De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatieavond over effectief studeren September 2013 door Ruud Sniekers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatieavond over effectief studeren September 2013 door Ruud Sniekers"— Transcript van de presentatie:

1 Informatieavond over effectief studeren September 2013 door Ruud Sniekers

2

3

4

5 Studenten die een verkeerde studiekeuze gemaakt hebben en/of niet over het juiste talent of voorkennis beschikken Studenten die worden belemmerd door aanwijsbare persoonlijke omstandigheden Studenten die de opleiding succesvol afronden Studenten die falen ondanks het juiste talent en zonder aanwijsbare persoonlijke omstandigheden Nominaal Nominaal+1 Nominaal+2 Nominaal+3

6

7

8 •Schoolprestaties hollen achteruit •Jongeren kunnen niet plannen omdat het brein daar nog niet klaar voor is •Jongeren hebben weinig verantwoordelijkheidsgevoel •Jongens zijn slachtoffer van nieuwe onderwijsvormen •Voor iedereen geldt hetzelfde •Activeren = Intensiveren •Schoolprestaties hollen achteruit •Jongeren kunnen niet plannen omdat het brein daar nog niet klaar voor is •Jongeren hebben weinig verantwoordelijkheidsgevoel •Jongens zijn slachtoffer van nieuwe onderwijsvormen •Voor iedereen geldt hetzelfde •Activeren = Intensiveren Als er uitdagende beloningen in het vooruitzicht worden gesteld kunnen jongeren plannen als de beste, tonen ze zich zeer verantwoordelijk en stijgen hun prestaties tot grote hoogte Zie Behoeften

9 •Veiligheid : absolute voorwaarde om te leren •Voeding : licht, zuurstof temperatuur, beweging, water •Sociaal leren : ‘brein veel actiever’ •Emotie : humor, spanning, sensatie leiden tot duurzaam leren •Informatie : nieuwigheid, structuur, betekenis •Variatie in werkvorm incl. feedback •Prikkeling : Alert maken en ‘uit balans brengen’ •Voorwaarde : ‘Gevoel dat het echt om hem/haar gaat’ •Veiligheid : absolute voorwaarde om te leren •Voeding : licht, zuurstof temperatuur, beweging, water •Sociaal leren : ‘brein veel actiever’ •Emotie : humor, spanning, sensatie leiden tot duurzaam leren •Informatie : nieuwigheid, structuur, betekenis •Variatie in werkvorm incl. feedback •Prikkeling : Alert maken en ‘uit balans brengen’ •Voorwaarde : ‘Gevoel dat het echt om hem/haar gaat’

10 Klus

11

12

13

14

15

16

17

18 Ca 1,5 uur in groep van max 12 studenten Bespreken essentiële onderwerpen op het gebied van effectief studeren Eigen ‘gedragscode’ opstellen voor effectief en efficiënt studeren Elkaar stimuleren, aanmoedigen en aanspreken Eigen voornemen beloven aan de groep

19

20 Bereiken: Welke behoefte wil je bevredigen? Vermijden: In welke situatie wil je niet terecht komen? Bereiken: Welke behoefte wil je bevredigen? Vermijden: In welke situatie wil je niet terecht komen?

21

22

23 27% 46% 10% 17%

24 Learning-zone Comfort -zone

25

26

27

28

29

30

31

32

33 • ‘Een 6 is goed genoeg’ • ‘Dit is erg saai’ • ‘Ik kan dit toch niet’ • ‘Dit kan volgende week ook nog wel’ • ‘Dit is veel te moeilijk voor mij’ • ‘Het is nu toch te laat’ • ‘Als ik dit af heb kan ik iets leuks gaan doen’ • ‘Ik wil dit ook kunnen’ • ‘Ik ben bereid om te werken voor een goed cijfer’

