De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Breng je informatie waar de klanten zijn! Kenniscockpits en de inzet van nieuwe media / Tips & Tools 4 maart 2010 UMCG / Centrale Medische Bibliotheek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Breng je informatie waar de klanten zijn! Kenniscockpits en de inzet van nieuwe media / Tips & Tools 4 maart 2010 UMCG / Centrale Medische Bibliotheek."— Transcript van de presentatie:

1 Breng je informatie waar de klanten zijn! Kenniscockpits en de inzet van nieuwe media / Tips & Tools 4 maart 2010 UMCG / Centrale Medische Bibliotheek

2

3 Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Veranderende technologieSchaalvergroting Internet Noodzaak om iets te doen …. Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Veranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud

4 Interconnectiviteit Zoveel verschillende interfaces Veranderende technologieSchaalvergroting Internet Noodzaak om iets te doen …. Google … Informatie overkill Moeilijk te vinden Niet verbonden Onbekendheid dure databases Communicatie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Veranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Onbekendheid dure databases Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Google … Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Informatie overkill Google … Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Moeilijk te vinden Informatie overkill Google … Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Niet verbonden Moeilijk te vinden Informatie overkill Google … Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Interconnectiviteit Niet verbonden Moeilijk te vinden Informatie overkill Google … Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Communicatie Interconnectiviteit Niet verbonden Moeilijk te vinden Informatie overkill Google … Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Veranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Google … Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Informatie overkill Google … Zoveel verschillende interfaces Onbekendheid dure databases Niet verbonden Moeilijk te vinden Interconnectiviteit Niet verbonden Moeilijk te vinden Communicatie Interconnectiviteit Niet verbonden Moeilijk te vinden Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Veranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Veranderende inhoud Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Verminderde zichtbaarheid Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Veranderende inhoud Verminderde zichtbaarheid Schaalvergroting InternetVeranderende technologie Google … Onbekendheid dure databases Zoveel verschillende interfaces Google … Onbekendheid dure databases Informatie overkill Zoveel verschillende interfaces Google … Onbekendheid dure databases Moeilijk te vinden Informatie overkill Zoveel verschillende interfaces Google … Onbekendheid dure databases Niet verbonden Moeilijk te vinden Informatie overkill Zoveel verschillende interfaces Google … Onbekendheid dure databases Communicatie Niet verbonden Moeilijk te vinden Informatie overkill Zoveel verschillende interfaces Google … Onbekendheid dure databases Interconnectiviteit Communicatie Niet verbonden Moeilijk te vinden Informatie overkill Zoveel verschillende interfaces Google … Onbekendheid dure databases

5 Z i c h t b a a r

6 V i n d b a ar

7 Z o e k b a a r

8 B e r e i k b a a r

9 De Klant en het Netwerk.. klant

10

11 WorkflowOp maat DichtbijGemak

12 “The Web is Ours” Zoek naar toepassingen voor de klant. •Als de gebruiker het zelf kan maken, had de bibliotheek het allang voor hem moeten maken •Gebruiker kiest •“User-generated content” •Minder afhankelijk van (interne) ICT •Geen bedreiging, maar aanvulling, extra •Mogelijkheid voor bibliotheken om rol te spelen in innovatie onderwijs, onderzoek, projecten, samenwerking e.d.

13 Toolbar •Demo CMB Toolbar •www.conduit.comwww.conduit.com •Search, Rss,Gadget/WidgetsSearch

14 RSS •“Syndicatie” •Lees de info overal, altijd en op elk moment •Automatisch •Zelf kiezen •Her-gebruik van informatie, nieuwe diensten •Attendering

15 Van zoekbox & RSS naar “Universele Widgets” •Widget: elk platform, Eco.netvibes.comEco.netvibes.com •+ OpenSocial •Widgetbox •+ Embed in website of blog

16 NLM SEARCH WIDGET BLOG WEBSITEiGoogle Netvibes MyYahoo FACEBOOK MySpace OperaWindows LiveApple Dashboard Vista INTRANET

17 Van RSS en widgets naar persoonlijke startpagina’s •Netvibes, iGoogle of Pageflakes of… •Onze keuze: Netvibes •Gepubliceerde selectie: “Universe”

18

19

20

21 Geen doel op zich, maar extra! Inhoud en bibliotheeksystemen altijd als basis Web 2.0 en INTEGRATIE Maar dan ook een modern, geïntegreerd bibliotheeksysteem.. Webplatform & Blackboard & Bibliotheek & ICT & …?

