De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 1 Studietechnieken. Overgang van de 3 e naar de 4 e • Veel leerlingen hebben motivatieproblemen rond het 4 e leerjaar – andere dingen dan school belangrijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 1 Studietechnieken. Overgang van de 3 e naar de 4 e • Veel leerlingen hebben motivatieproblemen rond het 4 e leerjaar – andere dingen dan school belangrijk."— Transcript van de presentatie:

1 Les 1 Studietechnieken

2 Overgang van de 3 e naar de 4 e • Veel leerlingen hebben motivatieproblemen rond het 4 e leerjaar – andere dingen dan school belangrijk –andere manier van leren nodig • Andere manier van leren in bovenbouw: – bepaalde leerstijlen noodzakelijk – minder overhoringen, per toets meer stof – meer lesstof, kan niet meer allemaal besproken worden tijdens de les → grotere zelfstandigheid van jou als leerling verwacht • Zelfstandig leren doet groter beroep op – vaardigheden als zelf teksten doornemen – het kunnen omgaan met uitstelgedrag en en jezelf kunnen motiveren

3 Ook Fokke en Sukke hebben problemen in de bovenbouw

4 Hersenen

5 Hersencellen •LEREN: het vormen van sterke en uitgebreide verbindingen tussen hersencellen • Volwassen brein: 16 miljard hersencellen (neuronen) • Uitgebreide en nieuwe verbindingen: door het doorgegeven van signalen (informatie) tussen hersencellen • Sterke verbindingen: vaak dezelfde informatie op verschillende manieren (zintuigen) beleven klik

6 De rol van dopamine • Stofje in de hersenen • Zorgt voor positieve emoties • Positieve emoties willen we graag herhalen, negatieve emoties willen we vermijden → dopamine beïnvloedt gedrag • Motiveert • Verhoogt concentratie • Zorgt ervoor dat beslissingen gemakkelijker genomen worden • Ontstaat door prettige ervaringen, maar ook door spanning (probeer dit niet zelf!) klik

7 Hersenen, dopamine en leren • Goed leren door hersenen te gebruiken op zoveel mogelijk verschillende manieren: • Het motiveert om het goed te doen en beloond te worden: dopamine

8 Hersenen

9 Wat heeft het brein nodig? • Zuurstof → maakt je alert  Frisse lucht: verhoogt je leerprestaties met 15%  Beweging: er gaat meer zuurstof naar je hersenen • Glucose: eet regelmatig kleine beetjes tijdens het leren; eet gezonde voeding • Water: drink voldoende water tijdens het leren

10 Wat is jouw mindset over leren? Tel het aantal keren dat je het eens bent met de volgende stellingen: Eens of oneens? 1.Je intelligentie staat min of meer vast

11 Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 2.Je kunt wel nieuwe dingen leren, maar je kunt je basisintelligentie niet echt veranderen

12 Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 3.Het maakt niet uit hoe intelligent je bent, je kunt je intelligentie aardig wat veranderen

13 Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 4.Je kunt sterk beïnvloeden hoe intelligent je bent

14 Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 5.Je bent nu eenmaal een bepaald type persoon, en daar kun je niet veel aan veranderen

15 Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 6.Ongeacht wat voor type persoon je bent, je kunt sterk veranderen

16 Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 7.Je kunt dingen op een andere manier aanpakken, maar de kern van wie je bent kun je niet echt veranderen

17 Wat is jouw mindset over leren? Eens of oneens? 8.Je kunt altijd de kern van je persoonlijkheid veranderen

18 Wat is je score? Eens 3x1x 4x2x 6x5x 8x7x Growth/groei mindset (intelligent kan ontwikkeld worden, kan groeien) Fixed/vaste mindset (je intelligentie ligt vast)

19 Fixed mindset  Het zit er gewoon niet in  Als je er moeite voor moet doen, betekent dat je er niet goed in bent  Wie voor een dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje • Je intelligentie staat min of meer vast • Defensief reageren op kritiek • Fouten proberen te verbergen • ‘Ik ben dom’ of ‘het zit er niet in’ • Niet zo gemotiveerd

20 Growth mindset  Oefening baart kunst  Als het moeilijk wordt zet ik door  Ik leer van mijn fouten • Je kunt zelf je intelligentie ontwikkelen • Grote wil om te leren • Zich willen inspannen om iets wat ze niet begrijpen te gaan begrijpen • Durven uitdagingen aan te gaan • Geven niet snel op • Gemotiveerd

