De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEDIA binnen bereik Galbertus Geert Weymeis – JCI Damme io

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEDIA binnen bereik Galbertus Geert Weymeis – JCI Damme io"— Transcript van de presentatie:

1 MEDIA binnen bereik Galbertus Geert Weymeis – JCI Damme io
31 augustus 2013 Galbertus MEDIA

2 Media binnen handbereik
Wie zijn de media? Hoe denken ze? Hoe kunnen we ze bereiken? Waarom willen we ze bereiken? Wat is het juiste moment? Wie is de juiste persoon? Galbertus MEDIA

3 Definitie communicatie
Communicatie is een boodschap overbrengen van een zender naar een ontvanger via een kanaal met het oog op respons. Galbertus MEDIA

4 Communicatie Wat willen we meedelen aan wie? Met welk doel?
Wat is de beste manier om ons doel te bereiken? Galbertus MEDIA

5 De zender Wie zijn wij? Hoe onderscheiden we ons van de rest?
Hoe noemen we ons Hoe willen we genoemd/aanzien worden (corporate identity) Galbertus MEDIA

6 De ontvanger Wie willen we bereiken? Iedereen onze leden
geïnteresseerde leden geografische beperking Professionelen Galbertus MEDIA

7 De boodschap Wees concreet Communiceer 1 ding per keer
Zeg het in 1 zin Communiceer 1 ding per keer Verstaanbaar voor buitenstaander Structureer achtergrondinfo Galbertus MEDIA

8 Het kanaal/het medium Kies het juiste kanaal in functie van de ontvanger en de respons Massamedia krant, radio, tv, affiche,… Gerichte media direct mailing, telefoonactie, vakblad, beurs, … Sociale media Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare, … Pas boodschap aan in functie van het medium Galbertus MEDIA

9 Indeling van de media Galbertus MEDIA

10 Printmedia Galbertus MEDIA

11 Geografische indeling
Internationaal CNN, AP, AFP, REUTERS, … Nationaal Belga, VRT, VTM, kranten, … Provinciaal regionale tv, Radio 2, … Regionaal regionale katern v/d dagbladen, advertentiebladen, lokale radio Lokaal gemeenteblad, plaatselijk gazetje, lokale nieuwswebsite, … Galbertus MEDIA

12 Algemeen  Gespecialiseerd
Groot bereik/ook niet-geïnteresseerden Goed voor naambekendheid Boodschap moet eenvoudig en kort (oppervlakkig) vluchtig Veel concurrentie Dichter bij doelpubliek Diepgaander wegens vorm van voorkennis Meestal meer plaats (langere artikels) Worden vaak bewaard in archief Minder concurrentie Galbertus MEDIA

13 Hoe selecteren de media?
Wat is nieuws? Hoe selecteren de media? Hoe komen journalisten aan nieuws? Persberichten Van collega’s, Van tipgevers, Herhaling van vorig jaar/vorige maand/… Toeval (zij zien en horen wat jij niet ziet) Galbertus MEDIA

14 Nieuwsprincipes Nieuw(s) – actueel Opvallen Nabijheid/betrokkenheid
Zonet – gisteren – eergisteren Vandaag begint – tot vandaag liep Opvallen Man bijt hond (hoofdredacteur John Bogart in The New York Sun in 1880) Toneelstuk met 100 acteurs in zaal met 50 toeschouwers We gaan honderd meter wandelen in twee uur (maar over elke centimeter valt iets te vertellen) De eerste keer (primeur) Nabijheid/betrokkenheid Aalstenaar gelauwerd in Parijs Een actie/werken in mijn straat Controverse Galbertus MEDIA

15 Nieuwsprincipes (2) Galbertus Sociale media Cijfers Visueel
Grote en kleine getallen Eén op vijf … Er bestaan nog slechts drie … Eén miljoen spinnen in elk huis Bijna duizend toeschouwers … Visueel Springt het in het oog Toren met kerstmuts Autoloze snelweg Affiche van huis hoog – Spandoek van 50 meter breed Concurrentie Als het bij de ene staat, wil de andere het ook (niet onderdoen) Sociale media Printmedia screenen permanent sociale media op zoek naar nieuws Galbertus MEDIA

16 Nieuwsprincipes (3) Komkommertijd Personalisatie Gelijkheidsbeginsel
De krant moet vol Regionaal vaak op einde van de week (dan meer pagina’s) Vakantieperiodes maar onvoorspelbaar Tsoenami op 26 dec Troonswissel Albert II-Filip I Personalisatie Iedereen kan het tegenkomen Niet alle Belgen zijn gelijk voor de wet Gelijkheidsbeginsel Wat voor de ene kan, moet ook voor de andere kunnen Probeer dit af te dwingen Galbertus MEDIA

