De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Galbertus MEDIA MEDIA binnen bereik Geert Weymeis – JCI Damme io 31 augustus 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Galbertus MEDIA MEDIA binnen bereik Geert Weymeis – JCI Damme io 31 augustus 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Galbertus MEDIA MEDIA binnen bereik Geert Weymeis – JCI Damme io 31 augustus 2013

2 Media binnen handbereik  Wie zijn de media?  Hoe denken ze?  Hoe kunnen we ze bereiken?  Waarom willen we ze bereiken?  Wat is het juiste moment?  Wie is de juiste persoon?  … Galbertus MEDIA

3 Definitie communicatie Communicatie is een boodschap overbrengen van een zender naar een ontvanger via een kanaal met het oog op respons. Galbertus MEDIA

4 Communicatie  Wat willen we meedelen aan wie?  Met welk doel?  Wat is de beste manier om ons doel te bereiken? Galbertus MEDIA

5 De zender  Wie zijn wij?  Hoe onderscheiden we ons van de rest?  Hoe noemen we ons  Hoe willen we genoemd/aanzien worden (corporate identity) Galbertus MEDIA

6 De ontvanger  Wie willen we bereiken? •Iedereen •onze leden •geïnteresseerde leden •geografische beperking •Professionelen •… Galbertus MEDIA

7 De boodschap  Wees concreet •Zeg het in 1 zin  Communiceer 1 ding per keer  Verstaanbaar voor buitenstaander  Structureer achtergrondinfo Galbertus MEDIA

8 Het kanaal/het medium  Kies het juiste kanaal in functie van de ontvanger en de respons •Massamedia  krant, radio, tv, affiche,… •Gerichte media  direct mailing, telefoonactie, vakblad, beurs, … •Sociale media  Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare, …  Pas boodschap aan in functie van het medium Galbertus MEDIA

9 Indeling van de media Galbertus MEDIA massamedia Printmedia (pers) Schrift & stilstaand beeld (foto) audio Klank (stem) noodzakelijk video Bewegend beeld Noodzakelijk

10 Printmedia Galbertus MEDIA printmedia Gratis (iedereen krijgt ze) Huis-aan- huisbladen Flyers of strooiblaadjes affiches Betalend (selectief) dagbladen weekbladen vakbladen

11 Geografische indeling  Internationaal •CNN, AP, AFP, REUTERS, …  Nationaal •Belga, VRT, VTM, kranten, …  Provinciaal •regionale tv, Radio 2, …  Regionaal •regionale katern v/d dagbladen, advertentiebladen, lokale radio  Lokaal •gemeenteblad, plaatselijk gazetje, lokale nieuwswebsite, … Galbertus MEDIA

12 Algemeen  Gespecialiseerd  Groot bereik/ook niet- geïnteresseerden  Goed voor naambekendheid  Boodschap moet eenvoudig en kort (oppervlakkig)  vluchtig  Veel concurrentie  Dichter bij doelpubliek  Diepgaander wegens vorm van voorkennis  Meestal meer plaats (langere artikels)  Worden vaak bewaard in archief  Minder concurrentie Galbertus MEDIA

13 Wat is nieuws? Hoe selecteren de media? Galbertus MEDIA

14 Nieuwsprincipes  Nieuw(s) – actueel •Zonet – gisteren – eergisteren •Vandaag begint – tot vandaag liep  Opvallen •Man bijt hond (hoofdredacteur John Bogart in The New York Sun in 1880)  Toneelstuk met 100 acteurs in zaal met 50 toeschouwers  We gaan honderd meter wandelen in twee uur (maar over elke centimeter valt iets te vertellen) •De eerste keer (primeur)  Nabijheid/betrokkenheid •Aalstenaar gelauwerd in Parijs •Een actie/werken in mijn straat  Controverse Galbertus MEDIA

15 Nieuwsprincipes (2)  Cijfers •Grote en kleine getallen •Eén op vijf … •Er bestaan nog slechts drie … •Eén miljoen spinnen in elk huis •Bijna duizend toeschouwers …  Visueel •Springt het in het oog •Toren met kerstmuts •Autoloze snelweg •Affiche van huis hoog – Spandoek van 50 meter breed  Concurrentie •Als het bij de ene staat, wil de andere het ook (niet onderdoen)  Sociale media •Printmedia screenen permanent sociale media op zoek naar nieuws Galbertus MEDIA

16 Nieuwsprincipes (3)  Komkommertijd •De krant moet vol •Regionaal vaak op einde van de week (dan meer pagina’s) •Vakantieperiodes maar onvoorspelbaar  Tsoenami op 26 dec  Troonswissel Albert II-Filip I  Personalisatie •Iedereen kan het tegenkomen •Niet alle Belgen zijn gelijk voor de wet  Gelijkheidsbeginsel •Wat voor de ene kan, moet ook voor de andere kunnen •Probeer dit af te dwingen Galbertus MEDIA

