De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Virale filmpjes op het internet: alleen maar leuk, of zit er meer achter? alleen maar leuk, of zit er meer achter?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Virale filmpjes op het internet: alleen maar leuk, of zit er meer achter? alleen maar leuk, of zit er meer achter?"— Transcript van de presentatie:

1 Virale filmpjes op het internet: alleen maar leuk, of zit er meer achter? alleen maar leuk, of zit er meer achter?

2 YouTube • Dagelijks: 2 miljard video’s bekeken (Bron Wikipedia ENG) • Verspreiden zich soms razendsnel (blogs, Facebook/Netlog, gemaild, …) • Zit er soms bedoeling achter? • Commerciële doelstelling ?  communicatiestrategie? YouTube

3 YouTube • Soms toevallig een hit http://www.youtube.com/watch?v=t8XxcOj3Seo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=t8XxcOj3Seo&feature=related • Soms bewust gelanceerd http://www.youtube.com/watch?v=rjugGluqT3o http://www.youtube.com/watch?v=rjugGluqT3o • Wat denk je van deze? http://www.youtube.com/watch?v=FlomTOunl-s http://www.youtube.com/watch?v=FlomTOunl-s YouTube

4 Communicatiestrategie strategie Strategie is vooruitzien • Het begrip strategie komt uit het oud-Grieks en heeft daar de betekenis krijgskunde, of beter ‘stappen ondernemen om een algemeen doel te bereiken'. Strategie is vooruitzien • Communicatie • Communicatie : zenden van boodschappen naar bepaalde doelgroepen • Wat is goede communicatie? YouTube Communicatiestrategie

5 Communicatiestrategie

6 Virale marketing • Passen virale filmpjes in de communicatiestrategie van een merk, bedrijf, GOV, NGO? http://www.greenpeace.org/international/campaigns/climate- change/kitkat/ Wat is virale marketing? • Wat is virale marketing? • Als een klant tevreden is over een dienst of product, vertelt hij dat aan gemiddeld 3 mensen. Negatieve kritieken worden zelfs aan 11 anderen doorverteld. YouTube Communicatiestrategie Virale marketing

7 Virale marketing mond- aan-mond-reclame • Viral marketing is buzz marketing, ofwel mond- aan-mond-reclame op het internet. • Verspreiden een filmpje over het internet en er op rekenen dat wie het bekijkt het ook doorstuurt naar anderen. Die bekijken het filmpje en sturen het op hun beurt door en zo verder. Tot er een hype ontstaat waar je niet meer naast kan kijken. YouTube Communicatiestrategie Virale marketing

8 Virale marketing De verspreiding gebeurt dus als een virus • De verspreiding gebeurt dus als een virus. • Consumenten zelf die de boodschap verspreiden. • Brengt risico’s met zich mee  eigen leven te leiden  geen controle meer over de reacties. YouTube Communicatiestrategie Virale marketing

9 Virale marketing • Waneer werkt het? • Komisch • Chockerend • Onverwacht • Onverwachte plot • Desoriënterend http://www.dutchcowboys.nl/videochannel/viral/754 http://www.youtube.com/watch?v=Eto0XfS0PS0 • de 3 G's: Grof, Geil of Grappig http://www.metacafe.com/watch/1501631/banned_vw_commercial http://www.youtube.com/watch?v=M5PPc1fQSM8&feature=related YouTube Communicatiestrategie Virale marketing

10 Flash Mob • flashmob • Een flashmob is een (grote) groep mensen die plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. • Zou vernieuwend moeten zijn: 1 idee 1 keer gebruiken • Promotie van T-mobile http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM YouTube Communicatiestrategie Virale marketing Flash Mob

11 Flash Mob • Frozen Grand Central http://www.youtube.com/watch?v=jwMj3PJDxuo http://www.youtube.com/watch?v=jwMj3PJDxuo • Surprise Wedding Reception http://www.youtube.com/watch?v=1lVS22y4uoU • Centraal Station Antwerpen 2009. Als doel de promotie tv-programma "Op zoek naar Maria", (Sound of Music) http://www.youtube.com/watch?v=ikDSXEUFbyk&feature=related • Koor voor 11.11.11 Centraal Station Brussel http://www.youtube.com/watch?v=ARwZ3scXQ7U http://www.youtube.com/watch?v=ARwZ3scXQ7U YouTube Communicatiestrategie Virale marketing Flash Mob

12 Flash Mob • Flash Mob 19/09/2010 - Astridpark Brugge (promotiestunt voor jeugdhuis Comma) http://www.youtube.com/watch?v=KkpicMCHtIA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=KkpicMCHtIA&feature=related • Chicken Flashmob http://www.youtube.com/watch?v=t3getP2Gu0A&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=t3getP2Gu0A&feature=related • Laughing Flashmob - Vancouver (Canada) http://www.youtube.com/watch?v=9Y12EvD4FSA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=9Y12EvD4FSA&feature=related YouTube Communicatiestrategie Virale marketing Flash Mob

13 Opdracht • Communicatieprobleem oplossen • Plaats = Mediatheek • Mogelijke thema’s: • Mediatheek promoten • Boeken onder de aandacht brengen • Stil >< luidruchtig zijn • We beschikken over laptop die kapot mag YouTube Communicatiestrategie Virale marketing Flash Mob Opdracht

14 Opdracht • Library Flashmob http://www.youtube.com/watch?v=xrbrnEIxRIs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=xrbrnEIxRIs&feature=related • Librarians Do Gaga: http://www.youtube.com/watch?v=a_uzUh1VT98&feature=player_e mbedded http://www.youtube.com/watch?v=a_uzUh1VT98&feature=player_e mbedded YouTube Communicatiestrategie Virale marketing Flash Mob Opdracht

15 Opdracht • Per twee: brainstormen  idee • Ideeën naar voor brengen • Eentje kiezen  kort scenario • Filmen • Monteren in Moviemaker • Uploaden naar YouTube YouTube Communicatiestrategie Virale marketing Flash Mob Opdracht

16 Bedankt voor jullie aandacht Karen De Groof Vlaamse Wetenschapsweek 2010


Download ppt "Virale filmpjes op het internet: alleen maar leuk, of zit er meer achter? alleen maar leuk, of zit er meer achter?"

Verwante presentaties


Ads door Google