De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren in een Kennissamenleving. LEREN IN EEN KENISSAMENLEVING A.M.L. van Wieringen OCW Conferentie Kurhaus Scheveningen Woensdag 11 juni 2003.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren in een Kennissamenleving. LEREN IN EEN KENISSAMENLEVING A.M.L. van Wieringen OCW Conferentie Kurhaus Scheveningen Woensdag 11 juni 2003."— Transcript van de presentatie:

1 Leren in een Kennissamenleving

2 LEREN IN EEN KENISSAMENLEVING A.M.L. van Wieringen OCW Conferentie Kurhaus Scheveningen Woensdag 11 juni 2003

3 Wat is onze ambitie? Kopgroep Lissabon • Politieke steun • Maatschappelijke steun Inzet • Scholen: Grootzeil • Incl aandacht voor achterstanden, schooluitval, beroepsonderwijskolom • Overige Zeilen • Andere leermogelijkheden inschakelen

4 Welke richtpunten? •Voortijdig schoolverlaten •Aandeel bachelors exact/ techniek •80% hso voltooid •Halvering laagscorende 15 jarigen •Deelname aan LLL •15% versus 19% en 10% •5,8 pro mille versus 18,3 (=3 beste landen) (vrouwen 2,1 versus 13,8 in 3 beste landen) •68% versus 65% en 83% •PISA: natuurkunde nr 6; wiskunde nr 1; leesvaardigheid nr 3 •16% versus 8% en 19%

5 Perspectief op leren Nadruk op initiële levensfase Verdeling over gehele levensloop Nadruk op formeel leren Leren School Nadruk op informeel leren

6 Leren elders: voorbeeld havo-vwo Wat brengen aankomende studenten in? Studie-ervaringen o.m. • Havo-vwo-diploma • Extra vakken, bijlessen, herkansingen • Vervolgopleidingen Maatschappelijke ervaringen o.m. • Extra activiteiten • Werkervaringen • Leerervaringen buiten de school Overige inbreng o.m. • Identificatie

7 Wat doen instellingen? Verschillende methoden gebruikt: • Sollicitatiebrief • Opstel • Schrijfopdracht • Reflectie op motivatie voor de studie • Motorisch toets • Psychologische test • Sociale intelligentietest • Toelatingsgesprek • Aanvullende begintoets • Algemeen: (nog) te weinig gestandaardiseerd

8 Wel standaardiseren Havo/vwo kan leren van het beroepsonderwijs • Arbeidsproef (opdracht) Observatie van werkzaamheden (normale situatie) • Simulatie/ nabootsingen • Computersimulatie • Cliëntsimulatie (assessment) • Portfolio: geen schoenendoos, maar formele beschrijving relevante leerervaringen incl. oordeel van deskundige derde over deze leerervaringen/ Competentiekaarten • EVC: demonstratie tbv vrijstellingen

9 Leren ook een taak van andere sectoren/ medeverantwoordelijkheid nemen • Bedrijven • Culturele instellingen • Sportverenigingen • Wijkinstanties • Zorginstellingen • Schoolloopbaan of leerloopbaan? Vgl Medisch opleidingscontinuüm • Recreatie/ toerisme • en vooral: Internet

10 Het WEB is ook te zien als een leervoorziening. •Draagt bij aan het leren binnen scholen •Groepen die niet of moeilijk zijn te bereiken •Maakt koppelingen mogelijk die anders niet of veel moeilijker zijn te realiseren •Leraren/ leerlingen/ studenten aanmoedigen contents (zoals ontwikkeld leermateriaal) op het net te zetten

11 Scholen gaan een relatie aan met andere leervoorzieningen •Versterking binnen de school •Deel buiten de school plaatsen •Werkzame combinaties uitzoeken •Opnemen in erkenning/ examenprocedure •Onderdeel van het diploma resp diplomering

12 Lossere koppeling (hoge)scholen en examens •Meer leermogelijkheden inzetten, meer leerplaatsen: steeds beoordeeld. •Nieuwe student: breder geheel van leerervaringen, breder vastgesteld dan alleen door de school •H.O. Examenstudent nieuwe stijl •Certificaties voor leerloopbaan, levenslang leren •Organisatie (certificatie-instanties, examencentra naast scholen?). Vgl TOEFL in plaats van eindexamen engels.

13 Met welke schoolsoorten •Meeste ervaring in beroepsonderwijs •Recente ervaring in basisvorming •In basisonderwijs veel buurtgerelateerde leerervaringen, excursies •In voortgezet onderwijs nog veel potentieel onbenut: vrijetijdsclubs, sportverenigingen, jeugdsterrewacht, schaakclubs, hobbycomputerclubs •Hoger onderwijs: veel niet-met-de- opleiding- verbonden bijbaantjes

14 In welke maatschappelijke sectoren hebben we de meeste ervaring opgedaan • Bedrijven/ arbeidsorganisaties: praktijkstage, bpv, duurzaam personeelsbeleid • Toneel/opera: cultuurvouchers • Sportwereld: opleidingen tot coach, instructeur • Zorginstellingen: vanouds via praktijkstage • Regeerakkoord: maatschappelijke stage Ervaring in verhogen effectiviteit van de leerplaats

15 Ervaring met effectiviteit en combinaties opbouwen Ervaringen blijven beperkt tot de eigen sector of subsector (bv musea vs schouwburgen) Hoe kunnen we de ervaringen over en weer benutten? Welke voorwaarden (zoals certificatie), welke organisatievormen zullen dat bevorderen? Programma voor overdracht van effectiviteitservaringen • Tussen (sub)sectoren • Versterken van de ervaringen


Download ppt "Leren in een Kennissamenleving. LEREN IN EEN KENISSAMENLEVING A.M.L. van Wieringen OCW Conferentie Kurhaus Scheveningen Woensdag 11 juni 2003."

Verwante presentaties


Ads door Google