21 Je mindset en je leerresultaten • 40% - 80% van je talenten zijn erfelijk bepaald • Of je deze talenten volledig benut is afhankelijk van je omgeving en je mindset • Je mindset bepaalt dus voor een groot deel je leerresultaten!!! • En je mindset kun je veranderen door positief over de maakbaarheid van je brein te gaan denken: van fixed naar growth mindset klik

22 Les 2 Concentreer je op je studie

23 Ook Fokke en Sukke hebben motivatieproblemen

24 Motiveer jezelf: die 50 smoesjes om je huiswerk niet te maken heb je niet nodig klik

25 Concentreren: Wat is hier mis mee?

26 Studietips: Voordat je begint met leren Om goed te kunnen studeren: hersenen in alphastatus (ontspannen maar alert) → rustige omgeving nodig: – Opgeruimd bureau – Alles wat je nodig hebt binnen handbereik – Geen afleiding (geen computer/telefoon/vrienden) – Maak je hoofd ‘leeg’ – Leer bij voorkeur ‘s ochtends als je nog fris bent of na een korte pauze meteen uit school – Plak post-its op je bureau met je doelen + maximale tijd per doel – Neem altijd je boeken mee naar huis en naar de les – Gebruik voor elk vak een apart schrift

27 Studietips: Voordat je begint met leren Denken is topsport: – Genoeg water drinken – Genoeg zuurstof (frisse lucht, recht zitten, hoofd rechtop) – Gezond eten – Voldoende sporten – Voldoende slapen

28 Ga efficiënt met je tijd om

29 Stel doelen • Maak je doelen SMART: – Specifiek – Meetbaar – Acceptabel – Realiseerbaar – Tijdgebonden (korte, middellange, lange termijn) • Ik stel mij tot doel dat ik op rapport 2 alleen nog onvoldoende sta voor Wiskunde door mij te richten op het behalen van voldoendes voor Ak en Ec Een doel: • Motiveert • Maakt het makkelijker om keuzes te maken • Geeft je hersens aan waar ze op moet letten → FOCUS

30 Focus: hoeveel keer gooit het witte team over? klik

31 Maak planning om doelen te bereiken

32 Houdt in je planning rekening met de termijn waarop je je doel wilt bereiken  Vul activiteitenschema in  Maak planning voor één week  Maak planning voor één maand  Hang je planningen op een zichtbare plaats op (bijvoorbeeld boven je bureau)  Voer je planning uit  Evalueer je planning en stel deze bij Planning

33 TijdZaterdagZondagMaandagDinsdagWo - dagDo - dagVrijdag OpstaanUitslapenSchool WerkenUitslapenSchool WerkenUitslapenSchool WerkenUitslapenSchool WerkenVoetballenSchool WerkenVoetballenSchool WerkenVoetballenSchool WerkenVoetballenSchool Naar huis fietsen WerkenVoetballenNaar huis fietsen MSN-en/Chillen Eten UitgaanVoetbaltrainingWerkenHangen met vrienden UitgaanTV kijkenVoetbaltrainingWerkenHangen met vrienden UitgaanTV kijken WerkenTV kijken UitgaanTV kijkenWerkenTV kijken UitgaanSlapen UitgaanSlapen ACTIVITEITENROOSTER Overzicht van je “vaste” activiteiten (zonder studietijd) voor de week van ma ……..t/m vrij …

34 HUISWERK PLANFORMULIER voor de week van …………………….. tot…………………………………………. DatumVakL/MGepland werkBenodigde tijd HW / PW voor: (datum) ZANE EN LLLL Hoofdstuk 1+2 Hoofdstuk uur 5 april 6 april ZODU EC WI AK LMMLLMML Woordjes Opgave 50 t/m 58 Opgave 24 t/m 32 Par. 1.1 ½ uur ¾ uur ½ uur 5 april 6 april MAAK GS LMLM Par Opgaven bij Hfd 1 1,5 uur ½ uur 6 april DINE MIJ BI MMMM Boekverslag PO 4.1 t/m uur 3 uur ½ uur 7 april 6 april WOEC DU EN MMMMMM Opgave 59 t/m 65 Tekst ¾ uur 7 april 8 april DOWI BI LV LMMLMM Pw hoofdstuk 3 + maken Diagn toets Oef hfd 4 Presentatie voorbereiden 1,5 uur ½ uur ¾ uur 7 april VRIJWI EC EN MMLMML Opgave 33 t/m 46 Opgave 66 t/ 72 Woordjes ¾ uur ½ uur 10 april

