van de presentatie:

1 Lettica Hustinx

2 Tekst = product na proces van denkstappen denkstappen: -wat is mijn doel? -wat heb ik aan te bieden? -wie is mijn lezer? -wat voor tegenargumenten zou de lezer kunnen hebben? -…-… > acht aandachtspunten, maar eerst dit:

3 Verzoek om dit praatje te geven •Beste mevrouw Hustinx, In het verleden heeft uw collega Jos Hornikx een keer een korte presentatie gehouden over overtuigde teksten en overtuigend schrijven tijdens een algemene ledenvergadering van het SamenwerkingsOverleg Facuteitsverenigingen (SOFv). De vergadering van onze koepel wordt bezocht door de huidige besturen van studieverenigingen aan de Radboud Universiteit. Aangezien deze besturen jaarlijks wisselen lijkt het ons zeer relevant dat ook dit jaar informatie krijgt over overtuigend schrijven. Op deze manier kunnen zij hun leden beter motiveren en bereiken. Het is onze vraag of u dit jaar deze presentatie zou willen geven. Onze volgende alv vindt plaats op dinsdag 26 februari, om 18:30 uur. Ik hoor graag of u hier interesse in hebt! Vriendelijke groet, Namens het XXIIe bestuur der SOFv, Manouk Thewissen Secretaris (en neerlandica natuurlijk!)

4 Verzoek om dit praatje te geven •Beste mevrouw Hustinx, In het verleden heeft uw collega Jos Hornikx een keer een korte presentatie gehouden over overtuigde teksten en overtuigend schrijven tijdens een algemene ledenvergadering van het SamenwerkingsOverleg Facuteitsverenigingen (SOFv). De vergadering van onze koepel wordt bezocht door de huidige besturen van studieverenigingen aan de Radboud Universiteit. Aangezien deze besturen jaarlijks wisselen lijkt het ons zeer relevant dat ook dit jaar informatie krijgt over overtuigend schrijven. Op deze manier kunnen zij hun leden beter motiveren en bereiken. Het is onze vraag of u dit jaar deze presentatie zou willen geven. Onze volgende alv vindt plaats op dinsdag 26 februari, om 18:30 uur. Ik hoor graag of u hier interesse in hebt! Vriendelijke groet, Namens het XXIIe bestuur der SOFv, Manouk Thewissen Secretaris (en neerlandica natuurlijk!)

5 Verzoek om dit praatje te geven •Beste mevrouw Hustinx, In het verleden heeft uw collega Jos Hornikx een keer een korte presentatie gehouden over overtuigde teksten en overtuigend schrijven tijdens een algemene ledenvergadering van het SamenwerkingsOverleg Facuteitsverenigingen (SOFv). De vergadering van onze koepel wordt bezocht door de huidige besturen van studieverenigingen aan de Radboud Universiteit. Aangezien deze besturen jaarlijks wisselen lijkt het ons zeer relevant dat ook dit jaar informatie krijgt over overtuigend schrijven. Op deze manier kunnen zij hun leden beter motiveren en bereiken. Het is onze vraag of u dit jaar deze presentatie zou willen geven. Onze volgende alv vindt plaats op dinsdag 26 februari, om 18:30 uur. Ik hoor graag of u hier interesse in hebt! Vriendelijke groet, Namens het XXIIe bestuur der SOFv, Manouk Thewissen Secretaris (en neerlandica natuurlijk!)

6 Mijn antwoord: Op 31 januari :42 schreef Hustinx, L.G.M.M. (Lettica) het Beste Manouk Wat leuk om weer van een oud-studente te horen. Met betrekking tot je verzoek: ik twijfel sterk om in te stemmen met je verzoek een praatje voor jullie te houden. Heb je niemand anders in het vat? Het punt is dat ik het dan giga-druk heb met een congres in het verschiet, en allerlei andere dingen die rond die tijd erg slecht uitkomen.