34

35

36

37

38 Re-actief • Achterom kijken • Verantwoordelijkheid bij de ander • Passieve houding • Afwachten • Uitstellen • Dingen laten liggen • Problemen oplossen • Anderen aanklagen • In paniek of stress raken • Oorzaken bij anderen leggen • …………………………… Pro-actief • Vooruit kijken • Verantwoordelijkheid bij jezelf • Actieve houding • Initiatief nemen • Tijdig beginnen • Dingen afmaken • Problemen voorkomen • Anderen vergeven • Rustig blijven • Oorzaken bij jezelf zoeken • ……………………

39

40 5 goede redenen voor ‘time-management’ (verstandig omgaan met je tijd): 1.Druk, druk, druk, als student heb je het nu eenmaal druk. Zeker als ….. ! 2.Veel vrijheid door gebrek aan opgelegde structuur 3.Vereiste en veronderstelde zelfstandigheid 4.Overdaad aan contact met en invloed van anderen 5.Vereiste samenwerking

41 Kwadrant 1: ‘De uitsteller’ Effect: achter de feiten aan lopen, stress en slechte tot matige prestaties Kwadrant 1: ‘De uitsteller’ Effect: achter de feiten aan lopen, stress en slechte tot matige prestaties Kwadrant 2: ‘De planner’ Effect: voldoening, overzicht, balans, respect, waardering, positieve PB, goede prestaties Kwadrant 2: ‘De planner’ Effect: voldoening, overzicht, balans, respect, waardering, positieve PB, goede prestaties Kwadrant 4: ‘De verspiller’ Effect: schuldgevoel, geen voldoening, veel dringende zaken, rood staan op PB en RB Kwadrant 4: ‘De verspiller’ Effect: schuldgevoel, geen voldoening, veel dringende zaken, rood staan op PB en RB Kwadrant 3: ‘De meeloper’ Effect: anderen volgen ipv jezelf leiden, niet serieus genomen worden Kwadrant 3: ‘De meeloper’ Effect: anderen volgen ipv jezelf leiden, niet serieus genomen worden Dringend Niet Dringend Niet Belangrijk Belangrijk

42 Wat zijn jouw ‘Big Rocks’? Staan ze in je agenda? Kom je er aan toe? Of is je week helemaal gevuld met kiezelsteentjes? Efficiëntie: De dingen goed doen Efficiëntie: De dingen goed doen Effectiviteit: De goede dingen (‘Big Rocks’) doen Effectiviteit: De goede dingen (‘Big Rocks’) doen

43 Week uit agenda MADIWODOVRIJZAZO uren les Hoe gebruik je de rest? Student gaf aan ‘knetterdruk’ te zijn! Waar kwam dat gevoel vandaan? Student gaf aan ‘knetterdruk’ te zijn! Waar kwam dat gevoel vandaan?

44 Week (168) tijd bijhouden MADIWODOVRIJZAZO Slapen (55) Les (24) Huiswerk (7) Pers verz (14) Reizen (10) Werken (8) Sporten (6) Ontspannen (44) Waar liggen kansen? Wat zijn valkuilen?

45 Bewust plannen: Agenda Slapen (53) Les (23) Huiswerk (10) Pers verz (18) Reizen (10) Werken (8) Sporten (6) Ontspannen (23) Evalueren en plannen (2) Buffertijd (7) Little things to do (8) Uitdaging: Je aan de planning houden Uitdaging: Je aan de planning houden MADIWODOVRIJZAZO

46 Verzoek / Huiswerk aan jullie allen Stort vandaag nog op uw persoonlijke bankrekening Kies vandaag nog één van uw niet-effectieve gewoontes en ga die vervangen door een effectieve gewoonte Doe deze week een belofte aan iemand uit uw omgeving dat u zich minimaal 30 dagen lang aan die nieuwe effectieve gewoonte zult houden

47 vragen / informatie: EDUCRES


Download ppt "Informatieavond over effectief studeren September 2013 door Ruud Sniekers"

Verwante presentaties


Ads door Google