De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert. Beeld 2 Woord 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert. Beeld 2 Woord 3."— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert

2 Beeld 2

3 Woord 3

4 Geluid 4

5 5

6 Evolutie in media  Iedere dag veel info die op ons af komt  In verschillende ‘talen’  Woorden  Beelden  Geluiden  Via verschillende ‘kanalen’  Krant, film, TV, internet, games, boek, GSM, tijdschrift, billboard,…  Historische evoluties en tendensen  Vaak beeld, tekst en geluid samen, terwijl vroeger apart  Verschillende kanalen/dragers smelten samen vb. digitale televisie, internet op gsm,…  Makkelijkere toegang voor meer mensen  Van consumptie naar productie vb. web 2.0: wikipedia, youtube,… 6

7 Geletterd zijn… 7 Vroeger: geletterd zijn = lezen en schrijven Nu: Multimediaal geletterd zijn = … 1. Media begrijpen en kritisch naar kijken 2. Media bewust en ethisch gebruiken 3. Media zelf produceren  Zowel kennis, vaardigheden als attitudes omtrent media en mediagebruik  GROTE UITDAGING VOOR ONDERWIJS

8 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 8  Van wie komt de boodschap?  Afzender en bijhorende verwachtingen?  Hoe is het gemaakt?  Camerastandpunt, belichting, compositie, kleur, kwaliteit, kadrage, camerabeweging, muziek, montage, kleding, houding, attributen, onderschrift,…  Voor wie is het gemaakt?  Kenmerken v doelpubliek?  Wat is de boodschap?  Impliciete waarden en standpunten?  Verborgen stereotypen?  Waarom wordt de boodschap verstuurd?  Informeren, overtuigen, entertainment of kunst?

9 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 9

10 10

11 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 11

12 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 12

13 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 13  Opgepast …

14 1. Media begrijpen & kritisch bekijken 14  Mediawijsheid opgenomen in VOETenVOETen  Dus ook jouw taak!

15 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 15  Resultaten voor secundair onderwijs  1725 leerlingen in 12 scholen in Oost-Vlaanderen  Online vragenlijst klassikaal ingevuld  Spreiding in onderwijsvorm, geslacht, leerjaar, graad  44 diepte-interviews

16 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 16  WELKE MEDIA IN BEZIT?  Opvallend: hoe mediarijker de slaapkamer, hoe minder regels Televisie thuis100%99% Televisie kamer39%46% Mp3-speler93%97% Gametoestel (ex. computer en gsm) X85% Computer thuis72%89% Computer kamer42%43% Internet thuis95%94% Internet eigen kamer34%62%

17 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 17  GSM?  13% internet-abonnement  Radio luisteren, foto’s nemen, wekker,…  Per maand  Kleine 40 gesprekken  1176 sms’en (= 39,21/dag)

18 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 18  COMPUTER?  muziek te beluisteren (86%)  te chatten (83%)  video’s te bekijken (77%)  informatie te zoeken (75%)  te mailen (74%)  huiswerk te maken (61%)

19 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 19  16 POPULAIRE WEBSITES? 1.You Tube9. Funnygames.nnl 2. Netlog10. HLN.be 3. Facebook11. Elov 4. Hotmail12. Runescape 5. Smartschool13. E-buddy 6. Spele.nl14. Sporza 7. Wikipedia15. YouPorn 8. Spelletjes.nl16. Yahoo!

20 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 20  SOCIAL NETWORKS?  Foto’s uploaden en bekijken  Op de hoogte v wat vrienden doen  Communiceren (instant messaging of private)  Social games (Farmville, Mafia wars,…)

21 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 21  WELK COMMUNICATIEMIDDEL?  MET OUDERS / GROOTOUDERS  Gsm en vaste telefoon  MET VRIENDEN  Sms en instant messaging

22 22 uit de mode!

23 23 skypen met grootouders

24 24 jongeren gebruiken twitter niet!

25 25 Digital native? Efficiënt?

26 26 1% load up| 9% deelt | 90% kijkt

27 27 Multitaskers!

28 28 multiplayer games & 5 min games

29 2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 29  OPVALLEND  uit de mode!  Skypen met grootouders  Geen twitter!  Digital natives?  web 2.0  Multitaskers  Populaire 5 min game

30 2. Media gebruiken B. In onderwijs? 30  Welke media hanteer je momenteel in jouw lesvoorbereidingen?  Vooral beeld? Woord? Geluid? Combinatie?  Welke kanalen?  Welke media wil/kan je in de toekomst zinvol inzetten?

31 2. Media gebruiken B. In onderwijs? 31

32 2. Media gebruiken B. In onderwijs? 32  VB. serious gamesserious games  VB. ict atelier  …?

33 33  Wikispace aanmaken  Accounts aanmaken per groep  Harten, klaveren, schoppen, ruiten + paswoord  Voor wikispace  Voor google docs  Onderdelen  Links naar tutorials en uitleg hierin opnemen, alles in wiki steken  Prezi-link + eigen ervaringen (voordelen nadelen in algemeen moeilijkheden? Makkelijk te leren?) + meerwaarde voor onderwijs/eigen klaspraktijk?  Filmpje uploaden naar youtube – link + …  Tutorial maken van google docs (screen o matic) / indien zelf een leuke tip: maak tutorial voor jouw collega’s over software of gebruik ve site / waar site te vinden / …  Presentatie: met activ board

34 2. Media gebruiken  Hoe multimedia/social media zinvol gebruiken in onderwijs?  Gebruik v elo  Gebruik v wiki zinvol  Smiho: screencast-o-matic  google docs  Dropbox (cloud) kan aan alle doc op alle pc’s, staat op server, sharen via links  Facebook, plaatsen v resultaten 34

35 3. Media produceren  Zelf produceren  Activ board + prezi  Moviemaker + camera  Wikispace + google docs  zelf een screencast tutorial van maken v functies en gebruik  Tijd over?   Serious game spelen  … 35

36  Presentatie v resultaten  Meerwaarde voor onderwijs / jouw klaspraktijk?  Drempel voor onderwijs / jouw klaspraktijk? 36


Download ppt "WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert. Beeld 2 Woord 3."

Verwante presentaties


Ads door Google