7 Mijn antwoord vervolg Verder roept je mailtje nogal wat vragen op: wanneer is bijv. het praatje zelf? Je zegt wanneer jullie starten, maar niet wanneer er een praatje gegeven moet worden (ik woon ver weg). Hoe lang moet dat praatje zijn en waarover? Ik begrijp dat het met leden te maken moet hebben, maar waarvan moeten die overtuigd worden dan? Kortom, ik kan niet zoveel met de info die je nu geeft, want ik heb echt geen idee wat je zou willen. Overtuigend schrijven is zo'n algemeen begrip, dus het zou handig zijn als je wat meer kunt vertellen wie waarvan overtuigd zouden moeten worden. Ik hoop dat je me wat meer informatie kunt geven (doel, inhoud, lengte), want dan kan ik goed inschatten in hoeverre het veel tijd gaat kosten om iets in elkaar te zetten. Als je denkt: wat een gezeur, ik vraag iemand anders, vind ik ook helemaal prima hoor. Met vriendelijke groet, Lettica Hustinx

8 Antwoord Manouk, voorzitter SOFv: •Beste mevrouw Hustinx, Waar het om gaat is dat de besturen in een praatje van 20 a 30 minuten enkele praktische tips krijgen over hoe ze beter kunnen communiceren met hun leden. Dit houdt in: goede promotieteksten schrijven voor hun activiteiten, leden motiveren om actief te worden bij de vereniging en bijvoorbeeld in een commissie te gaan, leden mee op studiereis te krijgen. Daarnaast zoekt elke vereniging wel een sponsor: hoe kunnen ze die het beste benaderen. Het zou dus fijn zijn als u een praatje zou kunnen houden over de basis van overtuigend schrijven. Dit komt nog steeds een beetje vaag over. Gelukkig heb ik de powerpoint van college Jos Hornikx (die heeft het praatje twee jaar geleden gegeven) gevonden. Hij (Jos) heeft al aangegeven dat zijn presentatie gerust opnieuw gebruikt mag worden. Hopelijk heeft u nu een iets beter beeld van wat wij willen en heeft u tijd om 26 februari het praatje te geven. Als u zou komen spreken, zou dat om 18:45 uur zijn. Vriendelijke groet, namens het XXIIe bestuur der SOFv, Manouk Thewissen Secretaris

9 ‘Een succesvolle, intentionele poging om de mentale toestand van iemand anders te veranderen door middel van communicatie in een situatie waarin de ander een bepaalde mate van vrijheid heeft’ niet meteen gedrag, maar houding (t.o.v. vereniging, doneren) de lezer heeft de macht: stel je realistisch op

10 1. Zonder aandacht geen verwerking van de tekst > opvallend (beelden, retorische vraag, iets nieuws) 2. Neem stelling: waarvan wil ik de lezer overtuigen? > wijk af van huidige positie, maar blijf in de buurt > lezers houden graag vast aan wat ze al vinden

11 Maatregelen, acties, voorstellen die bepaalde voordelen hebben 3. Onderbouw je stellingen > voorstel leidt echt tot gevolg (cijfers, anekdotes, experts) > zorg voor wenselijke gevolgen in de ogen van de lezer Geef altijd een argument

12 4. Bied zelf iets aan > niet alleen naamsbekendheid onder doelgroep 5. Houd bestaande sponsors tevreden > leg uit wat je hebt bereikt > meet kennis en houding vooraf en achteraf

13 6a. Foot-in-the-door strategie Een klein verzoek gevolgd door een groter verzoek Zelfbeeld ontvanger van hulpvaardigheid Mensen willen consistent zijn > 1 e verzoek moet in daden zijn omgezet > geen commerciële doeleinden, goed voor algemeen belang

14 6b. Door in the face (is moeilijker) Een groot verzoek gevolgd door een kleiner verzoek Wederkerigheid: schuldgevoel oplossen

15 Ledenbrief •Werven om lid te worden •Leden aanzetten om leuke dingen te doen •Een aantal technieken: 1 Concreet taalgebruik 2 Exemplars (waarin mogelijke tegenargumenten weerlegd kunnen worden) 3 Self referencing 4. Descriptieve norm weergeven

16 Concreet taalgebruik “Voor vervoer wordt gezorgd”  Bij aankomst stappen we over in een bus die ons tot voor het hotel afzet. “daar zijn leuke gelegenheden om uit te gaan”  direct naast het hotel is een bruin café en na 10 minuten lopen kom je bij een ouderwetse discotheek, waar nog heuse 70-er jaren muziek wordt gedraaid. “Je slaapt met meerderen op een kamer”  je deelt de kamer met twee anderen, geen stapelbedden!

