De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Belona congres Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Belona congres Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007."— Transcript van de presentatie:

1 Belona congres Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007

2 Overzicht Inleiding Strategie Casestudy Cinema Plus Aanleiding Kunstparticipatie Bioscoopbezoek bij 50-plussers Beschrijving concept Communicatiestrategie Bevindingen Q & A

3 •1970Ontstaan uit een FilmClub •19831ste scherm •1999Overname van CineCity •2002Fusie Utopia met Polyfilm •2003 “Utopolis” Inleiding - Utopia Geschiedenis

4 OVERZICHT Met de fusie tussen Utopolis en Polyfilm en de overname van Cinecity NV, is Utopia de eerste op het Benelux niveau, de eerste operator op de Luxemburgse markt, derde grootste op de Belgisch-Luxemburgse markt en de vijfde grootste speler op de Nederlands markt. Er zijn nu zetels, 82 bioscoopzalen op 14 locaties in 14 steden. Inleiding - Utopia Geschiedenis

5 Hoofdkantoor: Utopia Luxemburg Hoofdkantoor België: Utopolis Mechelen CEO: Nico Simon CFO: Marleen Elsen COO: Toon Van Gils Country Manager Belgium: Stijn Vanspauwen Inleiding - Wie zijn we

6 Inleiding - Waar zijn we gevestigd

7 Utopia Groep is actief in 4 landen, waaronder België: •Utopolis Mechelen 11 zalen2 260 zetels •Utopolis Turnhout8 zalen1 804 zetels •Utopolis Aarschot 5 zalen 728 zetels •Utopolis Lommel 5 zalen 706 zetels Totaal: zetels in 29 zalen op 4 locaties Inleiding - Waar zijn we gevestigd

8 Utopolis wil ontspanningscentra uitbaten, waar naast film ook andere entertainment concepten te vinden zijn en dit in middelgrote steden in de Benelux. Deze Mission Statement uit zich in onze baseline: MOVIES, MOMENTS & MORE! Inleiding - Mission Statement

9 MOVIES •Topkwaliteit in (digitale) film- en geluidstechnologie •Grote Blockbusters én art-house films MOMENTS •Filmgerelateerde activiteiten B2C, B2B en scholen •Naast cinema ook andere activiteiten in het complex MORE •Persoonlijke en familiale, warme sfeer •Gratis en veilige parking •Gezellig ‘thuis’gevoel Strategie

10 MOVIES, MOMENTS & MORE… Strategie

11 Casestudy

12 Markt & trends: “Tsunami van jong-gepensioneerden”. Cijfers -> In 2006 is 34% van de bevolking +50 jaar in Europa. -> In Vlaanderen komen er elk jaar gepensioneerden bij, waarvan in Antwerpen. -> De groei blijft ook op lange termijn bevestigd. In het Europa van 2020 zal 50% van de bevolking +50 zijn! (Bron: DS, Trends) Cinema Plus 1. Aanleiding?

13 >> Markt & trends: “Tsunami van jong-gepensioneerden” Verzilvering 50 tot 65-jarigen bezitten 40% van het nationaal besteedbaar vermogen! Reden: huis is afbetaald, kinderen zijn de deur uit, men heeft geërfd, beschikt nog over financiële activa en wie nog werkt, zit aan het hoogtepunt van zijn carrière. Cinema Plus 1. Aanleiding?

