De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktafbakening Economie van het mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director 12 oktober 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktafbakening Economie van het mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director 12 oktober 2006."— Transcript van de presentatie:

1 Marktafbakening Economie van het mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director 12 oktober 2006

2 Inhoud -wat is een markt? -economische grondslag van de SSNIP test -praktische problemen en mispercepties -cellophane fallacy -asymmetrische markten -5% of 10%? 2

3 12 oktober 2006 Belang van marktafbakening -intermediaire stap in evaluatie van marktmacht -vaak doorslaggevend -hoe ruimer de markt, hoe lager de kans op marktmacht (meestal) 3

4 12 oktober 2006 Dimensies van een market -product -geografisch -tijd 1 (verleden, heden, toekomst) -tijd 2 (peak versus off-peak) -type consument (zakelijk versus privé) -verkoopkanaal (horeca versus supermarkt) 4

5 12 oktober 2006 Soorten concurrentiedruk -2 types concurrentie -binnen product -tussen producten -3 types substitutie -vraagzijde -aanbodzijde -nieuwe toetreding onderdeel marktafbakening? X   (als korte termijn) X 5

6 12 oktober 2006 Waarom de SSNIP-test? -minder nadruk op productkenmerken -United Brands: bananen voor de tandlozen -CenterParcs: parken met of zonder subtropisch zwembad? -gaat om reactie van de marginale consument, niet de gemiddelde consument

7 12 oktober 2006 SSNIP test (I) -zou een hypothetische, winstmaximaliserende monopolist voor product of geografisch gebied een SSNIP opleggen? -terminologie -hypothetisch: gaat om hele productcategorie -winstmaximaliserend: niet gereguleerd -small but significant: 5–10% -non-transitory: 1–2 jaar (niet onmiddelijk!) 7

8 12 oktober 2006 SSNIP test (II) -als monopolist prijs niet kan verhogen, dan komt dat omdat consumenten overstappen op andere producten -deze andere producten zijn deel van de relevante markt -‘a market is something worth monopolising’ 8

9 12 oktober 2006 Stap 1: rangschik mogelijke substituten kruis-elasticiteit en diversion ratio D C B A Kwaliteit Product Internet TV Snel Surfen (4 MB/s) ADSL Easy (1 MB/s) Dial-up Internet VDSL Canaaldigitaal Digitenne Kabel TV

10 12 oktober 2006 Stap 2: SSNIP test in rondes AABABC ABCD -begin in kleinste markt (A) -SSNIP vraag in iedere ronde -relevante market zodra antwoord = JA -kleinste markt met antwoord JA = relevante markt

11 12 oktober 2006 Stap 3: Critical sales loss Demand Price Quantity Marginal cost Price set by hypothetical monopolist Marginal revenue Competitive price Is the price difference more than 5–10%? 11

12 12 oktober 2006 Berekening critical sales loss -2 effecten prijsverhoging -volumedaling -hogere marge -critical loss formule: t/(m+2t) -t = prijsverhoging -m = beginmarge -NB: critical loss kan zeer laag zijn -gaat om marginale substitutie Marge (%) Critical loss (%) 050.0 2025.0 4016.7 6012.5 8010.0 1008.3 12

13 12 oktober 2006 CenterParcs/Gran Dorado (2001) -productkenmerken -luxe bungalowparken met faciliteiten, voor short breaks -maar: vakantiehuizen, apart-hotels, Euro Disney? -critical loss test -sales loss 28% na prijsverhoging van 10% -groter dan critical loss (10-12.5%) -substitutie m.n. naar vakantiehuizen, appartementen en bungalowparken met faciliteiten in de buurt hele sales loss relevant!

14 12 oktober 2006 Hoe ruimer de markt hoe lager de kans op marktmacht? -altijd prikkel voor Partijen om voor ruimere markt te pleiten? Vodafone/ Mannesmann Europese versus nationale markt Pay-TV in UK Lokale versus nationale markt 14

15 12 oktober 2006 Cellophane fallacy (Du Pont, 1956) Demand Price Quantity Marginal cost Price set by hypothetical monopolist Marginal revenue Competitive price Is the price difference more than 5–10%? 15 cellophane fallacy als P al nabij monopolie ligt

16 12 oktober 2006 Asymmetrische marktafbakening D C B A Snel Surfen (4 MB/s) ADSL Easy (1 MB/s) Dial-up Internet VDSL alleen druk naar boven alleen druk naar beneden

17 12 oktober 2006 Ketensubstitutie D C B A Snel Surfen (4 MB/s) ADSL Easy (1 MB/s) Dial-up Internet VDSL 1 markt voor breedband Internet

18 12 oktober 2006 5% of 10% SSNIP? -5% is strenger dan 10% -verschil minder belangrijk voor critical loss analyse -gaat om proportionele vraagreactie -Ziekenhuis Hilversum/Ziekenhuis Gooi-Noord (2005) -verschil in praktijk vaak triviaal -schattingen van elasticiteit niet precies -5% is dichter bij point-elasticity -10% eenvoudiger te begrijpen voor consument

19 12 oktober 2006 Break-even of profit-maximising critical loss? -‘is een 5-10% prijsverhoging winstgevend?’ of -‘zou een winstmaximaliserende monopolist de prijs verhogen met 5-10%?’ -BE critical loss = t/(m+t)(iedere vraagcurve) -PM critical loss = t/(m+2t)(lineaire vraag) -Ziekenhuis Hilversum/Ziekenhuis Gooi-Noord (2005) -12.9% BE versus 11.4% PM

20 12 oktober 2006 SSNIP test in de praktijk -nuttig theoretisch raamwerk -consumentenonderzoek -‘wat zou u doen bij prijsverhoging van 10%?’ -conjoint analyse -econometrische data en technieken -scanner data, databases van bedrijven 20

21 12 oktober 2006 Bypass van marktafbakening? -marktafbakening is intermediaire stap -trend naar direct focus op competitive constraints -unilateral effects in fusies -Staples–Office Depot (1997) -Volvo–Scania (2000) 21

22 www.oxera.com Contact: Gunnar Niels +44 (0)1865 253 029 gunnar.niels@oxera.com


Download ppt "Marktafbakening Economie van het mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director 12 oktober 2006."

Verwante presentaties


Ads door Google