22 Basis … (Bijna) alles is mogelijk voor klanten en bibliotheken De klant beslist en kiest welke aangeboden diensten en bronnen hij gebruikt, of ze nu van bibliotheken komen of van gratis webdiensten of uitgevers. Alles zal blijven veranderen

23 •Niet: Kom het maar halen •Wel: Kies zelf, Neem het met je mee, breng het naar je eigen omgeving •Delen, samenwerken, educatie, training •Bewust worden en blijven van wat er allemaal kan, en waar de klant tegenaan loopt …. •“ToolBox” : Take-Away & Op Maat”

24 Ontwikkelingen •Nog meer web-based •Mobiel internet •Verdere individualisering & personalisatie, maar ook … •Vorming, doorontwikkeling van (sociale) netwerken •Web 3D

25 De volgorde van dingen … (1) •Toolbar (goh, een gratis tool… en makkelijk!) •Ok, maar kan ik ‘m ook aanpassen? •Ja, maar ik mag ‘m niet installeren in het ziekenhuis … •Zoek Box in html •RSS (voor Intranet) •Ja, maar hoe beheer ik dat allemaal? •Eco.netvibes.com (centraal beheer widgets) •Ook Widgetbox.com •Ja, maar hoe krijg ik daar een mooi overzicht van en kan ik het publiceren? •www.netvibes.com (publieke pagina CMB)www.netvibes.com •“If it’s on the Web, You can collect, control and publish it” •Ok, delen en verspreiden gaat goed, maar als ze zelf zoiets willen hebben? •-> Publieke pagina’s voor afdelingen/groepen/onderwerp •Het gaat niet om de Tool, maar om de functionaliteiten. •Wij leren, en we leren het de klant

26 De volgorde van dingen … (2) •Sociale netwerken (kunnen we onze diensten en bronnen hier in aanbieden?) •Linkedin, Facebook, Twitter, Hyves, Second Life •Community & interactie •Web 2.0 & Content (Delicious,Slideshare, Blip.tv, Google Apps, Google Wave, •Waarmee bekijken ze dit allemaal? •De Browser •Toolbar, google toolbar, buttons, search plugins, add-ons, accellerators •IE8, Firefox, Chrome •Ja, maar ik zie steeds meer staf en studenten met mobieltjes dingen doen •Mobile (een mobiele site, de diensten en bronnen mobiel) •Onbeperkt Internet, Mobiele browser, iPhone Apps en anderen •Mekentosh Papers! •Refworks

27 •www.conduit.com community | helpdesk | library | rss | podcast | all webwww.conduit.com •http://Eco.netvibes.com (widgets maken en beheren)http://Eco.netvibes.com •www.widgetbox.com (widgets maken en beheren, WYSIWYG editor)www.widgetbox.com •www.netvibes.com/cmbwww.netvibes.com/cmb •www.netvibes.com/medischebibwww.netvibes.com/medischebib •www.netvibes.com/nbamhiwww.netvibes.com/nbamhi •www.netvibes.com/yourdailymedicinewww.netvibes.com/yourdailymedicine •https://medley.isc-seo.upenn.edu/penn_portal/portal.php/217 (netvibes-like portal)https://medley.isc-seo.upenn.edu/penn_portal/portal.php/217 •Conduit MarketplaceConduit Marketplace •http://www.google.com/ighttp://www.google.com/ig •www.Google.com/toolbarwww.Google.com/toolbar •Google Toolbar Button Gallery (Pubmed | CMB Search & News)Google Toolbar Button Gallery •www.chrome.com | Extensions| Searchwww.chrome.comExtensionsSearch •Digicmb Blog artikel over : How to make library users start a search : 6+ ways to search outside "native interface“How to make library users start a search : 6+ ways to search outside "native interface“ •Digicmb Blog artikel over: 37 ways To Adjust Your Library Toolbar (or any Conduit Toolbar)37 ways To Adjust Your Library Toolbar (or any Conduit Toolbar) “Achtergrond en verdieping” (1)

28 •Search in the browser •Plugins: •IE8 | accelerators | add-onsaccelerators | add-ons •www.slideshare.net Presentations | Documents | Following | Favorites | Groups | Events •Slideworld.com Medical Slides | Templates | ebooksSlideworld.com •Linkedin UMCG | CMBLinkedin •Facebook CMB | Groups | PagesFacebook •Twitter (The “Core of Information”)Twitter •LibraryThingLibraryThing •Flickr, YouTube, Delicious •Mobile –Search & News –Reference management –Communication –Apps, Mekentosh PapersMekentosh Papers –iTunes U (distribute academic content like music, podcasts etc) •http://go2Web20.net (Search a Web 2.0 tool for functionality)http://go2Web20.net “Achtergrond en verdieping” (2)

29 Bedankt voor uw aandacht! Guus van den Brekel / Twitter:digicmb Blog: digicmb.blogspot.comdigicmb.blogspot.com Netvibes: Slideshare: Facebook:http://profile.to/guusvandenbrekel/http://profile.to/guusvandenbrekel/ Linkedin: Second Life: Namro Orman (see for bookmarks:


Download ppt "Breng je informatie waar de klanten zijn! Kenniscockpits en de inzet van nieuwe media / Tips & Tools 4 maart 2010 UMCG / Centrale Medische Bibliotheek."

Verwante presentaties


Ads door Google