De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Atrium Medisch Centrum Parkstad, Hein Berendsen, hoofd Communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Atrium Medisch Centrum Parkstad, Hein Berendsen, hoofd Communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Atrium Medisch Centrum Parkstad, Hein Berendsen, hoofd Communicatie
Toonaangevend medisch centrum, met drie locaties te Heerlen, Brunssum en Kerkrade, waar de patiënt verzekerd is van innovatieve zorg op menselijke maat.

2 Kengetallen Aantallen 2006 2007 Erkende bedden 1.230 1230
Bedden in gebruik Klinische opnamen Aantal verpleegdagen Gemiddelde verpleegduur 6,9 6,65 Dagopnamen Polikliniekbezoeken Extern budget ,4 190 Aantal medewerkers in fte Aantal specialisten Bron Jaarverslag 2006 en Voorlopige cijfers 2007

3 Verzorgingsgebied Oostelijk Zuid-Limburg (Parkstad Limburg)
Van Onderbanken (in het noorden) tot Vaals (in het zuiden); Van Landgraaf (in het oosten) tot Valkenburg (in het westen). Circa inwoners

4 Groot opleidingsziekenhuis
• 180 specialisten, 140 artsassistenten medische opleidingen (23) arts-assistenten (135) co-assistenten (45) verpleegkundige en paramedische opleidingen, verloskunde, OK-assistenten, anesthesie en radiologie (140) interne bedrijfsopleidingen (medewerkers 1.400, stages 200)

5 Atrium Sante 2. Organisatiestructuur
1. Zorgvisie Driestromenland: (her)ordenen patientenstromen - planbare stroom - acute stroom - poliklinische stroom 2. Organisatiestructuur - aansturingsmodel - bedrijfscultuur 3. Bouwen (270 miljoen, m2) - nieuw behandelgebouw - nieuw poliklinisch centrum - renovatie hoofdgebouw - poliklinische centra

6 3 Onderwerpen Contract met de Samenleving (100 jarig bestaan)
Atrium Business Club (in mei jl. 25e keer, 1 miljoen) Parkstad Pas (start in juni a.s.)

7 1904-2004 100 Jaar midden in de samenleving

8 100-jarig bestaan in 2004 gevierd met de chronische patienten
Jubileumexpositie in provinciaal museum Voorlichtingsbijeenkomsten gratis voor patienten Boek: Mijn Ziekenhuis + special met provinciale dagblad Slotmanifestatie: Contract met de Samenleving; omslag in het de denken

9 Doel Contract met de Samenleving
Loyaliteit trouwe/chronische patient belonen Verwachtingen patient onderzoeken (van aanbod-gericht naar vraaggericht) Patientenverenigingen erkennen als partners) Binnenshuis Clientdenken bevorderen Meerjarige afspraken maken Jaarlijkse evaluatie (stok achter de deur) Doel Contract met de Samenleving

10 Onderwerpen contract Respectvolle bejegening Patiëntveiligheid
Vraaggerichtheid Inzet gespecialiseerde verpleegkundigen en bevorderen van multidisciplinaire samenwerking Aandacht voor de zieke achter de ziekte Patiëntbetrokkenheid Betrokken medewerkers.

11 Verbinding aanbrengen
Kerngroep 2005: Nulmeting 2006: Nieuwe huisstijl Nieuw meerjarenthema: Zorg met een zachte G (trots op je identiteit; + de g van graag en goed) Continue patienttevredenheidsmetingen Marktwerking doet zijn intrede

12 Jaarlijks evalueren

13 Eindevaluatie Patienttevredenheid
Wat kan beter? Concretere doelen (SMART) Betere implementatie op werkvloer (verpleegkundigen en artsen) Eerstelijn niet betrokken Directe zorg patiëntengroepen te weinig bereikt

14 2008 overgangsjaar de dichterbij mijn werkplek show; initiatief naar de werkvloer; spiegelgesprekken en focusgroepen

15 Verbinding hospitalitytraject hoge hotelschool gedragscode marketing-communicatie (ziezo) ///cmds

16 2. Atrium Business Club

17 Wat is de ABC? Atrium MC biedt het bedrijfsleven de mogelijkheid om zich te verbinden met het ziekenhuis in de vorm van een lidmaatschap van de Atrium Business Club (ABC). De ABC is een platform waar specialisten en managers van het ziekenhuis en zakelijke relaties van Atrium MC elkaar vrijblijvend vier keer per jaar kunnne ontmoeten. Doelstelling: Creeren van: - een ontmoetingsplaats - een waardevolle tegenprestatie voor relaties - kweekvijver met potentiele sponsors - een relatie met relevante (regionale) stakeholders) - positieve pr voor Atrium MC - een additionele inkomstenbron

