De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Methodieken, stijlen en technieken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Methodieken, stijlen en technieken"— Transcript van de presentatie:

1 Methodieken, stijlen en technieken
Verwerken in het activiteitenplan

2 Begrippen Begeleidingsmethodiek Geheel van op theorieën gebaseerde begeleidingsmethoden die worden gebruikt om een doel te bereiken. De methodiek bestaat uit handelingsrichtlijnen, praktische handvatten, etc. Begeleidingsstijl Manier van begeleiden, gericht op de mate van sturing Begeleidingstechniek Kennis, vaardigheid en hulpmiddelen die je inzet in de begeleiding om een doel te bereiken

3 Begeleidingsmethodieken
Validation (dementie, vergevorderd stadium) ROB (dementie, vroeg stadium) Vlaskamp (ernstig verstandelijk beperkt) Active Support (licht en matig verstandelijk beperkt) Triple C (gehandicaptenzorg, ASVZ) Methode Urlings (ernstig verstandelijk beperkt) Reminiscentie (dementie) Gentle Teaching (dementie, gehandicaptenzorg) EIM (licht en matig verstandelijk beperkt) Totale Communicatie (ernstig meervoudig beperkt) Herstelondersteunende zorg (psychiatrie) Empowerment (psychiatrie, gehandicaptenzorg) Rehabilitatie (psychiatrie)

4 Verwijzing naar website
Op kun je uit een grote lijst een methodiek kiezen die past bij de ondersteuningsvraag van de cliënt. Vaak is het zo dat je organisatie of je specifieke locatie werkt met een bepaalde methodiek. Het ligt dan voor de hand of er wordt dan van je verwacht dat je hiermee werkt.

5 Begeleidingsstijlen Autocratisch Democratisch Laissez-faire
Andere indeling: Instrueren (onbekwaam, ongemotiveerd/onzeker) Overleggen (bekwaam, ongemotiveerd/onzeker) Overtuigen (onbekwaam, gemotiveerd) Delegeren (bekwaam, gemotiveerd)

6 Kies een begeleidingsstijl uit de traditionele indeling
Situatie 1 Je houdt met de clienten een bewonersvergadering. Dit gaat er vaak rumoerig aan toe. Clienten komen veel met eigen inbreng, dit leidt vaak tot hevige discussies. Uiteindelijk moet de vergadering tot een aantal heldere afspraken leiden. Situatie 2 Je gaat met 4 clienten een heerlijke brunch verzorgen. De clienten zijn gek op bakken en koken en doen dit ook vaak op de dagbesteding. Ze vinden het vervelend bekeken te worden, hierdoor gaan ze fouten maken. Situatie 3 Je gaat met 3 clienten een vogelhuisje maken. Een van de clienten heeft baat bij structuur, een instructie stap voor stap. De andere 2 clienten denken vaak dat ze het niet kunnen en gaan dan mopperen.

7 Kies een begeleidingsstijl uit model Hersey http://managementplatform

8 Welke stijl past bij jouw cliënt?
In de oefenopdracht begeleid je de cliënt bij dagbesteding. In de activiteit die de cliënt gaat uitvoeren: welke begeleidingsstijl past het best. Licht je antwoord toe. Op welk moment in de begeleiding van de cliënt pas je je stijl aan. Naar welke stijl ga je dan over? Bedenk een activiteit voor dezelfde cliënt, die invloed heeft op de stijl die je kiest.

9 Begeleidingstechnieken
Motiveren Stimuleren Activeren Technieken kunnen onderdeel zijn van een methodiek, zoals gedragsmodificatie: Straffen Belonen Negeren Andere technieken zijn: Structuur bieden Nabijheid bieden Time-out Terughalen naar de werkelijkheid

10 Motiveren, stimuleren en activeren
Geef een voorbeeld waarin je de cliënt motiveert, waarin je de cliënt stimuleert en waarin je de cliënt activeert. Kijk weer even naar de opdracht. Motiveren kan op verschillende manieren. Hoe ben je van plan de cliënt te motiveren? Zorg er voor dat je veel voorkomende of te verwachten gedrag visualiseert en bedenkt wat de client op dat moment dan nodig heeft. Schrijf dit zo concreet mogelijk uit.


Download ppt "Methodieken, stijlen en technieken"

Verwante presentaties


Ads door Google