Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohannes Smeets Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Marktonderzoek Klantentevredenheid A Performance
2
Questionmark? Leden: A Performance Marianne Van Strydonck Overdrachtsbrief Rapport Bart Lauwers Verzamelen data All round support Ulrich Loosen Data Analyse Presentatie Ivan Van Dessel Project Coordinatie Presentatie voorbereiding
3
Agenda Wie is AEB ? Enquete methode Algemene Hypothese Doelstellingen Beperkingen Technische Vraagstelling Statistieken & Cijfers Besluiten Vragen A Performance
4
Agenda Wie is AEB ? Enquete methode Algemene Hypothese Doelstellingen Beperkingen Technische Vraagstelling Statistieken & Cijfers Besluiten Vragen A Performance
5
Appareils Electriques et Electroniques Belges N.V Enigste Belgische fabrikant van: signalisatielichten (zwaailichten, flitslichten) aanverwante auto elektrische benodigdheden Producent & distributie van: Achterlichten, mistlichten, werklampen, elektrische benodigdheden, reflectoren B2B; actief in verschillende sectoren: Industrie Landbouw Overheidssector A Performance
6
Agenda Wie is AEB ? Enquete methode Algemene Hypothese Doelstellingen Beperkingen Technische Vraagstelling Statistieken & Cijfers Besluiten Vragen A Performance
7
Enquete Methode online enquete via Survey Monkey 384 Klanten Eerste maal verzonden op 21/05/2010 Herinnering verzonden op 01/06/2010 Dead line 04/06/2010 A Performance
8
Enquete Methode Beste Klant In opdracht van AEB voeren wij momenteel een klantentevredenheidsonderzoek uit Via onderstaande link kan u aan een online enquête deelnemen die niet meer dan 10 minuten van uw tijd in beslag zal nemen Uw mening is van groot belang, daarom vragen wij u deze enquête ten laatste tegen vrijdag 4 juni 2010 te voltooien Wij danken u alvast voor uw medewerking Link: http://www.surveymonkey.com/s/aebhttp://www.surveymonkey.com/s/aeb A Performance
9
Agenda Wie is AEB ? Enquete methode Algemene Hypothese Doelstellingen Beperkingen Technische Vraagstelling Statistieken & Cijfers Besluiten Vragen A Performance
10
Algemene Hypothese Verschillende relaties AEB en klanten: Assortiment Aankoop Logistiek Dienst na verkoop Klachtenbehandeling Graad van tevredenheid klanten bepalen Nagaan welke relaties de klant het belangrijkste vindt Te besluiten na dit onderzoek: Welke relaties te verbeteren Welke relaties hebben hoogste prioriteit wanneer de klant meer tevreden is over de diensten waar hij het meeste belang aan hecht, zal zijn tevredenheid over het bedrijf ook verhogen A Performance
11
Doelstellingen 1. Het eerste contact Nagaan ontstaan relatie klant en AEB 2. Het assortiment Nagaan relatie klant en assortiment 3. Aankoop Nagaan relatie klant en aankoopproces 4. Logistiek Nagaan relatie klant en logistiek A Performance
12
Doelstellingen 5. Dienst naverkoop Nagaan relatie klant en dienst naverkoop 6. Klachtenbehandeling Nagaan relatie klant en klachtenbehandeling 7. Algemeen Terugkoppelen vragen aan graad klantentevredenheid 8. Informatie over de klant Gebruik informatie voor segmentatie A Performance
13
Agenda Wie is AEB ? Enquete methode Algemene Hypothese Doelstellingen Beperkingen Technische Vraagstelling Statistieken & Cijfers Besluiten Vragen A Performance
14
Technische Beperkingen Geen proffesionele enquete 34 email adressen waren niet correct Strak Tijdschema Twijfels authenticiteit enquete door email adres ivandessel@chiquita.com ivandessel@chiquita.com Kan bij doelpubliek spam opgenomen worden A Performance
15
Beperkingen rond vragen 1 op 7 heeft geantwoord 49 antwoorden niet representatief en te weinig om conclusies te trekken Na ontleding antwoorden: beperking in schaalverdeling Meestal wel / Meestal niet Mogelijkheid tot overslaan vragen A Performance