14 De babyboomgeneratie die op het punt staat de kaap van de 55 jaar te passeren, is een omvangrijke generatie. Als de participatiecijfers niet veranderen en als alle condities gelijk blijven, zal een groter absoluut aantal 55 tot 64-jarigen aan cultuur participeren. (Bron: Seniorenstudy “Onbetreden paden”) Cinema Plus 2. Kunstparticipatie - algemeen

15 Halfjaarlijks 2002: 52.1% bezoekt bioscoop 1x/6maand tov 2007: 17.2% = DALING VAN 67% Wekelijks 2002: 8.3% bezoekt bioscoop 1x/6maand tov 2007: 1.1% = DALING VAN 86,74% Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers

16 bezoekt bioscoop: -> 55.14% met partner -> 15.1% met vrienden of kennissen -> 12% met kleinkinderen -> 9% gaat alleen -> 8.4% met kinderen -> 0.36% met de buren Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers

17 Redenen van terugval? -> volgens 33% is de gezelligheid van vroeger weg en is het thuis gezelliger -> voor 11.3% is de prijs van het ticket te duur Redenen als DVD-verhuur, slechte bereikbaarheid, teveel jongeren... worden niet aangegeven. => Opportuniteit! Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers

18 Nochtans kijken 50+ graag naar films -> 86% kijkt wel eens naar tv film/dvd/video... waarvan 50.8% wekelijks en 11.4% dagelijks => Opportuniteit! (Bron: Studie SeniorenNet) Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers

19 •Frequentie: 1x maand •Tijdstip: dinsdagnamiddag om 13u30 -> 17u00 = optimaal gebruik zaalcapaciteit •Locatie: Utopolis Mechelen en Utopolis Turnhout •Prijs: €10.50 (incl. 2 drankjes waaronder wijn, koffie,fruitsap) Cinema Plus 4. Beschrijving concept

20 Programma 13u30: aankomst in receptieruimte + workshops 14u00: start rondleiding achter de schermen in de projectieruimte (10 pers.) 14u15: inleiding film door gastspreker 14u25: start film 15u30: einde van de film met nabeschouwing 15u45-16u30: verderzetting receptie met drankje, hapje en workshops 17u00: einde voorzien – gift voor iedereen. Opmerking : Aanpassingen vanaf 09/’07 Cinema Plus 4. Beschrijving concept

21 U vraagt, wij draaien... > Geluid minder hard > Geen reclame voor de film > Persoonlijke aanpak (personeel dat volledig ter beschikking staat van senioren) > Aangepast ‘ritme’ (voldoende tijd voor ‘koffieklets’, koffie op smaak, duidelijke uitleg,...) Cinema Plus 4. Beschrijving concept

22 Filmselectie maartThe Queen, Wildhogs, Calendar Girls 8 meiLa Môme 5 juniVenus 10 juliDas Leben Der Anderen 18 septemberTo Walk Again 2 oktoberBen X 6 novemberMan zkt Vrouw Cinema Plus 4. Beschrijving concept

23 MaartThe Queen, Wildhogs, Calendar Girls 64 MeiLa Môme83 JuniVenus45 JuliDas Leben Der Anderen89 SeptTo Walk Again65 OktBen X127 Cinema Plus 4. Beschrijving concept Bezoekersaantallen

24 1. Lokale media 2. Selectie op doelgroep Samenwerkingsverbanden met verenigingen Cinema Plus 5. Communicatiestrategie

25 -De Streekkrant, PP -Website -Cross-media via LMN -Flyering (markten,...) -Ledenmagazines -Tv-programma op Rtv -Axie (Utopolis filmmagazine) -Mediobox -PR -MOND à MOND-reclame! Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Resultaat

26 Flyer Cinema Plus 5. Communicatiestrategie

27 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Advertentie

28 Wedstrijd Cinema Plus 5. Communicatiestrategie

29 Radio Cinema Plus 5. Communicatiestrategie

30 GvA, Het Laatste Nieuws, Nieuwsblad, De Streekkrant, Regionale tv, Radio 2... Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Pers

31 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Pers Radio 2...

32 1/ Media: test DS 2/ Filmkeuze: onbekend = onbemind 3/ Prijselasticiteit: laag 4/ Programma: finetuning na 4 edities Cinema Plus 6. Bevindingen

33 Stijn Vanspauwen Country Manager Utopolis Belgium +32 (0)478/ Vragen en opmerkingen


Download ppt "Belona congres Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google