De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© Business Openers OGSM Template Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM OGSM Template.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© Business Openers OGSM Template Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM OGSM Template."— Transcript van de presentatie:

1 © Business Openers OGSM Template Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM OGSM Template

2 © Business OpenersTitel presentatie Objective: Medellín Secret is een duurzaam merk door het neer te zetten als HET koffiemerk voor levensgenietende vrienden. GOALSSTRATEGIESDASHBOARDACTIEPLAN (WHO, WHEN) Duurzaam merk: - Gemiddelde omzet euro xx/ maand - Gemiddelde hoeveelheid verkochte koffie xx/ maand -Cash positief -Alle stakeholders (boeren, brander, etc) verdienen er goed aan HET koffiemerk: - 95% van horeca en retailers die MS voert geeft aan dat MS hun business versterkt - 95% van klanten geeft aan trots te zijn MS te drinken - 80% van klanten geeft aan het MS verhaal te delen Levensgenieter: - 95% van klanten associeert MS met een of meer plaatsen, merken en/of mensen die voor hen 'genieten' uitstralen 1.Vrienden vertellen het verhaal door hen mede- eigenaar van het merk te maken •≥ 60 ambassadeurs •≥ 2 acties per vriend •> € aan door vrienden gekochte aandelen •Medellín Secret heeft vrienden door maken ‘vrienden-wish list’ en deze te benaderen •Mede-eigenaarschap is aantrekkelijk voor alle partijen door opstellen financieel plan •Ambassadeurs voelen zich betrokken door 2 maal per jaar informele meeting te organiseren •Vrienden aandeelhouders hebben passende beloning door dividend in koffie uit te betalen •Vrienden helpen om het merk succesvol te maken door elke maand een marketing council te organiseren met een specifiek onderwerp 2.Het Medellín Secret verhaal is gemakkelijk door te vertellen door inspirerend en eenvoudig POS materiaal •100% POS materiaal heeft aanleiding om verhaal te vertellen •100% POS executie •Inspirerend verkoopverhaal door ontstaansgeschiedenis als basis te nemen •Het product vertelt het verhaal door ontwikkelen opvallende en merk- waardige koffie verpakking en display •Functioneel POS materiaal dat verhaal vertelt door ontwikkelen Medellin Secret kopjes, suikerzakjes en waterglaasjes •Verhaal is ook op schrift door maken kleine flyer 3.Efficiënte organisatie door operatie uit handen te geven aan grote, ambachtelijke brander •Operationele kosten zijn maximaal xx% van omzet •Medellín Secret heeft unieke positie in portfolio van brander •Distributienetwerk en werkwijze van brander sluiten aan op Medellín Secret merk •Shortlist van mogelijke operationele partners door selecteren van grote ambachtelijke branders met gevoel voor merken •Operationele partner gekozen door gesprekken waarbij merkgevoel, aanpak en persoonlijke klik de beslissingscriteria zijn •Succesvolle en merk-waardige samenwerking door gezamenlijk overeenkomen SLA •Bijsturing waar nodig door periodieke keuring, mystery visits bij winkels en elk kwartaal monitoren SLA 4. Medellín Secret is verkrijgbaar met juiste verhaal door verkoop via website en betere onafhankelijke koffiespeciaalzaken •Omzet bij koffiespeciaalzaken ≥ €xx, via website ≥ €xx •Verhaal wordt in 80% van gevallen verteld bij koffiespeciaalzaken (mystery shopping) •Op website is verhaal eerste wat je ziet •Juiste netwerk van koffiespeciaalzaken door gericht flagships te benoemen en te benaderen •Koffiespeciaalzaken zijn geïnspireerd en geoutilleerd om Medellín Secret te verkopen door het realiseren van reguliere acties en proeverijen •Excellente websales door aanbieden losse verkoop, abonnementen en kortingsacties voor vrienden 5. Meer levensgenieters kennen Medellín Secret door het genereren van free publicity als hét culturele koffiemerk van Nederland •Geholpen merkbekendheid stijgt 15% per jaar •>24 PR momenten per jaar via media waar levensgenieters komen •Relevante PR door relevante insteken te definiëren van Medellín Secret verhaal (MVO, marketing, sales, ondernemerschap, etc) en hierop een PR plan te schrijven en uit te voeren •Meerdere ingangen voor PR door vrienden gericht te vragen om relevante, persoonlijke perscontacten •Gerichte PR door gebruiken te maken van online netwerk (bv. linked-in) •Rumour around the brand door PR uitingen te verzamelen op website