17 Overzicht Deinze Kommeert – Deinze Studeert Commissie Limburgse JO
Lierse Zaken Tuttenboom - idem Heerlijk Houtland creAALSTivity Kortrijk Personality – idem Urban golf Leuven 40 jaar Award Kortrijk Coworking ruimte Bouwbeurs Tielt PVDD - Facebook

18 Wanneer sturen we wat naar de journalisten?
Communicatieplan Wanneer sturen we wat naar de journalisten? Galbertus MEDIA

19 Kort voor de uitvoering Dag na de uitvoering
Bij start werkjaar Bij start commissie Bij oproep publiek Kort voor de uitvoering Dag na de uitvoering Let op! Niet meer dan 2/maand Galbertus MEDIA

20 Media-adressen vinden
Perslijst bij elk gemeentebestuur Vergeet nooit de provinciehoofdplaats! Lokale persverenigingen/clubs Colofons van kranten Op tal van websites Galbertus MEDIA

21 Hoe benaderen Email Post Telefoon
PB of ‘PERSBERICHT’ in onderwerp + titel bericht Verzend vanaf JCI AFDELING Post Nog zelden maar valt op! Tijdig verzenden Telefoon Als het echt moet Galbertus MEDIA

22 De boodschap Persbericht Persmap Persconferentie Galbertus MEDIA

23 1. persbericht Het persbericht is een schriftelijke mededeling van de woordvoerder van een organisatie om een boodschap met nieuwswaarde via de media naar het publiek te communiceren. Galbertus MEDIA

24 Elementen persbericht
Afzender Datum « PERSBERICHT » Titel Inleiding wie-wat-waar-wanneer en waarom achtergrondinfo Eventueel embargo Contactgegevens Galbertus MEDIA

25 Opbouw persbericht Opbouw van algemeen (inleiding) naar detail
Elk element in aparte alinea Is letterlijk over te nemen (copy-paste) De journalist moet het persbericht letterlijk kunnen overnemen. Als dat kort moet, kan hij naar keuze alinea’s weglaten zonder verlies aan duidelijkheid. Galbertus MEDIA

26 TIP! Maak in je persbericht een verwijzing naar een eerder project waardoor de journalist jou en je info sneller zal kunnen plaatsen

27 Afwijkingen Hoe belangwekkender de inhoud van het bericht, hoe meer van de regels kan worden afgeweken. Maar de leidraad volgen, blijft altijd de beste weg naar de journalist en naar een gecontroleerde berichtgeving. Journalisten houden immers ook van de leidraad. Zo kunnen ze het snelst en foutloos werken. Galbertus MEDIA

28 Voorbeelden persberichten
Galbertus MEDIA

29 2. persmap Een persmap is een groter pak informatie voor de media. Het bevat een persbericht en bijhorende informatie. Een persmap kan onder meer brochures bevatten of een kopie van de voorstelling tijdens een persconferentie. Ook oudere persberichten over het zelfde thema kunnen in de persmap worden opgenomen. Eventueel kan de persmap (rechtenvrije) illustraties/foto’s bevatten. Galbertus MEDIA

30 3. persconferentie Een persconferentie is een bijeenkomst waarop een organisatie journalisten uitnodigt om een boodschap met nieuwswaarde die te uitgebreid en/of te complex is om op andere manieren te verspreiden, via de media aan het publiek te communiceren. Galbertus MEDIA

31 3.1 uitnodiging De uitnodiging voor een persconferentie moet de reden van de bijeenkomst vermelden. Maar de kern van het nieuws blijft best geheim tot tijdens de persconferentie Galbertus MEDIA

32 Foto’s Liefst door de persfotograaf zelf Zelf Bestandstype .JPG
Grootte: circa 1,5 Mb (>750 kb, <3 Mb) Kleur Inhoud Beperk kader Zorg dat iedereen kijkt Geen kunstfoto, wel persfoto RECHTENVRIJ Galbertus MEDIA

33 Aandacht voor de fotografen
Voorzie een fotomoment bij de start van de bijeenkomst. Dan moeten de fotografen niet wachten Als er geen foto kan worden genomen, laat dat vooraf weten De meeste fotografen zijn professionelen. Luister naar hun aanwijzingen. Foto buiten of binnen Dat kan – dat kan niet Zoek samen naar een goed decor Een mooie foto komt vooral de zender ten goede (corporate identy) Galbertus MEDIA

34 Vragen? Galbertus MEDIA


Download ppt "MEDIA binnen bereik Galbertus Geert Weymeis – JCI Damme io"

Verwante presentaties


Ads door Google