De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Balu Personeelscommunicatie Verzorgd door Ton Barning Maak er een wervend verhaal van Deelnemerspagina’s.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Balu Personeelscommunicatie Verzorgd door Ton Barning Maak er een wervend verhaal van Deelnemerspagina’s."— Transcript van de presentatie:

1 Balu Personeelscommunicatie Verzorgd door Ton Barning Maak er een wervend verhaal van Deelnemerspagina’s

2 Balu Personeelscommunicatie Ton Barning • Journalist, redacteur, hoofd redacteur, strateeg arbeidsmarktcommunicatie, publicist, adviseur; • Sinds 2005 workshops Wervend Schrijven : Hoe zorg je ervoor dat je zegt wat je over je organisatie als werkgever kwijt wil, op zo’n manier dat het aansluit bij wat je doelgroep graag hoort en voldoende informatie geeft over de baan(banen) die je in de aanbieding hebt?

3 Balu Personeelscommunicatie Programma Wervende deelnemerspagina’s schrijven: • Uw pagina: Onderscheidend en uniek? • Context:Arbeidsmarktcommunicatie • Wervend SchrijvenAandacht trekken en aandacht vasthouden • AfrondingVragen?

4 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s

5 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s

6 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s

7 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s

8 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s

9 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s Eerste indruk: veel verschillen • Lange tekst vs. korte tekst; • Foto’s vs. geen foto’s; • Eén hogeschool integreert Youtube; • Grote verhalen vs. concreet aanbod; • Aansluiten bij doelgroep vs. vooral gericht op het eigen verhaal; • Wel/niet geschreven binnen context van arbeidsmarktcommunicatie; • etc.

10 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s Eerste indruk: veel van hetzelfde • Internat(ionaal/ionalisering/ional):42 x • Ontwikkeling:34 x • Profession(al/alisering):25 x • Groei:21 x • Innovati(ef/ve):16 x • Dynami(sch/c):11 x • Kwalit(eit, tatief):11 x • Persoonlijk:10 x

11 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s Eerste indruk: veel van hetzelfde • Docent: in 22 van de 32 teksten is dit woord afwezig; • Lesgeven: komt 4 x voor; • Arbeidsmarkt: wordt nergens genoemd; • Loopbaan (van de medewerker) komt 2 x voor; • Cultuur: wordt 1 x genoemd, verwijzend naar de samenleving, niet naar de eigen organisatie;

12 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s Eerste indruk: de eerste zin • Herkent u uw eerste indruk? • Is dit ook de indruk die u wilt maken? • Past hij bij de positionering die voor uw hogeschool is gekozen?

13 deelnemers- pagina’s aandacht trekken afronding wervend schrijven context Arbeidsmarktcommunicatie Wat u moet weten over marketing en sales : • Marketing: Overkoepelend verhaal – Merkwaarden, positionering, employer branding • Sales: Verkoopverhaal – Gericht op het specifieke aanbod van banen, toegespitst op een specifieke doelgroep (unieke verkoopargumenten (usp’s), push- en pullfactoren van uw doelgroep) Wat u moet weten over wervend schrijven : – Vertel wat je kwijt wil, – Op zo’n manier dat de doelgroep het graag wil horen

14 deelnemers- pagina’s aandacht trekken afronding wervend schrijven context Heeft u een arbeidsmarktverhaal (nodig)? • Relatie tussen marketing en arbeidsmarktcommunicatie B2BB2C Arbeidsmarktcommunicatie profiteert niet van merk Onderwijs is geen ‘product’, maar studenten zijn wel ‘consumenten’ ’ Arbeidsmarktcommunicatie leunt sterk op het consumentenmerk Product Dienst

15 deelnemers- pagina’s aandacht trekken afronding wervend schrijven context Heeft u een arbeidsmarktverhaal (nodig)? • Merkwaarden vallen samen met werkwaarden (Heineken: het werk is als het merk); • Merkwaarden zijn te vertalen naar werkwaarden; • Merkwaarden zijn niet te vertalen naar werkwaarden.

16 deelnemers- pagina’s aandacht trekken afronding wervend schrijven context Marketing • Alle communicatie onder één noemer

17 deelnemers- pagina’s aandacht trekken afronding wervend schrijven context Marketing Water Je hebt het in je Werk met water • Vertaling van de merkwaarden in werkwaarden

18 deelnemers- pagina’s aandacht trekken afronding wervend schrijven context Marketing • Werkwaarden worden los van merkwaarden geformuleerd:

19 deelnemers- pagina’s aandacht trekken afronding wervend schrijven context Het verkoopverhaal • Aan wie wilt u uw baan ‘verkopen’? technisch commercieel Randstad honkvast jong gezin man vrouw wil verhuizen caravan wereldreis Limburg allochtoon financieel administratief geen kinderen sport boeken Youp van het Hek vinex locatie geen ervaring werksfeer ontwikkeling professional manager maatschappelijke betrokkenheid laagopgeleid statusgevoelig opwaarts mobiel materialistisch balans werk/privé ervaren hoogopgeleid hiërarchisch gevoelig ICT automatisering

20 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s Het verkoopverhaal Verplaats je in je doelgroep. Niet je functiemodel bepaalt hoe je hem/haar aanspreekt. Het gaat erom hoe ze zichzelf zien. • “Ik ben ….(docent, ict’er, hr-adviseur)” • “Ik werk bij…(hogeschool X)” • “Ik … (geef les, doe de administratie)”

21 context afronding wervend schrijven deelnemers- pagina’s Deelnemerspagina • Checklist: – Komt je werkgeversmerk goed uit de verf? – Als deze (nog) niet goed is gedefinieerd, kun je aansluiten bij het merk van je hogeschool? – Houd je in je verkoopverhaal voldoende rekening met wat je doelgroep beweegt? – Kun je de unieke verkoopargumenten van je aanbod benoemen (en breng je die in je verhaal wel voldoende over het voetlicht?)