17 Overzicht  Deinze Kommeert – Deinze Studeert Deinze KommeertDeinze Studeert Deinze KommeertDeinze Studeert  Commissie Limburgse JO Commissie Limburgse JO Commissie Limburgse JO  Lierse Zaken Lierse Zaken Lierse Zaken  Tuttenboom - idem Tuttenboomidem Tuttenboomidem  Heerlijk Houtland Heerlijk Houtland Heerlijk Houtland  creAALSTivity creAALSTivity  Kortrijk Personality – idem Kortrijk Personalityidem Kortrijk Personalityidem  Urban golf Urban golf Urban golf  Leuven 40 jaar Leuven 40 jaar Leuven 40 jaar  Award Kortrijk Award Kortrijk Award Kortrijk  Coworking ruimte Coworking ruimte Coworking ruimte  Bouwbeurs Tielt Bouwbeurs Tielt Bouwbeurs Tielt  PVDD - Facebook PVDDFacebook PVDDFacebook

18 Communicatieplan Wanneer sturen we wat naar de journalisten? Galbertus MEDIA

19  Bij start werkjaar  Bij start commissie  Bij oproep publiek  Kort voor de uitvoering  Dag na de uitvoering  Let op! Niet meer dan 2/maand Galbertus MEDIA

20 Media-adressen vinden 1. Perslijst bij elk gemeentebestuur  Vergeet nooit de provinciehoofdplaats! 2. Lokale persverenigingen/clubs 3. Colofons van kranten 4. Op tal van websites Galbertus MEDIA

21 Hoe benaderen  •PB of ‘PERSBERICHT’ in onderwerp + titel bericht •Verzend vanaf JCI AFDELING  Post •Nog zelden maar valt op! •Tijdig verzenden  Telefoon •Als het echt moet Galbertus MEDIA

22 De boodschap 1. Persbericht 2. Persmap 3. Persconferentie Galbertus MEDIA

23 1. persbericht Galbertus MEDIA Het persbericht is een schriftelijke mededeling van de woordvoerder van een organisatie om een boodschap met nieuwswaarde via de media naar het publiek te communiceren.

24 Elementen persbericht  Afzender  Datum  « PERSBERICHT »  Titel  Inleiding •wie-wat-waar- wanneer en waarom  achtergrondinfo  Eventueel embargo  Contactgegevens Galbertus MEDIA

25 Opbouw persbericht  Opbouw van algemeen (inleiding) naar detail  Elk element in aparte alinea  Is letterlijk over te nemen (copy-paste) •De journalist moet het persbericht letterlijk kunnen overnemen. Als dat kort moet, kan hij naar keuze alinea’s weglaten zonder verlies aan duidelijkheid. Galbertus MEDIA

26 TIP! Maak in je persbericht een verwijzing naar een eerder project waardoor de journalist jou en je info sneller zal kunnen plaatsen

27 Afwijkingen Hoe belangwekkender de inhoud van het bericht, hoe meer van de regels kan worden afgeweken. Maar de leidraad volgen, blijft altijd de beste weg naar de journalist en naar een gecontroleerde berichtgeving. Journalisten houden immers ook van de leidraad. Zo kunnen ze het snelst en foutloos werken. Galbertus MEDIA

28 Voorbeelden persberichten Galbertus MEDIA

29 2. persmap Een persmap is een groter pak informatie voor de media. Het bevat een persbericht en bijhorende informatie.  Een persmap kan onder meer brochures bevatten of een kopie van de voorstelling tijdens een persconferentie.  Ook oudere persberichten over het zelfde thema kunnen in de persmap worden opgenomen.  Eventueel kan de persmap (rechtenvrije) illustraties/foto’s bevatten. Galbertus MEDIA

30 3. persconferentie Een persconferentie is een bijeenkomst waarop een organisatie journalisten uitnodigt om een boodschap met nieuwswaarde die te uitgebreid en/of te complex is om op andere manieren te verspreiden, via de media aan het publiek te communiceren. Galbertus MEDIA

31 3.1 uitnodiging  De uitnodiging voor een persconferentie moet de reden van de bijeenkomst vermelden.  Maar de kern van het nieuws blijft best geheim tot tijdens de persconferentie Galbertus MEDIA

32 Foto’s  Liefst door de persfotograaf zelf  Zelf •Bestandstype.JPG •Grootte: circa 1,5 Mb (>750 kb, 750 kb, <3 Mb) •Kleur •Inhoud  Beperk kader  Zorg dat iedereen kijkt  Geen kunstfoto, wel persfoto •RECHTENVRIJ Galbertus MEDIA

33 Aandacht voor de fotografen  Voorzie een fotomoment bij de start van de bijeenkomst. Dan moeten de fotografen niet wachten  Als er geen foto kan worden genomen, laat dat vooraf weten  De meeste fotografen zijn professionelen. Luister naar hun aanwijzingen. •Foto buiten of binnen •Dat kan – dat kan niet •Zoek samen naar een goed decor •Een mooie foto komt vooral de zender ten goede (corporate identy) Galbertus MEDIA

34 Vragen? Galbertus


Download ppt "Galbertus MEDIA MEDIA binnen bereik Geert Weymeis – JCI Damme io 31 augustus 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google