De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

20-6-2014 Informatieavond Personal coach Welkom. 20-6-2014 2 Even voorstellen Naam: Dorien Stals (STD62) Sinds 1999onderwijs Tot 1999: accountantskantoor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "20-6-2014 Informatieavond Personal coach Welkom. 20-6-2014 2 Even voorstellen Naam: Dorien Stals (STD62) Sinds 1999onderwijs Tot 1999: accountantskantoor."— Transcript van de presentatie:

1 Informatieavond Personal coach Welkom

2 Even voorstellen Naam: Dorien Stals (STD62) Sinds 1999onderwijs Tot 1999: accountantskantoor Vakken:Nederlands SBC Informatiekunde in de brugklas Directieadviseur docent-ontwikkelaar onderwijskundige projecten •Taal-rekenen •LOB •Informatievaardigheden •Breinvriendelijk studeren

3 Even stilstaan Vorig jaar zelfde tijd, zelfde plaats in andere omstandigheden. Citaat: “ Elke school, elk bedrijf of instelling heeft zijn pareltjes. Die hebben wij ook. En SBC is een van die hele mooie parels waar wij van het Dendron College bijzonder trots op zijn.” In memoriam: directeur vmbo Clim Parren

4 4 SBC  S ector- &  B eroeps  C ompetenties

5 •VMBO-leerling kiest op jonge leeftijd een sector en beroep. Leerjaar 2: •Praktische sectororiëntatie •de Doe-dagen •bedrijfsoriëntatie. Leerjaar 3: •snuffelstage, •mentorles, •Beroepskeuzetests •SBC 3: computervaardigheden ontwikkelen •MAS •Introductie SBC 4 Doorlopende leerlijn naar •Leerjaar 4: SBC = loopbaanleren voor VT 4 Kiezen is moeilijk!

6 Weg van school na foute keuze 'Knelpunten onderwijs kosten miljarden per jaar‘ RIJSWIJK (ANP) - Verkeerde studiekeuzes en het lerarentekort kosten per jaar 16 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers die de Nationale DenkTank dinsdag naar buiten bracht naar aanleiding van een onderzoek in het onderwijs. Verstandige studiekeuze is trekken aan een dood paard Aanpak schooluitval ligt op schema Het ministerie van Onderwijs ligt op schema met de aanpak van schooluitval. Het afgelopen jaar daalde de schooluitval landelijk gezien met 10 procent, precies het percentage dat het kabinet zich ten doel heeft gesteld. Middelbare scholieren willen meer begeleiding UTRECHT (ANP) - Meer dan de helft van de middelbare scholieren is niet tevreden met de geboden studiekeuzebegeleiding.

7 Mei 2006: de opdracht  Bedenk iets om competentiegericht leren in de TL vorm te geven  iets met algemene beroepscompetenties  meer praktijk in de TL  Je mag er één extra lesuur mee vullen.  iets met het huidige sectorwerkstuk.

8 Loopbaanleren Wat kan ik? Wat wil ik? Hoe kan ik dat doen Waar kan ik dat doen? Wie kan me erbij helpen?

9 SBC in praktijk  Leerlingen werken met lesbrieven die speciaal voor SBC ontwikkeld zijn.  Contacten met studenten van mbo- opleidingen (oud-leerlingen).  Decaanbezoek onderdeel bij SBC.  Elke leerling een Personal coach  De leerling voert buiten de school een aantal praktijkopdrachten uit bij zijn personal coach.  2-uursvak, blokuur aan het eind van de dag  ICT-lokaal  Clusters onderwerpkeuze.  Begeleiding door 2 docenten: Nederlands en beroepsgericht vak (Z&W, TC/LB, EC, ).  Samenwerking met mbo- opleidingen  De leerling heeft 3 dagdelen onder lestijd ter beschikking voor oriëntatie op beroep- en opleiding buitenshuis

10 De proefkonijnen: VT 4D van

11 Hoe een ongemotiveerde, luie minimalist inspiratie vond via het SBC-verhaal. Hij werd een bijna voorbeeldige leerling. In december als gastdocent bij SBC: uniformberoepen. Hoe snel kan het gaan? In juni geslaagd. In september al in dienst van Volk en Vaderland.

12 Wat doet een personal coach?  Praktijkbegeleiding van half oktober tot half maart  Ontvangt de leerling op momenten dat het de coach schikt  Geeft de leerling een kijkje achter de schermen van het beroep van zijn/haar keuze.  De leerling een of meer belangrijke vaardigheden binnen het beroep aanleren.  De leerling laten ervaren hoe het werk in praktijk is.  Contactpersoon: de leerling andere afdelingen van het bedrijf/de instelling onder de loep laten nemen.  Beoordelen van opdrachten met behulp van diverse beoordelingsmodellen  De coach mag op school een gastles verzorgen.  De coach kan zijn instelling/bedrijf openstellen voor een excursie met een groep leerlingen binnen de beroepssfeer

13 Wie kan er coach worden? •Iedereen met een beroep op mbo- of hbo-niveau waarvoor een leerling van ons daadwerkelijk interesse heeft. •Iedereen die graag wil dat VMBO T- leerlingen een goede keuze kunnen maken. •Iedereen die enthousiast met zijn werk bezig is. •Iedereen die wil investeren in jongeren en in de toekomst van zijn eigen vak/bedrijf. •De leerling van vandaag is de collega van morgen. Ouders mogen niet hun eigen kind coachen.

