De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ONDERZOEK MAATSCHAPPELIJKE SPIN-OFF VAN SIDE-EVENTS WERELDKAMPIOENSCHAP CP VOETBAL 2011 Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ONDERZOEK MAATSCHAPPELIJKE SPIN-OFF VAN SIDE-EVENTS WERELDKAMPIOENSCHAP CP VOETBAL 2011 Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap."— Transcript van de presentatie:

1 ONDERZOEK MAATSCHAPPELIJKE SPIN-OFF VAN SIDE-EVENTS WERELDKAMPIOENSCHAP CP VOETBAL 2011 Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap

2 INHOUD 1.Lectoraat Sportwetenschap 2.Opdracht WK CP voetbal 3.Onderzoeksvraag 4.Theorie 5.Methode 6.Resultaten 7.Discussie

3 1. LECTORAAT SPORTWETENSCHAP Stimuleren van sport en bewegen Motorisch lerenOndernemen en sportbeleid Optimaliseren van sport en presteren Opleiden van nieuwsgierige sportprofessionals Beroepspraktijk SportsFieldLab Groningen Outdoorlab; ICT en sensor en Bewegingslab Observatielab Inspanningslab Neuropsychologisch lab Healthy ageingOndernemerschap

4 2. OPDRACHT WK-CP VOETBAL • Cerebral Palsy • Speelsteden Emmen, Assen en Hoogeveen • Drenthe: aangepast sporten • Juni 2011 • 29 side-events

5 DOELEN SIDE-EVENTS Drie typen projecten (bid-book): 1.Focus op publiciteit genereren 2.Focus op integratie 3.Focus op sportstimulering

6 ONDERZOEK Kennis opdoen over de rol van side-events in het realiseren van een maatschappelijk Sportevenement.

7 3. ONDERZOEKSVRAAG Maatschappelijke Spin-off van sportevenementen vergroten: Hoe kan door middel van verschillende typen side-events de maatschappelijke spin-off van het WK CP-voetbal op efficiënte wijze vergroot worden?

8 VRAGEN Productiviteit • Bijdrage side-events aan hoofdevenement? • Bewustwoording bij bezoekers vergroten? • Stimuleren van (aangepast) sporten in regio? Netwerk • Scholen verbinden aan evenementen? • Maatschappelijke organisaties verbinden?

9 4. THEORIE Sport kan maatschappelijke waarde creëren: • Economische betekenis • Betekenis voor karaktervorming • Betekenis voor gezondheid • Betekenis voor duurzaamheid • Sociale betekenis • Culturele betekenis Bron: Van Bottenburg & Schuyt (1996); Van Eekeren (2007)

10 SOCIALE BETEKENIS • Sociale binding en onderscheiding > netwerk • Identiteitvorming • (re)socialisatie van een individu > vrijwilligers activeren • Integratie en emancipatie > kennis en beeld van aangepast sporten

11 CULTURELE BETEKENIS • Identificatie • Boodschap overbrengen

12 MAPE-SPECTRUM Bron: Boukaert (1990)

13 5. METHODE Input: factsheets Proces: 19 interviews scholen interviews betrokken stakeholders Output en effect • Vragenlijsten WK CP (n=234) • Vragenlijsten side-events 4x4 en 7x7 (n=288) • Vragenlijsten side-events CP (n=35)

14 6. RESULTATEN 56,8%43,2% 36,8%29,1% 34,1% 4 tegen 4 en 7 tegen 7 toernooi

15 EFFECTEN T.A.V. HOOFD-EVENT 93,8% 6,3% 68,8% 22,9% 8,3% Side-events aangepast sporten

16 HOE IN AANRAKING MET TOERNOOI? Percentage

17 BEWUSTWORDING BEZOEKERS 3,03 3,53 4,07 4,48 Effecten van bezoek (bezoekers 4x4 en 7x7 ORANJE en bezoekers side- events aangepast sporten BLAUW)

18 KINDEREN IN BEWEGING • Identificatie ActiviteitDeelnemers (aantal/duur) Uren bewegen KostenKosten p.d. 4 tegen 4 toernooien519 deelnemers 2,5 uur1298 uur€ € 39 7 tegen 7 toernooien340 deelnemers 2 uur680 uur€ € 48 Sportdagen aangepast sporten 60 deelnemers 2 uur120 uur€ 4.470€ 75 Voetbalmiddag20 deelnemers passanten 2 uur ½ uur 190 uur€ 4.306€ 13 Totaal1.239 deelnemers uur€ € 36

19 EFFECTEN T.A.V. STIMULEREN Deelnemers (7x7)Alle bezoekers Ongeorganiseerd sporten Ja 83,8% Nee 16,2% Ja 61,9% Nee 38,1 Lid sportvereniging Ja 86,8% Nee 13,2% Ja 54,1% Nee 45,9% Stimulering tot meer sporten? Ja 42,6% Nee 23,6% Weet niet 33,8% Ja 23,5% Nee 53,7% Weet niet 22,8% Bezoekers hoofdevenement: 25,6 % gestimuleerd, 56,8 % niet gestimuleerd om te sporten

20 NETWERK: SCHOLEN BINDEN SuccesfactorenFaalfactoren Primair onderwijsPersoonlijk gesprekKost tijd en energie Eerder benaderenBenadering via mail Werk uit handen nemenVaste evenementen Toernooien combinerenJaarplanning Voortgezet onderwijsPersoonlijk gesprekLate benadering Eerder benaderenWerkdruk Werk uit handen nemenGeen aansluiting visie EnthousiasmerenOnduidelijke informatie Heldere informatieBenadering per mail Succes- en faalfactoren op basis van 19 interviews op scholen Binding combinatiefunctionaris en afstand tot evenement in stad geen effect.

21 NETWERK: RESULTATEN • 29 verschillende side-events • Ongeveer 100 deelnemende scholen • Ongeveer 50 maatschappelijke partijen • 333 scholen en 20 maatschappelijke instellingen ontvingen het lesboekje

22 7. DISCUSSIE • Maatschappelijke waarden meetbaar maken en beter vergelijkbaar: heldere definities? • Zijn gesubsidieerde side-events daadwerkelijk een meerwaarde om de maatschappelijke waarde te vergroten? • Is het verstandig om juist scholen te betrekken bij de side-events? • Leerpunten?

23 Auteurs: Hans Slender Wendy Hoek Jasper de Vries Opdrachtgever: SportDrenthe Mieke Zijl Onderzoeksgroep: Kamil Dammer, Lieuwe Geesing, Anniek Hendriks, Wander Hielkema, Maurice Mulderij, Anne Neuteboom, Bart Plasman, Eva Pot, Jens Randelzhover, Ronald Slangenberg, Maikel Takken, Yusuf Tatiev, Philip Tiekink, Eline de Vries, Robbert Zonderland, Erwin Zwart Aan dit onderzoek hebben bijgedragen: Jan-Hein Evers, Frony Babois, Rowena Drenth, Paul Hover,Stef de Jonge, Ab van der Velde, Aly Postma, Jonathan van den Akker, Rianne Bijl, Ewoud Kamphuis, Rutger Mulder, Vincent Mooi, Angelique Bloemberg


Download ppt "ONDERZOEK MAATSCHAPPELIJKE SPIN-OFF VAN SIDE-EVENTS WERELDKAMPIOENSCHAP CP VOETBAL 2011 Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap."

Verwante presentaties


Ads door Google