De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie Een onderzoek naar de visie van ouders en kinderen op kindertelevisie 17 oktober 2007 Jim Boor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie Een onderzoek naar de visie van ouders en kinderen op kindertelevisie 17 oktober 2007 Jim Boor."— Transcript van de presentatie:

1 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie Een onderzoek naar de visie van ouders en kinderen op kindertelevisie 17 oktober 2007 Jim Boor

2 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 2 In kaart brengen van de opvattingen van ouders en kinderen met betrekking tot: •Tevredenheid met het aanbod aan kinderprogramma’s •Samen of alleen kijken •Afspraken tussen ouders en kinderen betreffende televisiekijken •Kenmerken goede kinderprogramma’s •Computer-en internetgebruik kinderen Doel onderzoek

3 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 3 •Uitvoering via internet in het Intomart Online Panel •Ouders met kinderen 3-7 jaar en ouders met kinderen 8-12 jaar •Ondervraging van ouder of kind (niet gezamenlijk) •Aantal waarnemingen 577 (204 met ouders en 373 met kinderen) •Periode: eind september 2007 Onderzoeksopzet en -uitvoering

4 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 4 Kader: Top 10 programma’s september jarigenAantal (x 1000)8-12 jarigenAantal (x 1000) 1Lilo & Stitch (Jetix)129Huis Anubis (Nickelodeon)136 2Kim Possible (Jetix)121RTL Voetbal Eredivisie (RTL4)130 3Ikzie (Nederland 3)118Spongebob Squarepants (Nickelodeon)123 4Kindertijd ( Nederland 3)116Mooi Weer De Leeuw (Nederland 1)122 5Milla en haar Pappa (Nederland 3)109Kim Possible (Jetix)122 6Brum (Nederland 3)107Ned’s Survival Gids (Nickelodeon)109 7Post (Nederland 3)107Spetter en het Romanov raadsel (Jetix)107 8 Hoe maak je een reddingsband (Nederland 3) 107Lilo & Stitch (Jetix)100 9Open a door (Nederland 3)105Goede Tijden Slechte Tijden (RTL4) Manne speelt met Floor (Nederland 3)105Drake & Josh (Nickelodeon)96

5 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie Resultaten

6 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 6 Tevredenheid aanbod Voor 3-7 jarigen  Publieke omroep  Commerciële zenders Voor 8-12 jarigen  Publieke omroep  Commerciële zenders OudersKinderen 62%72% 28%46% 46%36% 46%75%

7 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 7 Redenen (on)tevredenheid Tevreden over PO  Leuke programma’s  Leerzaam  Gevarieerd  Verantwoord Tevreden over CO  Aanbod groot genoeg  Leuke programma’s  Kinderen zijn er gek op Ontevreden over PO  Te weinig leuke programma’s  Kinderachtig Ontevreden over CO  Te veel geweld/geschreeuw  Te eenzijdig  Te veel tekenfilms  Geen aanbod voor peuters  Niet educatief

8 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 8 Top 5 meest aansprekende kinderprogramma’s OudersKinderen 3-7 jarigen8-12 jarigen3-7 jaar8-12 jaar Sesamstraat11 Klokhuis214 Zappelin/Zapp43 Dora en Diego31 Nickelodeon52 Jeugdjournaal52 Huis Anubis431 Quizzen/ spelprogramma’s5 De wereld is mooi3 Kindertijd5 Pokemon52 Spongebob4

9 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 9 Redenen meest aansprekende kinderprogramma’s Ouders  Educatief/leerzaam 53%  Leuk/spannend 41%  Kindvriendelijk 25%  Geen geweld/agressie 12% Kinderen  Leuk/grappig62%  Educatief/leerzaam16%  Veelzijdig/gevarieerd9%  Kindvriendelijk8%  Vrolijk3%  Geen geweld/agressie3%

10 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 10 Gewenste en overbodige programma’s Gewenst  Meer jeugdfilms  Meer Nederlandse jeugdseries  Educatieve programma’s Overbodig  Te veel tekenfilms  Te veel soaps  Te veel buitenlandse jeugdfilms  Te veel spelshows/quizzen

11 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 11 Samen televisie kijken OudersKinderen Dagelijks33%37% Meerdere keren per week45%51% Eens per week12%4% Minder vaak8%6% Nooit2%2%

12 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 12 Belang en redenen samen televisie kijken OudersKinderen  Zeer belangrijk17%5%  Belangrijk49%34% Redenen:  Controle65%10%  Uitleg42%22%  Gezelligheid17%62%  Samen over praten15%15%

13 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 13 Afspraken met betrekking tot tv kijken KijktijdOudersKinderen Geen afspraken64%22%  1 uur per dag10%23%  2 uur per dag24%36%  3 uur per dag2%14% Kijktijdstippen  Geen afspraken49%2%  Niet ‘s ochtends4%21%

14 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 14 Afspraken met betrekking tot tv kijken Programma’sOudersKinderen  Geen afspraken38%53%  Geen geweld/agressie24%21%  Ouders bepalen wat ze wel 20%0% en niet mogen zien  Volgens kijkwijzer12%1% Zenders  Geen afspraken75%73%

15 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 15 Aansluiting bij dagindeling in het gezin WelNiet  3-7 jarigen 58% 32%  8-12 jarigen69% 16%  Veel leuke programma’s onder schooltijd  Veel leuke programma’s rond etenstijd  Na niets meer voor jonge kinderen (Ouders) 76% zou niet vaker samen kijken bij ander tijdstip (Kinderen) 16% mist vaak, 17% soms een programma door verkeerd tijdstip

16 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 16 Belangrijke kenmerken goede kinderprogramma’s 3-7 jarigen Voor 3-7 jarigen Ouders Kinderen  Geen geweld95%80%  Leerzaam92% 80%  Om te lachen 87%93%  Herkenbaar81%61%  Fantasievol76%65%  Om over te praten 67%53%

17 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 17 Belangrijke kenmerken goede kinderprogramma’s 8-12 jarigen Voor 8-12 jarigen Ouders Kinderen  Geen geweld88%56%  Leerzaam84% 69%  Om te lachen 86%85%  Herkenbaar72%50%  Fantasievol76%62%  Om over te praten 76%62%

18 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 18 Computergebruik in gezinnen met een computer 3-7 jarigen8-12 jarigen PC gebruik85%100% Internetgebruik64%96%

19 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 19 Activiteiten op internet Volgens de ouders  Games 100%  Filmpjes/clips bekijken 40%  Chatten 29%  Zelf dingen maken 25%  Dingen opzoeken 13% Volgens de kinderen 86% 41% 23% 13% 7%

20 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 20 Afspraken met betrekking tot computeren TijdsduurOudersKinderen  Geen afspraken51%14%  Maximaal 1 uur per dag40%67% Sites  Geen afspraken34%6% Chatgedrag  Geen afspraken50%2%

21 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 21 Bezoek site bekend programma (Kinderen)  Nickelodeon16%  Jetix14%  Zapp/zappelin10%  Jeugdjournaal4%  Pokemon4%  Huis Anubis3%  Klokhuis3%  Sesamstraat 2%

22 17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie 22 Vergelijking afspraken tv kijken en computeren (Ouders) (Wel afspraken)TVComputer  Tijdsduur36%49%  Programma’s/sites62%66%


Download ppt "17 oktober 2007 GfK GroupMedia ResearchKindertelevisie Een onderzoek naar de visie van ouders en kinderen op kindertelevisie 17 oktober 2007 Jim Boor."

Verwante presentaties


Ads door Google