14

15 SBC-coaches in cijfers  moeilijker vindbaar (zorg en jeugdzorg)  2 coaches afgehaakt vanwege de leerling  1 leerling op eigen initiatief van coach veranderd  coaches bezochten informatieavond  coaches kwamen op een ander moment voor informatie  Een aantal coaches verzocht per of telefonisch om extra informatie  10 bedrijven/instellingen bieden excursie aan voor het nieuwe schooljaar Leerlingen: · Coaches: Docenten: ? 9 8

16 10 vragen uit de praktijk 1. Wat is het doel van SBC? 2. Hoeveel tijd kost het mij als coach? Over welke periode gaat het? Op welke dagen, hoeveel uren? 3. Is coachen vergelijkbaar met stagebegeleiding? 4. Mag de leerling ook zelf taken uitvoeren of mag hij alleen toekijken? 5. Hoe zit het met privacygevoelige beroepen? 6. Moet ik er een verslag of een rapport van maken? 7. Welk verwachtingspatroon ligt er ten aanzien van ons? 8. Wat doe ik als ik denk dat de leerling helemaal niet past in mijn beroepenveld? 9. Mogen mijn collega’s ook helpen en de leerling begeleiden? 10. Kan/mag ik nog meer doen bij SBC?

17 We werken in TeleTop

18 Het lesmateriaal  Lesbrieven  Handleiding sectorwerkstuk  Uitgave: Wat gaan we doen vandaag?  Praktijkopdrachten  Verwerkingsopdrachten  Bestaande websites voor loopbaanoriëntatie  Tkmst-boekjes van de decaan  Beoordelingsformulieren  Alles wat leerlingen/gastdocenten/coaches inbrengen kan interessant zijn voor een grotere groep leerlingen.  Kenniscentra

19 Gastlessen en excursies  Excursie Parkhotel afdeling Beauty, fitness & Welness  Onderwijs: student en onderwijsassistent  Sport en bewegen: 3 opleidingen  Politie en Marine  Horeca  Toerisme & recreatie  Studenten van mbo verpleegkunde  Zorginstelling: La providence  SPW  Beveiliging  fotografie

20 Vervolg gastlessen en Excursies  Toverland  Landmacht  Marechaussee  Kenniscentra  Apotheek  Jeugdzorg  Tandtechniek  Bank- en verzekeringswezen  Verpleegkunde algemeen en psychiatrische verpleegkunde  Eigen zaak: Kamer van Koophandel en jongste ondernemer  St. Lucas

21 Creativiteit, wat een heerlijkheid! Waarom? Omdat creativiteit dat voor mij betekent. Een heerlijkheid. Iets wat me zo gelukkig maakt. Iets waarin ik me kan uiten. Iets wat ik eigenlijk het liefst op zou willen eten, zo fijn. Heerlijk, vind ik dat.

22 Op de werkvloer “Ik vind het wel goed dat je deze opdrachten moet maken, je leert zo veel meer over je vervolgopleiding en eventueel ook je beroep. Omdat je dadelijk bij de opleiding ook misschien grote opdrachten moet gaan maken, weet je dat je daar zeker op tijd aan moet beginnen. Ik hebt hier heel veel van geleerd!!” Fleur Hermans

23 Wat deden onze leerlingen zoal in praktijk?  Chantal: Basisonderwijs 20 keer bij de coach groep 1/2  Renée: Autisme, Widdonck een spel geleid voor zmo- kinderen  Ricky: Politie, inval op een hennepkwekerij  Sandra: Secretariaat, computerprogramma notarispraktijk.  Tim en Bij de landmacht, koken te velde  Femke: Facilitair management regelen van een lunch voor de werknemers van een bloemenbedrijf  Manouk: leider bij PBN (werkweek) sport en recreatie  Dennis:adviseren van autotype bij bepaalde klanten  Roy:Bakken van kerstbrood  Annette:verzorgen van voetmassage  Roos:bloeddruk en temperatuur meten bij enkele patiënten  Timo:Verkeer regelen

24 Praktijk Kinderverzorging in

25 Veel variatie in de praktijk  Cleo: OK-verpleegkunde, rondleiding op de OK en leren hechten  Saskia: Mode en design, ontwerpen en maken van eigen galajurk  Moniek:Theologie, begeleiden excursie brugklas naar Oriëntalis  Ellen: Paardenhouderij; kinderfeestje organiseren en ukkieles  Nick: Horeca, broodjes maken, uitserveren en afrekenen.  Rick: Docent Duits, op het Raayland College, lesgeven etc Tom: ICT-project met bijbaantje  !  Melissa: ontwerpen en uitvoeren van een eigen dans  Sabriena: tekenles geven op Raayland  Chiara: met de coach naar Zwitserland om paarden te verkopen  Manon: t-shirt ontwerpen voor productie in Turkije  Marieke: assisteren bij castreren kater en andere operaties

26 Met Manon in de mode 

27 Pleitwedstrijd Een rechtzaal op school

28 BELANGRIJK!!!!!!  Sectorwerkstuk moet voldoende zijn! V/G  Cijfers tellen bij Nederlands  Lesbrieven geven criteria

29 Drie eindproducten 1. De documentatiemap 2. Het sectoronderzoek 3. De presentatie Drie deadlines 12 december: de documentatiemap 5 maart: het sectoronderzoek Op afspraak: de presentatie De coach is WELKOM!

30 DEADLINE Let op! Er zijn deadlines voor de leerlingen! 1 documentatiemap: sectoronderzoek: presenteren op afspraak vanaf

31 Uw Contact met de school:  Informatieavond  Website  en en bellen met docent en/of coördinator  Evaluatieavond bijwonen: 26 maart 2013

32 Wat een klas! Bedankt voor uw tijd en aandacht. Veel succes als coach!!!

33 Heeft u ook zo’n dorst?


Download ppt "20-6-2014 Informatieavond Personal coach Welkom. 20-6-2014 2 Even voorstellen Naam: Dorien Stals (STD62) Sinds 1999onderwijs Tot 1999: accountantskantoor."

Verwante presentaties


Ads door Google