De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het 10.000 stappen plan De meest eenvoudige en meest effectieve manier om lichamelijk actief te worden en te blijven Mathieu de Greef Instituut Bewegingswetenschappen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het 10.000 stappen plan De meest eenvoudige en meest effectieve manier om lichamelijk actief te worden en te blijven Mathieu de Greef Instituut Bewegingswetenschappen."— Transcript van de presentatie:

1 Het stappen plan De meest eenvoudige en meest effectieve manier om lichamelijk actief te worden en te blijven Mathieu de Greef Instituut Bewegingswetenschappen RUG NISB, Sport Drenthe, ICARE, NebasNsg, GGD Groningen, GGD Drenthe, Beatrixoord AZG, WZA, Scheperziekenhuis Emmen

2  stappenplan is een bewegingsstimulerings- methode om te bevorderen dat  deelnemers meer gaan lopen door het uitvoeren van lichamelijke activiteiten in het dagelijks leven  met als doel het onderhouden van de gezondheid  deelnemers daarbij hun eigen norm ontwikkelen, waarbij als referentie de norm van stappen per dag geldt (komt overeen met NNGB)  deelnemers zelf het soort lichamelijk activiteit kiezen die ze dagelijks willen uitvoeren  deelnemers zichzelf monitoren met behulp van een stappenteller Waar gaat het om?

3 Voor welke doelgroep geschikt? 1. Alle leeftijdsgroepen van 5 tot 105 jaar 2. diverse doelgroepengezond, chronisch zieken allochtonen en autochtonen 3. Sedentair (precontemplaters) laagdrempelig 4. Breed inzetbaaralle settings (buurt, werk, school, gezondheidszorg, sportvereniging, verzorginstellingen)

4 Vanuit meerdere perspectieven bruikbaar nutsperspectiefimplementatieperspectief public health gedragsverandering lokaal beleid gezonde leefstijl individueel professioneel Bewegings armoede politiek instelling NNGB probleemgericht effectieve methode eenvoudig & zelfsturend instant resultaat breed inzetbaar coalities effectief middel

5 Welk soort energieverbruik willen we bevorderen Basaal metabolisme: 65% dagelijks energieverbruik Zelf gekozen lichamelijke activiteit: 25% dagelijks energieverbruik Spontane, niet zelf gekozen, lichamelijke activiteit (fidgeting) 10% dagelijks energieverbruik

6 IADL activiteiten BADL activiteiten Huishoud activiteiten Werk, opleiding, zorg vrije tijdsactiviteiten sport activiteiten Veranderde inzichten inzake dosis-response Hoge intensiteit matige intensiteit Lage intensiteit nggb Verbeteren gezondheid Onderhouden gezondheid

7 Toevoegen Westerterp 2001 Zeer intensief matig intensief licht intensief Vergelijking energieverbruik leefstijlactiviteiten (licht -matig intensief) met trainingsarbeid (zeer intensief) in relatie tot volhoudtijd

8 Insuline resistentie Toename vrije vetzuren Mechanische stress Imbalans geslachts hormonen Metabool syndroom hypertensie dyslipedemie ObesitasObesitas Hormoongerelateerde tumoren Diabetes type 2 CHD Artrose Lage rugpijn Kort ademigheid slaapapneu obesitas-metabool syndroom-morbiditeit

9 -Leefstijlactiviteiten zijn effectief wat betreft beïnvloedingvan energieverbruik en verbetering fitheid uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit) en gedragsbehoud: - Dunn et al, Med Sci Sports Exerc, 1998, 30, Dunn et al, JAMA, 1999, 281, Anderson et al, JAMA 1999, 281, Pratt, JAMA 1999, 281, leefstijlactiviteiten passen in de exercise richtlijnen voor uiteenlopende groepen chronisch zieken (ACSM position stands ) -Licht en matig intensief bewegen levert in combinatie met een langere volhoudtijd een vergelijkbare hoeveelheid energieverbruik op als zeer intensief bewegen - Westerterp, Nature 2001 Onderbouwing belang van van leefstijlactiviteiten voor het onderhouden van de gezondheid Leefstijlactvititeiten: wandelen, fietsen, traplopen, hond uitlaten, tuinieren

