De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatica Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatica Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO."— Transcript van de presentatie:

1 Informatica Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO

2 Verplicht vak of keuzevak?  Keuzevak in elk profiel  Profielkeuzevak in ‘Natuur en Techniek’  biologie  informatica  wiskunde D  nieuw vak: Natuur, Leven en Techniek - met waarschijnlijk een deel informatica…

3 1. Wat is informatica volgens jou? A. C. B. D.

4 2. Wat is informatica volgens jou? E. G. import logotekenap.*; public class Rechthoek extends TekenApplet { public void tekenprogramma() { F. H.

5 3. Wat is informatica volgens jou? I. K. Leren werken met Word Excel 2007 in 20 stappen Basiscursus Photoshop Cursus Digitaal Fotograferen J. L.

6 Wat is informatica? Hoofdonderwerpen:  informatie en communicatie  toepassingen  techniek  computers en netwerken  ICT in organisaties  nieuwe ontwikkelingen

7 import logotekenap.*; public class Rechthoek extends TekenApplet { public void tekenprogramma() {

8 Wie werken in de informatica? Groep 1: iedereen die ICT gebruikt = bijna 100% van alle mensen Groep 2: mensen die ICT in een bepaalde branche gebruiken = vrijwel iedereen die werkt of studeert Groep 3: bouwers van applicaties ontwikkelen van gereedschappen Groep 4: informatici, bedenkers van nieuwe mogelijkheden

9 Informatica in havo en vwo Groep 3:  (Nieuwe) toepassingen maken, gereedschappen ontwikkelen  in bedrijven: systemen, websites, databases, e.d.  multi-media: films, mobiele telefoons, animaties, grafische toepassingen, e.d.  ICT-bedrijven: nieuwe programma’s maken of ontwikkelen, e.d. Simpel gezegd: ‘ingenieursvak’ of ‘aannemer’.

10 Groep 4:  Bedenkers van nieuwe toepassingen Er is een grote behoefte aan dergelijke informatici. Eisen: - creatief: ‘thinking out of the box’ - innovatief Soort vak: ‘onderzoeksgericht’ of ‘architect’ Informatica in havo en vwo (2)

11 Aantal uren Totaal aantal uren (in lessen en ‘huiswerk’)  havo 4, 5: 320 uur  vwo 4, 5, 6:440 uur  havo 4, 5: 4, 3 lesuren per week  vwo 4, 5, 6:3, 3, 3 uren per week

12 Informatica in alle profielen  Voorbeelden Profiel Natuur & Techniek  surveillance  videobewaking  robotica  robocup biometrie

13 Profiel Natuur & Gezondheid Voorbeelden  Icat: een robot met persoonlijkheid  webcriminaliteit  browsen van medische artikelen

14 Profiel Cultuur & Maatschappij Voorbeelden:  evolutionaire kunst  ontsluiten van kunst via internet  personaliseren van websites  mens-machine-interactie  bijv. rijksmuseum.nl

15 Profiel Economie & Maatschappij Voorbeelden  datamining  eigen bedrijf  geografische informatiesystemen (GIS)  kieswijzer

16 Soorten toetsen Toetsen  Theorie (10% - 50%)  Praktische Opdrachten (50% - 90%)  beoordelingsopdracht  informatieverwerkingsopdracht  onderzoeksopdracht  ontwikkelopdracht

17 Informatica is veelzijdig techniektoepassingen wiskunde, logica bedrijfskunde, management informatica

18 Techniek  Geschiedenis van computers  Hoe werkt de computer?  Soorten computers en randapparatuur (processoren, beeldschermen, opslagmedia, digitale camera’s, printers, e. d.)  Internet en andere netwerken: hoe communiceren computers met elkaar?

19 Toepassingen  Computerprogramma’s: verschillende soorten software  Hoe werkt de computer?  Informatie in computers: relationele databases en SQL  Programmeren: zelf bepalen wat de computer moet doen

20 Bedrijfskunde, management  ICT in bedrijven en organisaties  Organisatievormen in bedrijven  Ontwikkelen van systemen  Werken in projecten

21 Wiskunde  Relationele databases  Programmeren Maar ook natuurkunde:  Schakelingen in de computer  Techniek achter (inter)netwerken = eigenlijk toegepaste natuurkunde

22 Logica Een voorbeeld: Persoon A wil de leeftijd van de drie kinderen van persoon B achterhalen.  B vertelt aan A dat het product van hun leeftijden 36 is.

23 Hoe oud zijn de kinderen? A denkt hierover na en zegt meer informatie nodig te hebben.  B geeft hem hierop de som van hun leeftijden. Opnieuw vraagt A om meer informatie.  B vertelt dan dat het oudste kind piano speelt. Nu A dit weet, kan A zeggen hoe oud de kinderen zijn.

24 Hoe oud zijn de kinderen? (2) De eerste aanwijzing  De combinatie van de leeftijden moet een van de combinaties uit figuur 1-1 zijn. Figuur 1-1 (1, 1, 36)(1, 6, 6) (1, 2, 18)(2, 2, 9) (1, 3, 12)(2, 3, 6) (1, 4, 9)(3, 3, 4)

25 Hoe oud zijn de kinderen? (3) De tweede aanwijzing  We weten bij de tweede aanwijzing niet wat de som is. We weten wel dat persoon A hiermee de juiste combinatie van de leeftijden nog niet kan vaststellen. Het moet dus een som zijn die tenminste twee keer voorkomt.

26 Hoe oud zijn de kinderen? (4) Figuur = = = = = = = =10

27 Hoe oud zijn de kinderen? (5) De derde aanwijzing  De som die twee keer voorkomt, is 13. De enige twee combinaties zijn dus (1, 6, 6) en (2, 2, 9).  Pas nu begrijpen we de waarde van de laatste aanwijzing. Deze heeft niets met pianospelen te maken.  Het gaat erom dat een van de kinderen het oudste is.

28 Kies informatica! Een onmisbaar keuzevak in de Tweede Fase van HAVO en VWO


Download ppt "Informatica Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO."

Verwante presentaties


Ads door Google