35 Les 3 Geheugen

36 Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 1)Begin hiermee al bij de eerste keer dat de docent over nieuwe onderwerpen vertelt en de eerste keer dat je tekst leest/opgaven maakt

37 Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 2) Structureer meteen de informatie: maak aantekeningen (steekwoorden) tijdens de uitleg, markeer tekst

38 Signaalwoorden arceren

39 Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3)Onthoud door a)Herhaling b)Emotie c)Focus d)Creatie e)Voortbouwen

40 Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3)Onthoud door a)Herhaling  Herhaal, herhaal, herhaal : 10 x 1 is meer dan 1 x 10  Geheugen kan na 1x herhalen informatie 20 seconden onthouden  Je leert meer in dezelfde leertijd als je het leren verdeeld over kleinere perioden en over meerdere dagen  Je onthoudt de informatie dan ook langer  Dagelijks dezelfde informatie leren gedurende 6 weken is nodig om informatie blijvend te onthouden  Lees hardop voor / herhaal hardop voor jezelf

41 Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3)Onthoud door b)Emotie:  Maak het spannend en nieuw (dopamine)  Verbeelden (vorm er een beeld bij, bedenk er een emotie bij, gebruik je zintuigen)

42 Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3)Onthoud door c)Focus  Luister aandachtig  Maak je huiswerk met aandacht  Focus je op het leren

43 Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3)Onthoud door d)Creatie  Associëren (breng in verband met iets wat je al weet)  Bedenk ezelsbruggetjes (rijm, afkortingen in een woord TV TAS)  Maak er een verhaal van  Plaats de te leren begrippen in gedachten in een ruimte  Maak een kruiswoordpuzzel of een woordzoeker van de woordjes /begrippen  Gebruik overhoorprogramma’s voor het leren van woordjes/begrippen

44 Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3)Onthoud door e)Voortbouwen  Bedenk hoe de nieuwe kennis past bij de kennis die je al hebt opgedaan  Geef dit weer in een mindmap

45 Leren klik

46 Les 4 Studerend en actief leren

47 Studietips: Tijdens het leren • Wat is het DOEL van het bestuderen?: – 1 e keer: GLOBAAL lezen (lees inhoudsopgave/inleiding, blader boek/hoofdstuk door, kijk naar kopjes/plaatjes/ dikgedrukte tekst) – 2 e keer: INTENSIEF lezen (met marker aanwijzen tijdens het lezen en relevante info markeren, opgaven maken, noteer welke opgaven je moeilijk vindt) – 3 e keer: maak MINDMAP van gemarkeerde info – 4 e keer: BEDENK zelf VRAGEN over de lesstof • Zet de vragen op aparte kaartjes met op de achterkant het juiste antwoord • Plaats ze in een kaartenbak • Lees de vragen elke dag een paar keer en probeer ze te beantwoorden • Als je de vraag een aantal malen goed hebt beantwoord met minimaal één dag ertussen, plaats de kaart in een ander bakje • Lees die vragen nog maar een keer per dag door en beantwoord deze. • Als het niet lukt deze te beantwoorden gaan ze naar het eerste bakje terug

48 Studietips: Tijdens het leren • Gebruik geheugentechnieken en hulpmiddelen voor het onthouden • Wees nieuwsgierig! • Pauzeer veel! – Elke 40 minuten 5 minuten pauze. – Drink wat, jongleer, loop een rondje. – De derde pauze duurt langer, bijvoorbeeld lunch

49 Hoe maak je een mindmap klik

50 Studietips: Na het leren • Kijk je gemaakte huiswerk goed na – Probeer je fouten te begrijpen – Noteer de fout beantwoorde vragen apart • Stel vragen: – Aan je ouders/broers/zussen – Aan je docent – Aan je medeleerlingen • Let goed op bij het bespreken van toetsen: leer van je fouten maar ook van hetgeen je goed gedaan hebt

51 Fokke en Sukke hebben zich niet aan de studietips gehouden


Download ppt "Les 1 Studietechnieken. Overgang van de 3 e naar de 4 e • Veel leerlingen hebben motivatieproblemen rond het 4 e leerjaar – andere dingen dan school belangrijk."

Verwante presentaties


Ads door Google