10 Bewegingsnorm in stappen volwassenen & senioren < 5000 stappen sedentair stappen laag actief stappen matig actief stappen actief > stappen zeer actief kinderen minimum stappen per dag (USA) chronisch zieken gemiddeld tussen stappen per dag Gemiddelde score voor volwassenen minuten matig intensief wandelen is stappen nngb

11 Paffenbarger et al 1986 (Harvard Alumni Study) Het gezondheidseffect van wandelen

12 onderzoeksresultaten Yamanoutchi 1995 DM2 -7.7kg steps 12 wks Iwane 2000 hypertensie BP -15% steps 12 wks Moreau 2001 hypertensie BP -11mm Hg steps 24 wks Zwartz 2002 overweigth + glucose tol steps 8 wks

13 stappen aanpak Werving via setting school, werk, buurt Uitvoering+ counseling Massamediaal krant, radio,tv,www individueel groep koppeling aan activiteiten kort (12 weken) lang (12 maanden) 4 modaliteiten Instrumenten: stappenteller, dagboekje, instructie-info, + 20% stappen minder drop out

14 stappentellers

15 leefstijlactiviteiten Mall walking Museum bezoek traplopen Kloot schieten Dagje uit wandelen Hond uitlaten fietsen kleinkinderen opzoeken Klussen in huis zwemmen Over de markt lopen tuinieren dansen

16 Hoe werkt exercise counseling Fase 1 Fase 2 Fase 4 Fase 3 Screening behoefte en motivatie, vaststellen activiteitenpatroon Realiseren streefdoelen Grenzen verleggen Gedragsbehoud door het ontwikkelen van een duurzame copingstijl

17 baselinedoelen stellen Grens verleggen Verankeringen coping Aanpak exercise counseling mensen met chronische aandoening

18 Toename aantal stappen bij 60 sedentaire senioren met exercise counseling (12 weken) +32% +42% 12 weken

19 LOPENDE PROJECTEN obese schoolkinderen in Assen en Groningen ouderen in Den Haag en Groningen (COACH) kankerpatienten, COPD patienten in Assen (DRASTIC) COPD patienten in Beatrixoord bewoners verzorgingstehuizen in Emmen en Emmeloord (ACTOR) werknemers (in voorbereiding)

20 Kosten indicatie STAPPENTELLER EURO 30,- INFORMATIEEURO 5,- COUNSELOR 12 WEKEN EURO 50,- COUNSELOR 12 MDN EURO 100,-

21 gesprekspunten 1.Interesse in methode 2.Voor welke doelgroep belanstelling 3.Welk doel inzetbaar 4.In welke beleidssector 5.Wie zou het kunnen uitvoeren 5.Financieringsmogelijkheden

22 Componenten DRASTIC methode benaderen - PACE benadering lichamelijke activiteit - leefstijlprogramma - zaalprogramma - fitness trainingsprogramma’s - Nederlandse Norm Gezond Bewegen PACE = Physician Based Assessment and Counseling for Exercise - counselen - versnellingsmeter (stappenteller) - fitheidstest (Senior Fitness Test) gedragsverandering

23 DRASTIC methode counseling Revalidatie fittest Leefstijlprogramma (NGGB) start stappenteller registratie sportgroepfitness fittest

24 phase behavioral change mechanism behavioral change theory campaign activities adoption motivational climate unfreezing behavioral change Healthy lifestyle enjoyment locus of control goal setting, feedback Monitored life- style activities Stage of change (2 weeks)(3 months) group tailored exercise class self-determi- nation theory (14 months)(12 months) Social learning theory Community based recuitement Exercise introduction program Counseling for exercise DE GALM interventie COACH

25 counselingmotivatie leergedrag monitoren & feedback Probleemoplos- send leren (PL) ( Kolb 1984) Goal Setting (Lock & Lathem) Relapse Preven- tion (Marlatt & Gordon 1985) Transtheoretical model (TM) (Prochaska & DiClemente 1994) Self Determina- tion Theory (SDT ) (Decy & Ryan 1985) Motivational interviewing (MI) (Miller & Rollnick 1991) Physician Based Assessment & Counseling for Exercise (PACE) (Calfas et al 1996,1997) Digiwalker SW- 200 monitoring COACH leefstijlaanpak +++ in combinatie met GALM


Download ppt "Het 10.000 stappen plan De meest eenvoudige en meest effectieve manier om lichamelijk actief te worden en te blijven Mathieu de Greef Instituut Bewegingswetenschappen."

Verwante presentaties


Ads door Google