3 All rights reserved OBJECTIVE: Jeep is de meest succesvolle auto in het 4-wheel premium segment door het Jeep- gevoel terug te brengen GOALS STRATEGIES MEASURES ACTION PLAN Meest succesvolle:  Hoogste marktaandeel 4- wheel auto’s > € 50K (ACN)  Aantal verkochte Jeeps >  Gemiddelde marge Jeep > 20% Jeep gevoel:  Jeep heeft de hoogste merkvoorkeur van ‘avontuurlijke’ auto’s  75% Jeep rijders beveelt Jeep aan (NPS = ) 1.Jeep wordt gezien als een onderscheidende auto door een op het authentieke merk gerichte campagne 2.Het Jeep merk leeft op de winkelvloer door de uitstraling en het gedrag van de verkoper echt Jeep te maken 3. Jeep modellen zijn gewild door lancering van nieuwe modellen met authentieke uitstraling in state of the art uitvoering 4.Jeep rijders en prospects zijn trots op hun Jeep door het organiseren van echte Jeep safari’s en rij-experiences  Relevant reclame concept door als uitgangspunt te nemen dat Jeep een segment is geworden ipv een merk (‘het is pas echt een Jeep als er Jeep op staat’)  Concept breed neergezet door het uit te werken in atl en btl executies  Concept komt tot zijn recht door plaatsing in Jeep umfeld (lifestyle)  Authenticiteit is belangrijkste take away van klant door bedenken en realiseren relevante Guerrilla acties  Jeep merk is gedefinieerd in gedrag en uitstraling door intern en extern onderzoek  Uitrolplan per dealer door need/gap situatie scan bij dealers  Medewerkers weten wat merk-waardig Jeep gedrag is door organiseren van workshops  Jeep dealers hebben merk-waardige showroom door organiseren aankleed wedstrijd met Jeep-waardige prijzen  Jeep dealers blijven zich merk-waardig gedragen door inzetten mystery shopper programma op Jeepgedrag en -uitstraling  Top 3 bekend waarmee klanten/prospects unieke Jeep gevoel krijgen door dit te onderzoeken  Weten welk gemak klanten/prospects in hun auto willen door te onderzoeken  Relevante nieuwe modellen beschikbaar door voor klant/prospect belangrijke authentieke look elementen te combineren met voor hen belangrijke state of the art uitvoering  Dealers verkopen graag nieuwe modellen door uitrollen aantrekkelijke en op Jeep merk ontwikkeld incentive constructie voor dealers  Onderscheid van nieuwe modellen duidelijk door uitvoeren PR stunts met Jeeps op moeilijk bereikbare plaatsen  Aantrekkelijke Jeep waardige safari door jaarlijkse ontdekkingstocht te organiseren in bijzondere landen  Aantrekkelijke Jeep waardige rij experience die door heel Nederland gedaan kunnen worden door ism rijvaardigheidstraining bureau te ontwikkelen en met Jeep medewerkers uit te voeren  Iedere Jeep rijder is benaderd voor safari’s door merk-waardige direct mail met gimmick  Relevante prospects voor safari door Jeep contest en karaktertest  Jeep gevoel breed uitgedragen door realiseren TV coverage Jeep safari’s DASHBOARD  Score op onderscheidend > 7.5 (Censydiam)  Reclame waardering >7.5 (STER)  > bezoekers op site  > unieke bezoekers bij dealers  Merkvoorkeur klant stijgt met 12% door dealerbezoek  80% van klanten ervaart Jeep merk-(waarden) bij de dealer  80% verkopers gedraagt zich merk-waardig  100% executie Jeep POS  Klantwaardering Jeep modellen + 0.5pt. tov klantwaardering andere auto’s in segment  Thought leader feedback  > 1500 verkochte nieuwe modellen  80% Jeep rijders en 40% prospects voelt zich ‘Trots’  70% klanten en 50% prospects is bekend met safari’s/ rij experiences  > 1500 deelnemers aan safari’s  > deelnemers rij experiences

