Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndrea Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Op Stap naar het SO
2
2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken ! • Horizontaal – vertikaal • Een impressie… • Voor leerkracht en clb-medewerker • Handleiding en antwoordsleutel • Bijlagen en extra’s • Projecteren in de klas • Op Stap met Op Stap • School en CLB • Stappenplan • Tijd • Heikele vragen
3
3 Op Stap brengt: 1. Een nieuw keuzewerkboek voor de leerling
4
4 Op Stap brengt: 2. Een nieuwe handleiding voor de leerkracht
5
5 Op Stap brengt: 3. Extra’s voor leerkracht en clb-medewerker Projecteren in de klas
6
6 Eerst even kijken naar het werkboekje 1.Wat moest er zo dringend veranderen ? 2.Werken met Studiekeuzetaken ! 3.Horizontaal – Vertikaal.
7
7 Wat moest er zo dringend veranderen ? Bevraging van 160 leerkrachten en vijf focusgroepen van school en clb: 1. Lay-out en bladspiegel mogen meer uitnodigend 2. Meer betrokkenheid van ouders 3. Meer variatie in de werkvormen 4. Verder kijken dan 2de jaar van de eerste graad 5.Open vragen zijn voor leerlingen vaak te moeilijk 6.Meer speelse werkvormen en meer extra’s 7. En dit zeker als het over beroepen gaat 8. Meer aandacht voor 1B in werkboekje 9. Infobrochure is voor leerlingen te moeilijk 10.Bij de doelstellingen naar de eindtermen verwijzen
8
8 Werken met studiekeuzetaken Wetenschappelijke bevraging leert ons te werken met zes studiekeuzetaken: ze doen er alle zes toe !
9
9 sensibiliseren
10
10 exploreren in de breedte
11
11 zelfconcept verhelderen
12
12 exploreren in de diepte
13
13 kiezen
14
14 binden
15
15 horizontaal en vertikaal Vertikaal: Op Stap legt zich toe op studiekeuzebegeleiding bij scharniermomenten in het onderwijssysteem. Horizontaal: Verkennen en ontwikkelen van talenten en zelfconcept gebeurt altijd. 12345op1 345 talentenstapt-enstaptalentenstap
16
16 horizontaal en vertikaal gaan samen !
17
17 een impressie
18
18 een impressie
19
19 een impressie
20
20 een impressie
21
21 een impressie
22
22 een impressie
23
23 een impressie
24
24 een impressie
25
25 een impressie
26
26 Voor leerkracht en CLB-medewerker • Handleiding • Antwoordsleutel • Extra’s en bijlagen • Projecteren
27
27 Handleiding -Inleiding -Beknopte voorstelling van de studiekeuzetaken -Instructies projecteren in de klas -Lessenfiche per onderdeel met -Doel -Eindtermen -Voorbereiding -Tijdens de les -Benodigdheden -Lesverloop - Uitbreidingsmodules
28
28 HANDLEIDINGHANDLEIDING
29
29 HANDLEIDINGHANDLEIDING
30
30 De antwoordsleutel
31
31 Extra’s en bijlagen: online -Extra opdrachten -Ondersteunend materiaal vaak te kopiëren -Ondersteunende uitleg voor de leerkracht of de leerling www.opstapnaar.bewww.opstapnaar.be in voorbereiding
32
32 Extra’s en bijlagen: voorbeeld
33
33 Extra’s en bijlagen: voorbeeld
34
34 Projecteren Een digitale versie van het keuzeboekje kan gebruikt worden - - als ‘gewone’ projectie via de pc - of op een digibord. Voor gebruik op het digibord kunt u de software “Iumi” gratis downloaden (op http://www.iumi.be). Iumi is ook handig voor wie op pc werkt. Via deze software kunt u meteen gebruik maken van actieve links en kan er meteen doorgeklikt worden op verwijzingen naar internetpagina’s + interactief werken op het bord.
35
35 Projecteren met Iumi
36
36 3. Op Stap met… Op Stap 1.School en CLB: leerkracht en CLB-medewerker werken samen. 2.Een stappenplan voor leerlingen en ouders. 3.Een ruimer werkboekje = vroeger opstarten.
37
37 School en CLB • De Op Stap-methodiek maakt deel uit van het aanbod van CLB aan de school. • CLB ondersteunt vanuit een transparante visie op OLB. De school kiest. • Leerkracht en clb-medewerker kennen mekaar. De CLB-medewerker weet wat de leerkracht in de klas doet. De leerkracht kent het hulpverleningsaanbod van het CLB.
38
38 Stappenplan • Wie doet wat ? Hoe en wanneer ? • Duidelijk voor leerlingen en ouders. • Het aandeel van school en CLB zijn duidelijk zichtbaar voor leerlingen en ouders. ( denk ook aan actieve betrokkenheid van clb uit het BVR )
39
39 Tijd • Opgelet: werken met het keuzewerkboekje vraagt meer tijd dan vroeger ! • Starten in het vijfde leerjaar ? Waarom niet. • De keuzetaak ‘sensibiliseren’ voelt zich het beste thuis in het zesde leerjaar
40
40 Heikele vragen
41
41 Heikele vragen • Ja, er komt een boekje voor BLO: T1 en T8 Het enige verschil zit in het onderdeel ‘ik leer het secundair onderwijs kennen’. En zelfs met een eigen TV Klasse filmpje ! Deadline: oktober 2011. • Wat doen we met onze “vervroegde” instappers in 1B op basis van leeftijd ?
42
42 En nu … kiezen maar ! OP Stap Naar Het Secundair Onderwijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.