De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NCVGZ 4 april 2013 Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NCVGZ 4 april 2013 Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL."— Transcript van de presentatie:

1 NCVGZ 4 april 2013 Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL

2 Een klein quizje om er even in te komen 1. Hoeveel mensen sterven er jaarlijks door roken? Ongeveer En hoeveel daarvan aan kanker? Ongeveer Hoeveel mensen sterven er jaarlijks door meeroken? Ongeveer

3 4. Hoeveel mensen sterven jaarlijks door verkeersongevallen? 640 (2011) 5. Hoeveel procent van de rokers is voor zijn 18 e begonnen met roken? Ongeveer 80% 6. Hoeveel denk je dat een pakje Marlboro in NL nu kost? €6,- voor 19 stuks sigaretten Een klein quizje

4 7. En hoeveel denk je dat een pakje Marlboro in Ierland nu kost? €9,30 voor 20 stuks 8. Hoeveel ontvangt de overheid jaarlijks aan accijns? €2,5 miljard 9. En wat kosten de 8 belangrijkste rook gerelateerde ziekten jaarlijks ongeveer? €2 miljard 10. Wat zijn de 2 grootste tabak producerende landen in de wereld? Een klein quizje

5 Bron: Tobacco atlas 2011

6 In beweging…. Na enkele jaren stilstand/terugloop in de politiek is het tabaksdossier weer in beweging. En hoe!

7 %rokers MVTotaal %23%25% %25%26%

8

9 Campagne

10 Achtergrond campagne - Afgelopen 35 jaar vooral campagnes gericht op rokers mbt stoppen - KWF campagne - Keuze doelgroep niet-rokers - Sociale norm campagne - Doelgroep 15 tot 25 jarigen - Crossmediaal (tv, print, online, etc)

11 Wanneer? Doorlopend tot en met eind December 2012 van start – 3 weken = Campagne I - Nu: 25 maart t/m 14 april = Campagne II - Maart/april – juni – oktober– december/januari

12 Campagne I 17 december 2012 t/m 6 januari Grootste lancering - Crossmediaal - Call 2 Action - Middelen - TV commercials - Outdoor - Online

13 Facebook App rokenkanechtnietmeer.nl

14 Facebook App

15 TV spot Rapper HZFnQvwOujYY0lKX1uMszDfZT_UT2b-2&index=1

16 TV spot Mannen die vrouwen onderschatten FnQvwOujYY0lKX1uMszDfZT_UT2b-2&index=7

17 Outdoor

18 Online

19 Effectmeting campagne TNS NIPO - N= Nederlanders 12 t/m 55 jaar - Onderscheid geslacht, regio, sociale klasse, rookgedrag - 4 keer per jaar (na elke grote campagne periode)

20 Bereik • Ruim 3/4 van de doelgroepen is bereikt • Het bereik is hoger onder rokers dan niet-rokers. • Het bereik is het hoogst onder de laag sociaal economische klasse. • 1/3 spontane bekendheid • De campagne is opvallend genoeg om te ‘blijven hangen’.

21 Waardering Algemeen • Gemiddelde rapportcijfer 7,2 • Niet-rokers waarderen de campagne hoger dan rokers • Mensen uit de laagste sociale klasse geven gemiddeld een lager cijfer dan gemiddeld

22 Waardering Positieve punten • Andere insteek • Duidelijkheid van de boodschap • Het feit dat het (niet)roken onder de aandacht wordt gebracht • Gericht op jongeren • Humor

23 Waardering Negatieve punten • Irritant • Overdreven

24 Boodschap • 1/3 begrijpt de boodschap van de campagne • 1/5 vindt dat roken niet stoer/cool is. • De slogan en boodschap worden door een ruime meerderheid herkend. • 83% vindt dat de boodschap ‘roken kan echt niet meer’ duidelijk in de campagne naar voren komt. • 2/3 is het eens met de boodschap ‘roken kan niet meer. Onder de 20 t/m 25-jarigen ligt dit lager, 57%.

25 Sociale norm – Lange termijn - 0-meting begin december meting februari meting april Overige metingen na elke campagne - + Draagvlak onderzoek

26 Facebook App Posters en filmpjes 2723 gedeeld Facebook per post van 70 tot 800 likes Totaal aantal posts ongeveer 1000 keer gedeeld

27 Twitter en klachten Twitter tweets over ‘Roken is zóóó…’ en ‘Roken kan echt niet meer’ Klachten Negatieve reacties via FB Via

28 Leerpunten I • Variatie van Rookvrij NL posts en algemene posts op KWF FB • Op twitter zit campagnedoelgroep  dragen boodschap uit • Combi van media inzet werkt beter dan 1 kanaal

29 Leerpunten II • Let op inzet commercials en tijdstip • Sociale norm veranderen  tijd nodig

30 Roken kan echt niet meer Laat het iedereen weten! Ga naar rokenkanechtnietmeer.nl

31 Dank voor uw aandacht! Vragen? Opmerkingen?


Download ppt "NCVGZ 4 april 2013 Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL."

Verwante presentaties


Ads door Google