De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 MFA-Sponsorformules Uitkomsten van onderzoek naar sponsormogelijkheden voor multifunctionele accommodaties (MFA’s) Gerard Tamminga 30 juni 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 MFA-Sponsorformules Uitkomsten van onderzoek naar sponsormogelijkheden voor multifunctionele accommodaties (MFA’s) Gerard Tamminga 30 juni 2011."— Transcript van de presentatie:

1 1 MFA-Sponsorformules Uitkomsten van onderzoek naar sponsormogelijkheden voor multifunctionele accommodaties (MFA’s) Gerard Tamminga 30 juni 2011

2 2 Inhoud presentatie Kern: Met een goede inzet op sponsoring is een resultaatsverbetering op uw exploitatie van 10 – 20% mogelijk; op een omzet / kostenniveau van € moet u jaarlijks € – op termijn kunnen halen uit sponsoring. •Verslag onderzoek •Lessen sponsoring, ideeën, tips •Presentatie sponsorformules •Stellingen

3 3 Alpes d’ Huzes Ruim deelnemers; opbrengst 20 miljoen euro Zes jaar terug start met 66 deelnemers; opbrengst

4 4 Onze sponsoren •Hoofdsponsor •VIP-sponsoren •Co-sponsoren Creamcenter, de Waaier

5 5 Onderzoek •Deskresearch •Audits in: –6 dorpshuizen gemeente Medemblik –6 wijksteunpunten regio Beemster –5 mfa’s regio Alkmaar/ Heerhugowaard •Gesprekken bedrijven/ sponsoren •Presentatie sponsorformules •Rapportage

6 6 Conclusie sponsoring mfa’s •Het zit niet tussen de oren van welzijnsorganisaties; –We zijn er te aardig voor; we zijn niet marktgericht; het is geen aandachtspunt; het is ingewikkeld; het vereist iets anders; het is/was ook niet nodig (de gemeente subsidieert wel); mfa’s hebben daar standaard geen beleid op geformuleerd; er is dus ook niemand verantwoordelijk voor. •Terwijl de voetbalclub met 250 leden op een verzorgingsgebied van inwoners 100 sponsoren heeft met een opbrengst van euro per jaar, wordt voor de mfa-exploitatie vooral naar de gemeente gekeken

7 7 Wat is sponsoring •Sponsoring is onderdeel van het communicatiebeleid van een bedrijf. Via sponsoring werken bedrijven aan hun naamsbekendheid en hun imago. Door sponsoring geven bedrijven uiting aan hun maatschappelijke betrokkenheid en aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. •Soms is sponsoring invulling van personeelsbeleid. •Sponsorbudgetten maken vaak onderdeel uit van marketingbudgetten. Sponsoring is soms gewoon een vorm van reclame. In het kader van ons project hebben we sponsoring breed genomen.

8 8 Voorbeeld Rabobank Hoorn Menging marketing, mvo en personeelsbeleid •Landelijk o.a. wielerploeg 14 miljoen euro •Regionaal euro sponsoring: –Sponsoring met tegenprestatie (zie aanvraagformulier website) –Coöperatiefonds; aanvragen – , zonder tegenprestatie –Rabo in actie: vrijwillige inzet personeel (handjes/ expertise) –Deelname beursvloer met bijv. cursus fondsenwerving

9 9 Reclame/ sponsoring In Nederland jaarlijks: •6 mjd reclame-uitgaven (50% TV) •250 miljoen ‘Out of home’ (waaronder paneelreclame) •1 mjd sponsoruitgaven (50% sport, 15% evenementen, 15% cultuur, 10% maatschappelijk) Trends in sponsoring/ reclame: •Media-uitgaven groeien jaarlijks; alleen dipje in 2009 •Van netwerken naar betrokkenheid naar beleving! •Digitalisering (internet) •Gebruik sociale media (Hyves, Twitter, etc.)

10 10 Voorbeeld Stichting Specsavers Meld uw team of goede doel aan en wie weet wordt uw inzending verkozen tot één van de 212 goede doelen waar Specsavers komend jaar geld voor inzamelt. Volg ons op:  nu al ruim stemmen Nr. 1 nr. 6 Nieuwbouw scouting Ook sponsor KNGF geleidehonden

11 11 Warder – sponsoring investeringen Dorpsbewoners hebben de Oude School opgekocht om deze te verbouwen tot dorpshuis. Op € aan verbouwinvestering is € aan sponsoring gekregen. Dit is een verlaging van de verbouwkosten met 28%.

12 12 Tips sponsoring van investeringen •Vraag iedere leverancier korting; •Sponsoring in natura is gemakkelijker dan in geld; •Biedt contraprestaties aan: gebruik accommodatie, lid worden van vriendenclub, reclame-uitingen etc; •Op de site van grotere bedrijven (Rabobank, Woningcorporaties) vindt u vaak contactpersonen en aanvraagformulieren voor sponsoring; •Zorg voor free publicity; •Soms wil een sponsor juist geen bekendheid; •Laat u verrassen door spontane ideeën en giften van de ander; DE KUNST VAN DE VERLEIDING

13 13 Tips Activiteitensponsoring •Noem activiteit naar sponsor; •Organiseer sponsorbeleving in activiteit; •Biedt contraprestaties aan: geef gratis kaarten, deelname, reclame-uitingen etc; •Zorg voor free publicity; •Maak sponsorpakketten (hoofdsponsor en co-sponsor); ZOEK NAAR EEN WIN – WIN

14 14 Woningcorporaties Belangrijke mogelijke sponsor: •Stimuleren leefbaarheid (Vb: sponsoring WonenPlus, open eettafels Mare Nostrum, diverse wijkcentra) •Hebben expertise en stellen deze ter beschikking (ook via personeelsbeleid) •Participeren in bezit, onderhoud en exploitatie (en geven hierbij kortingen) •Vaak ook via site aanvraagformulieren Soms is sponsoring binnen een woningcorporatie omstreden; vergelijkbaar als sponsoring van thuiszorgorganisaties.