17 Exemplars •Manon: “Tot dan toe ging ik altijd met mijn ouders op wintersport, en hoewel ik dat ook heel leuk vond (en lekker goedkoop) was ik er echt aan toe om eens met vriendinnen te gaan wintersporten. Nu kon ik voor een laag bedrag met mijn studievrienden mee, en ik heb geen moment spijt gehad!. We hebben enorm gelachen en we hebben heerlijk geskied en ook wel wat gefeest natuurlijk”. •Bas: “Eerst wilde ik niet meegaan, want ik had nog nooit geskied en wilde niet een figuur slaan. Maar wat was het komisch: ik ging in een klasje, samen met een stuks of 8 andere studenten die ook niks konden, en ik denk dat wij nog meer lol hebben gehad dan die anderen. Ik kan het iedereen aanraden, ook als je totaal niet sportief bent en niet kunt skiën zoals ik”.

18 Self referencing •“Stel….” •“Picture this…” •Of: •Het is februari, alle feestdagen voorbij, de lente nog lang niet in aantocht, en je hebt het nu al helemaal gehad met die colleges, terwijl het semester nog maar net begonnen is. …

19 Descriptieve norm •Vermeld hoeveel anderen het gedrag ook al vertonen. Bijv.: Wist je dat 76% van de geschiedenisstudenten lid zijn van onze vereniging? •Onderzoek: handdoeken in hotels •Dus wat zou kunnen: Zij besparen per jaar al 75 euro op hun boeken. En jij?

20 8. Overschat de kracht van een brief niet, maar verwaarloos hem niet > professionele uitstraling (contactpersoon, website) > spelling, zinsbouw (dit geldt ook voor de website)

21 1. Zonder aandacht geen verwerking van de tekst 2. Neem stelling: waarvan wil ik de lezer overtuigen? 3. Onderbouw je stellingen 4. Bied zelf iets aan 5. Houd bestaande sponsors tevreden 6. Foot-in-the-door strategie/ Door-in-the-face strategie 7. Gebruik technieken zoals concreet taalgebruik, selfreferencing, exemplars, descriptieve / sociale norm 8. Overschat de kracht van een brief niet, maar verwaarloos hem niet

22 > Hoeken, H., Hornikx, J., & Hustinx, L. (2012). Overtuigende teksten: onderzoek en ontwerp. Bussum: Coutinho.

23 En dan nu de brief voor volgend jaar: Geachte prof. Hoeken, Elke twee jaar ….. Nu zoeken we iemand die een praatje houdt over overtuigend presenteren, en omdat u een van de auteurs bent van Overtuigende teksten, zouden we u willen vragen of u misschien daar tijd voor zou willen vrijmaken. Dr. Hornikx en dr. Hustinx, de andere twee auteurs gingen u al voor. Het gaat om een praatje van minuten …..etc We begrijpen dat u het altijd heel druk heeft en we beschikken ook niet over middelen om u in te huren, maar we kunnen er wel iets tegenover stellen: we weten dat u eigenlijk altijd op zoek bent naar participanten voor uw experimentele onderzoeken. In de zaal zitten zo’n 80 welwillende en geinteresseerde mensen die zeker bereid zijn om een vragenlijst in te vullen en ….

24


Download ppt "Lettica Hustinx. Tekst = product na proces van denkstappen denkstappen: -wat is mijn doel? -wat heb ik aan te bieden? -wie is mijn lezer? -wat voor tegenargumenten."

Verwante presentaties


Ads door Google