18 Fondsenwerving + Imago
Gedragscode de landelijke standaard Instituut voor Sponsoring en Fondsenwerving in de Gezondheidszorg . Doel het financieren van onderdelen die niet tot het kerndomein van de zorgsector behoren verbeteren van samenwerking met leveranciers

19 Je doet het er niet even bij
. Fondsenwervingsbeleid ontwikkelen en uitdragen Organisatie bijeenkomsten werkgroep Fondsenwerving organiseren activiteiten zoals bijeenkomsten ABC productie materialen research, registratie en analyse Relatiebeheer, netwerken, verzamelen publiciteit rondom sponsormogelijkheden concrete sponsorgesprekken opstellen sponsorcontracten sponsorbegeleiding secretariaat Commissie Fondsenwerving verzending sponsorfacturen Werving en acquisitie

20 Transparantie Voorheen was fondsenwerving in Atrium MC:
- niet gereguleerd - niet substantieel - niet transparant (individueel) - niet gestructureerd Sinds de ABC is fondsenwerving in Atrium MC: - gereguleerd, - substantieel: 1 MILJOEN in zes jaar transparant (ABC Nieuws) gestructureerd (erkende werkgroep en afdeling) ///ABC

21 Parkstad Pas Loyaliteitspas voor inwoners, studenten en werkenden
Atrium MC neemt als sterke trekker mede verantwoordelijkheid voor het Parkstad-idee, samen met 7 gemeenten en 10 sterke private partners: Theater Parkstad, Roda JC, Bibliotheken, Gaiapark, Industrion, VVV, Veolia Busmij, Kasteel Hoensbroek en … Meubelboulevard.

22 Parkstadpas Waarden voor de klant:
Loyaliteit/ erbij horen/lid zijn/emotie Financiele waarde: voordeel, sparen, korting Tijd: eerder geinformeerd, eerder kunnen intekenen Kwaliteit: beter kunnen kiezen (beter voorgelicht)

23 Parkstadpas Waarden voor Atrium MC Loyaliteit deelnemers
Behoud of uitbreiding klanten Imago/exposure Klantenbestand (Managementinfo en CRM-systeem)

24 Parkstadpas Atrium MC biedt de Parkstad Pas-houder korting:
Koffie met vlaai in de bedrijfsrestaurants Boeken en tijdschriftenshop Giftshop Fruitshop Kapsalon Telefoon en tv-verhuur Orthopedische schoenmaker Opticien Hoortoestellenwinkel ONVERZEKERDE ZORG

25 Parkstadpas Atrium MC onderzoekt indirecte dienstverlening:
Roomservice Welkomstpakket voor acute patient Welkomstpakket voor pasgeborenen Gratis krantje Healthcheck Voorlichtingsbijeenkomsten (relatiebeheer) Carpooling/P+R

26 Parkstadpas Klanten profiteren van kadootjes via partners:
Als hart onder de riem voor ernstig zieke patienten gratis theaterkaartjes, voetbalkaartjes, dierentuinkaartjes of museumkaartjes Personeel kan genieten van reducties bij de partners en reducties via de BARTpas. Pas-tegoed op de pas storten als bonus voor medewerker of teams bij bijzondere prestaties.

27 Parkstadpas Sturingsinstrument?
Om bezoek aan een speciale locatie te bevorderen (In Kerkrade krijgt u extra credits…) Om de auto niet mee te nemen naar het overvolle parkeerterrein van het ziekenhuis Vereniging Vrienden Van Atrium MC

28 Parkstadpas Projectstartkosten 350.000 euro. Voor Atrum MC
7.500 euro jaarlijkse exploitatiekosten 2.500 euro kortingen op acties Relatief lage kosten voor hoge exposure als spin in het Parkstadweb. ///

29 Slotconclusie Atrium MC kiest ervoor een belangrijke rol te willen vervullen in de omringende samenleving. Het Contract met de Samenleving, de Atrium Business Club en de Parkstad Pas vormen daarin belangrijke tools. Andere nog niet behandelde onderwerpen: b.v. Initiatief, ServiceCenter Ketenzorg, regionale Vitaliteitsweek, partnership Parelloop.

30 Atrium Medisch Centrum Parkstad


Download ppt "Atrium Medisch Centrum Parkstad, Hein Berendsen, hoofd Communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google