4 GOALSSTRATEGIES MEASURES DASHBOARDACTION PLAN Winstgevende groei: Jaarlijkse MA stijging van 2% in categorie Dranken Algemeen (ACN) Verkoop van 10 miljoen hectoliter drank in Nederland, elk jaar % groei Winst >15 % v omzet na belasting Van biermerk naar drankmerk: Tenminste # 2 speler (MA) in de 3 populairste categorieën: gewoon bier, mixdranken en speciaal bier 1.Merkvoorkeur bij consument door hem te raken met merk-waardige verhalen. 2.Introductie van mixdranken en speciale bieren onder het eigen merk door successen uit de markt die passen bij het merk te kopiëren 3. Grote flexibiliteit in combinatie met minimale investeringen door nieuwe introducties in te kopen 4.Medewerkers zijn merkambassadeur doordat alle medewerkers de waarden vertalen naar eigen gedrag 5.De gehele organisatie werkt gefocust naar hetzelfde doel door de OGSM methodiek tot op persoonsniveau te cascaderen Objective: Ons biermerk heeft winstgevende groei in een dalende biermarkt door van een biermerk een drankmerk te maken  Merkvoorkeur 43%  80% communicatie volgens consument in lijn met merkwaarden  80% kent onze verhalen  2/3 introducties groter in omzet dan originelen  Omzet introducties volgens plan  95% consumenten vindt introducties passend bij ons merk  Time to market nieuwe introductie ≤ 2 maanden  ROA > 25%  80% nw introducties uit externe fabriek  80% klanten geeft aan dat medewerkers merk- waardig gedrag vertonen  40% medewerkers scoort ‘spot on’ op 3 vd 5 merk- waarden (interne meting)  80% van medewerkers kent de merkwaarden en geeft aan ze toe te passen  MTO score ‘strategische alignment’ medewerkers ≥ 85%  Alle afdelingen werken volgens OGSM  Alle beoordelingen gekoppeld aan OGSM’s  Relevante en authentieke merkwaarden door cultuurscan icm marktscan  Merk-waardig communicatie idee door interne brainstorm obv de waarden  Communicatie idee is werkbaar door reclamebureau dit uit te laten werken in diverse uitingen  Uitingen op juiste moment op juiste plaats door opstellen en uitvoeren mediaplan  Successen in de markt zijn bekend door combineren marktdata met bezoek aan populaire uitgaansgelegenheden  Lijst potentiële merkfits beschikbaar door marktsuccessen te linken met onze positionering/waarden  Gekozen introducties zijn merk-waardig door ze aan te passen aan het merk  Goede introductie voor nieuwe dranken door opstellen en uitvoeren lanceringsplan per introductie  Succesvolle introducties door monitoren volume en merkfit en op basis hiervan acties bijstellen  Outsourcingmogelijkheden zijn bekend door ze in kaart te brengen  Geschikte outsourcingspartijen door merk-waardige gesprekken  Onze kwaliteit is gegarandeerd door met leveranciers strikte kwaliteitseisen en processen vast te leggen in SLA  Bijsturing waar nodig door elk kwartaal keuring en monitoren SLA  Medewerkers gedragen zich merk-waardig in werksituaties door het geven van workshops per team  Merkwaarden leven bij management en medewerkers door uitvoeren internal branding campagne  Merkwaarden zijn verankerd in bedrijfsstrategie en –processen door vanuit MT hierop regie te voeren  Leveranciers werken vanuit ons merk doordat onze contactpersonen hen hierin opleiden  Iedere medewerker kent OGSM methodiek door ‘technische’ OGSM training voor hele organisatie  Iedere afdeling heeft relevant OGSM door realiseren proces waar vanuit MT OGSM wordt gecascadeerd  Organisatie OGSM is definitief door relevante input uit onderliggende OGSM’s hierin te verwerken  OGSM is sturingsmechanisme in de organisatie door goals en dashboards op te nemen in POP management en medewerkers  OGSM blijft levend door OGSM update sessies per kwartaal