15 15 Tips Inkoopkorting •Ga na welke dienstverlening u nodig heeft; vraag of een bedrijf dat gratis of met korting kan leveren in het kader van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) •Verzamel inkoopmacht via bijv. de gemeente; •Staar u niet blind op de inkoopkorting; vanuit een gezamenlijk aanbod. Soms is er een leverancier die net zo goed is en korting wil geven of gewoon goedkoper is. •Een % inkoopkorting is afhankelijk van de marge van de leverancier; •Vaak kunt u inkoopkorting op huur van uw huisbaas krijgen. 80%VAN DE WERELD BETAALT NIET DE VRAAGPRIJS

16 16 Medemblik cafetariamodel Voordelen van gezamenlijke inkoop voor dorpshuizen op gemeentelijk niveau onderzocht. Conclusies: •Gemiddeld 10% korting te halen •Alle leveranciers doen iets aan sponsoring, maar hebben geen sponsorbeleid; sponsoren vooral in eigen business •Weinig interesse bij deze leveranciers in contraprestaties •Gezamenlijke inkoop vergt organisatie

17 17 Complexiteit sommige mfa’s Soms is er een vacuüm in het besturen van (de exploitatie van) een MFA. Hoe zit dat in Wijkwaard: •Woonwaard is eigenaar •Servicepunt, Esdégé en Zilvermeeuw grote huurders •o.a. Wijkvereniging en Kern8 als onderhuurder •Diverse andere gebruikers  Er is concurrentie bij sponsorfinding!  Wie gaat achter mfa-sponsoring aan?  Kan een Stichting Vrienden Van hierin iets betekenen?

18 18 Voorbeeld De Dwaaltuin In een complex met senioren- en zorgintensieve woningen ligt een tuin. Rondom de tuin zijn drie woongroepen dementerende ouderen en een groep dagbesteding gehuisvest. Om voor deze mensen extra activiteiten te organiseren is in februari de stichting vrienden van de Zorg opgericht. In het bestuur zitten familieleden van bewoners. •Een notaris maakte om niet oprichtingsstatuten; •Een drukker maakte gratis flyers en sponsorbrieven; •Op basis van enkele grotere giften kan een duofiets (€ 7.000,-) worden aangeschaft en binnenkort een dwaaltuin worden ingericht (€ ,-). •Op de publiciteit in regionale media reageerden lokale fondsen die een bijdrage willen geven.

19 19 Tips: Stichting Vrienden van Mensen en organisaties geven niet zo gauw een bijdrage voor een accommodatie van de overheid, van een woningcorporatie of van een zorginstelling. De oprichting van een stichting vrienden van is dan een goede formule. •Zorg ervoor dat al uw dorps- en wijkbewoners vriend worden van uw accommodatie •Maak een apart lidmaatschap voor bedrijven •Bedrijven kunnen BTW verrekenen •Maak al uw sponsoren vriend •Houdt vrienden regelmatig op de hoogte •Denk aan een contraprestatie voor vrienden

20 20 Tips: Reclame •Welke mensen komen bij u over de vloer? Zoek adverteerders voor wie dit een interessante doelgroep is; •Maak een eigen netwerk van adverteerders; •Zorg dat advertenties passend bij de locatie zijn; •Noem een ruimte of een activiteit naar een sponsor; •Doe iets leuks voor adverteerders; •Een reclamebordenbureau neemt u werk uit handen, maar vermindert de inkomsten; •Advertenties kunnen ook op een site;

21 21 Beursvloer Koppeling maatschappelijk betrokken ondernemers aan organisaties om met hen een deal in natura te maken. Deze organisaties zijn er in de hele provincie; vaak gekoppeld aan vrijwilligerscentrales. Zie:

22 22 10 – 20% rendementsverbetering Uw opbrengst sponsorformules: •Reclame-inkomsten€ 2.000,- •Inkoopkorting 10%€ 3.000,- •Sponsoring investering 20%€ 2.000,- •Sponsoring onderhoud (MBO) 50%€ ,- •Korting overige kosten€ 3.000, •Resultaatverbetering€ ,- (=15%)

23 23 Sponsorpakket Wijkwaard Ster-sponsorVIP-sponsorCo-sponsor Sponsorbord111 Website111 Tuinstoel21 Evenementen10x4x2x Sponsordiner5x2x1x Vergaderzaal5x2x1x Kosten€ 1.000€ 500€ 300

24 24 Op sponsorjacht

25 25 Tips: Netwerken •Maak een lijst met alle betrokkenen bij de MFA; •Maak een lijst vrienden van de MFA, zoals gebruikers, klanten, toeleveranciers; •Zorg voor warme contacten; benut contacten dichtbij om ver-weg- contacten dichterbij te halen; •Doe dat gericht op uw wensen en noden; •Ga na voor welke bedrijven u interessant bent; •Zorg voor contacten in netwerken van ondernemers, de kring van bedrijven, de Rotary en de Lions; •Onderhoud uw hele netwerk en breidt het uit; •Haal mensen binnen in uw accommodatie, creëer beleving voor uw klanten en uw sponsoren; EEN KOE EET GRAS, GEEN HAZEN


Download ppt "1 MFA-Sponsorformules Uitkomsten van onderzoek naar sponsormogelijkheden voor multifunctionele accommodaties (MFA’s) Gerard Tamminga 30 juni 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google