22 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Hoe schrijf je een wervend verhaal? • Inspiratie is niet nodig; • Je hoeft geen talent te hebben; • Creativiteit is geen must. Wie een paar simpele schrijfregels volgt, schrijft vanzelf een wervend verhaal!

23 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Agenda • De opbouw van een wervende tekst • Tien tips en trucs voor het schrijven en/of beoordelen van een wervende tekst 23

24 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven De vacaturetekst De meeste tips & trucs voor (web)teksten zijn niet nieuw. Ze gaan over de basisregels die gelden voor het schrijven van een goede tekst: • Structuur van de tekst • Opbouw van alinea’s • Zinsbouw • Woordgebruik 24

25 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: structuur TIP 1: Werk volgens de omgekeerde piramide Een wervende tekst is geen spannend verhaal, mop of wetenschappelijk artikel. In een wervende tekst staan ontknoping, clou of belangrijkste conclusies bovenaan. Schrijf een krachtige eerste alinea (intro/etalage) waarin je de belangrijkste verkoopargumenten benoemt. 25

26 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: structuur TIP 2: Zorg voor een transparante structuur Een wervende tekst is geen literaire roman. Alleen een groot literair talent is in staat lezers te verleiden van zin naar zin door te lezen, ook als ze de draad even kwijt zijn. Een wervende tekst is scanbaar, de lezer kan er globaal doorheen en direct begrijpen waar het over gaat. 26

27 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: structuur TIP 3: Schrijf gemoduleerd Een wervende tekst is geen heilige schrift. De lezer bepaalt hoe hij door de tekst heen wil gaan. In een wervende tekst kan een lezer her en der invoegen, en toch begrijpen waar het over gaat. De tekst is non-lineair. 27

28 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: Alinea’s TIP 4: Behandel één onderwerp per alinea Een alinea is meer dan een toevallige hoeveelheid zinnen, afgerond met een ‘harde return’. Een alinea bevat een aantal zinnen die tezamen slechts één gedachte of onderwerp uitwerken. Daarmee vormt de alinea een afgerond onderdeel van het totale verhaal. 28

29 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: alinea’s TIP 5: Zorg voor een transparante structuur binnen de alinea. De lezer die een tekst scant, springt van alinea naar alinea, van eerste zin naar eerste zin. De eerste zin van een alinea geeft aan waar het in die alinea over zal gaan. De rest van de alinea bevat slechts een uitwerking daarvan en eventueel een afronding. 29

30 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: alinea’s TIP 6: Maak gebruik van zinvolle tussenkoppen Een lezer wil hier en daar rustpunten binnen een tekst. Tussenkoppen kunnen daarvoor zorgen. 30

31 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: zinnen TIP 7: Houd zinnen kort en eenvoudig van opbouw. Alleen een groot schrijver kan het zich veroorloven een zin links bovenaan de pagina te laten beginnen en pas rechtsonder te eindigen. Voor het overige schrijversvolk geldt: hoe korter hoe beter. 31

32 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: zinnen TIP 8: Gebruik de actieve vorm en spreek de lezer direct aan De passieve vorm maakt een tekst altijd stroperiger en afstandelijker. 32

33 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Wervend schrijven: woorden TIP 9: Vermijd moeilijke woorden, jargon en loze begrippen (containerbegrippen). TIP 10: Hoe minder hoe beter 33 aandacht trekken afrondingschrijven

34 deelnemers- pagina’s contextafronding aandacht vasthouden wervend schrijven Resume Structuur TIP 1Werk volgens de omgekeerde piramide TIP 2: Zorg voor een transparante structuur TIP 3Schrijf gemoduleerd Alinea’s TIP 4Behandel één onderwerp per alinea TIP 5Zorg voor een transparante structuur binnen de alinea TIP 6: Maak gebruik van zinvolle tussenkoppen Zinsbouw TIP 7: Houd zinnen kort en eenvoudig van opbouw TIP 8: Gebruik de actieve vorm en spreek de lezer direct aan Woordgebruik TIP 9Vermijd moeilijke woorden en jargon TIP 10Hoe minder, hoe beter 34

35 deelnemers- pagina’s contextafronding wervend schrijven afronding Aan de slag • Neem je eigen tekst; • Kijk naar het marketing- en verkoopverhaal; • Leg de tien tips ernaast en check of je structuur, alinea’s, zinsopbouw en woordgebruik kloppen; • Schrijf een krachtige en prikkelende intro/etalagetekst; • Rond het af met een wervende kop erboven en zorg voor de juiste tussenkoppen: • Extra: streamers.

36 deelnemers- pagina’s contextafronding wervend schrijven afronding Succes! 36


Download ppt "Balu Personeelscommunicatie Verzorgd door Ton Barning Maak er een wervend verhaal van Deelnemerspagina’s."

Verwante presentaties


Ads door Google