16
Agenda Wie is AEB ? Enquete methode Algemene Hypothese Doelstellingen Beperkingen Technische Vraagstelling Statistieken & Cijfers Besluiten Vragen A Performance
17
Hoe ben je in contact gekomen met AEB ? A Performance
18
Website 1ste plaats Website als contact medium (Item andere niet in acht genomen) 23,4 % heeft AEB leren kennen via website 70,2 % hebben de website reeds bezocht 64 % zegt de informatie gevonden te hebben die ze zochten Behoefte aan online bestellen A Performance
19
Hoe ben je in contact gekomen met AEB ? A Performance
20
Hoe ben je in contact gekomen met AEB ? A Performance
21
Hoe ben je in contact gekomen met AEB ? A Performance
22
Hoe ben je in contact gekomen met AEB ? A Performance Varia: bv mond aan mond reclame / zelf contact => niet doorslaggevend Wel Opmerkelijk: Resultaat Vertegenwoordiger
23
Assortiment A Performance Grijze zone: meestal wel kan ook soms niet tevreden betekenen, niet op te maken uit deze schaalverdeling
24
Assortiment Globale tevredenheid over assortiment Sprake van een duurzame relatie, voldoet aan verwachtingen. De meeste antwoorden gekregen op meestal wel. Te weinig antwoorden op de vraag: “wat er ontbreekt in het assortiment” twee zaken: barcodes en LED binnenverlichting. A Performance
25
Aankoop A Performance Opvallend: 61% vindt dat zijn order altijd op een correcte wijze wordt aangenomen Antwoorden situeren zich in de meestal wel & altijd categorie
26
Aankoop Op de vraag: “mijn order wordt op een correcte manier aangenomen?” 61% antwoordt “altijd” Dit is een positief signaal. In tegenstelling tot de vragen rond assortiment, ligt de nadruk hier op beide: “meestal wel” en “altijd” A Performance
27
Logistiek A Performance Heel het logistieke proces wordt ervaren als een positieve ervaring Doch, ook hier kan “meestal wel” – “Soms niet” betekenen
28
Dienst Naverkoop A Performance De dienst na verkoop wordt ook ervaren als een positieve ervaring 72% vindt het personeel “Altijd” vriendelijk en correct
29
Klachtenbehandeling A Performance De dienst Klachtenbehandeling wordt ook ervaren als een positieve ervaring Doch, ook hier kan “meestal wel” – “Soms niet” betekenen
30
Waar hecht u het meeste belang aan A Performance
31
Waar bent u het meest tevreden over A Performance
32
Voor 76,2% primeert kwaliteit boven prijs Voorstellen bedrijf: 52% in het verleden al voorgesteld 95% zal bedrijf in de toekomst nogmaals voorstellen aan anderen Voornaamste reden: 88% vanwege assortiment Minst belangrijke reden: 17% voor klachtenbehandeling Algemeen A Performance
33
Algemeen 69% is langer dan 3j klant waarvan: 52% zaakvoerder 38% aankoper 93% beslist over leverancier A Performance
34
Agenda Wie is AEB ? Enquete methode Algemene Hypothese Doelstellingen Beperkingen Technische Vraagstelling Statistieken & Cijfers Besluiten Vragen A Performance
35
Besluiten Slechts 1 op 7 geantwoord -> Niet representatief Waardebepaling van: meestal wel of meestal niet Resultaat: Geen concrete conclusies In hoeverre is iemand écht tevreden? “meestal wel” kan ook “soms niet” zijn momenten van ontevredenheid maar de positieve ervaringen primeren “Altijd” = steeds tevreden A Performance
36
Besluiten •64% vindt wat hij zoekt op website •61% vindt dat orders altijd juist worden aangenomen •72% vindt dat personeel altijd vriendelijk is •Positieve tendens: Aanbevelingen in de toekomst: van 52% naar 95% •93% beslist over leverancier A Performance
37
Eindconclusie •Tendens: Over het algemeen in categorieen “meestal wel” en “altijd” gestemd = positief A Performance
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.