5 © Business OpenersTitel presentatie Objective: Nederland koestert de Sinterklaastraditie door gezinnen met jonge kinderen weer enthousiast te maken voor de rites en rituelen van dit feest. GOALSSTRATEGIESDASHBOARDACTIEPLAN (WHO, WHEN) Nederland koestert Sinterklaastraditie: •95% van gezinnen met kinderen < 8 jaar viert Sinterklaas •55% van gezinnen heeft heerlijk avondje met surprises en gedichten •80 % van Nederlanders vindt Sinterklaasfeest leuker dan Kerst Gezinnen enthou- siast over rites en rituelen: •90% van gezinnen met kinderen kan minimaal 4 Sinterklaas rituelen noemen (Sinterklaas- verhaal, schoen zetten,Sinterklaas liedjes zingen bij de haard en heerlijk avondje met surprises) •85% van gezinnen geeft aan dat het gebaar belangrijker is dan de grootte van het cadeau 1.Ieder kind kent Sinterklaasrituelen door hier via TV programma’s en school aandacht aan te besteden •90% van kinderen 4-8 jaar kent Sinterklaasverhaal, minimaal 2 Sinterklaas- liedjes en weet dat het gebaar belangrijker is dan de grootte van het cadeau •Bij TV programma’s intocht Sint en Sinterklaasjournaal zijn Sinterklaasverhaal en – liedjes leading topic •90% van basisscholen geeft aan aandacht te besteden aan Sinterklaasverhaal en – liedjes •Meest aansprekende Sinterklaasliedjes bekend door onderzoek onder kinderen •Sinterklaasverhaal is aansprekend door inschakelen storyteller •Bij intocht Sint en in het Sinterklaasjournaal zijn Sinterklaas verhaal, liedjes en kleine cadeaus groot maken leading topic door overtuigen redactie NOS van maatschappelijk belang hiervan •Aandacht van basisscholen voor Sinterklaasverhaal en – liedjes en kleine cadeaus door maken schoolpakket en dit onder de aandacht te brengen via de scholenverenigingen •Kinderen kennen Sinterklaasliedjes en zijn in staat om kleine cadeaus te maken door opzet nationale scholenwedstrijd 2.Iedereen heeft goede gedichten door opzetten van (amateur) dichterscommunity via Facebook en Marktplaats  80% van Sinterklaasvierders geeft aan een leuk gedicht te hebben gekregen  80% van gezinnen weet dat er hulp beschikbaar is voor maken van leuke gedichten •Relevante Facebook pagina door opstellen en uitvoeren plan met duidelijke doelstellingen qua inhoud, aantrekklijkheid en vindbaarheid •Eigen rubriek (en aandacht hiervoor) op Marktplaats door Marktplaats MT hiervoor warm te krijgen 3.Iedere Nederlander maakt mooie surprises door posten van YouTube filmpjes met top 20 leuke, eenvoudige surprises  80% van Sinterklaasvierders geeft aan een mooie suprise te hebben gekregen  80% van gezinnen weet dat er hulp beschikbaar is voor maken van mooie surprises •Aantrekkelijke en praktische surprise-maak filmpjes door plaatsen van oproep op Facebook •Vindbare filmpjes door toevoegen relevante tags •Surprise is makkelijker te maken door met select aantal bedrijven (Hema, AH) surprise bouwpakketten aan te bieden 4.Iedere hulp Sinterklaas maakt Sinterklaasfeest onvergetelijk voor kinderen door lanceren hulpSinterklaas app met verantwoorde- lijkheden, tips en rites  Aantal klachten over hulpsinterklazen daalt met 50%  Xx hulpsinterklazen zijn gecertificeerd  Hulpsinterklaasapp is keer gedownloaded •Duidelijk wat kinderen zien als ideale rol van Sinterklaas door doen van onderzoek •Belangrijkste klachten over hulpsinterklazen zijn bekend door poll op NU.nl •Bruikbare APP waarin Sinterklaasverhaal, do’s en dont’s van hulpsinterklaas en praktische tips voor optreden door learnings uit eerste twee punten concreet te maken •Certificering voor hulpsinterklazen door online test 5.Free publicity voor initiatief en praktische hulp door PR bureaus en individuen te vragen hun netwerken te benaderen  80% van Nederlanders weet dat er een initiatief is mbt Sinterklaas  In 80% van landelijke dagbladen is ≥ 3 x aandacht voor dit initiatief  40 PR bureaus werken vrijwillig mee  #Facebookfans van Sintpagina ≥ 3 miljoen •Professionele free publicity door aanschrijven van alle PR bureaus met verzoek om eigen PR netwerk te benaderen •Mond tot mond reclame door via eigen netwerken (Facebook, Linkedin) dichterscommunity, surprise filmpjes en Hulpsinterklaas App onder de aandacht te brengen

6 © Business Openers Voor vragen of een kennismakingsgesprek, neem contact op met: Business Openers 030 – OGSM Template


Download ppt "© Business Openers OGSM Template Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM OGSM Template."

Verwante presentaties


Ads door Google