De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Participatief Actie Onderzoek (PAO)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Participatief Actie Onderzoek (PAO)"— Transcript van de presentatie:

1 Participatief Actie Onderzoek (PAO)
Vak: Participatief Actie Onderzoek (PAO) Docenten: dr. Bieke Abelshausen & dr. Randy van Zichem

2 Participatory action research (PAR)

3

4 Ladder van participatie

5 Rad van participatie

6 Chaotisch en complex

7 Onderzoek: ‘Vanuit chaos naar yes!’
Partipatieve (Creatieve) Actie Onderzoek - methodologie

8 Participatory action research
Three key elements: people, power, praxis PEOPLE-centred: the inquiry is informed by and responds to the experiences/needs of people involved POWER is crucial to the construction of reality, language, meanings and rituals PRAXIS: theory and practice are inseperable

9 Participatory Action Research

10 Participatory action research
How are the 3 P’s represented in this film?

11 Youth participatory action research

12 Action Research in Education

13 Participatory action research (PAR)
A collaborative process of research, education and action explicitly oriented towards social transformation Involves researchers and participants working together to examine a problematic situation or action and change it for the better

14 Actie-onderzoek: kenmerken en stappenplan
Actie onderzoek heeft een aantal typische kenmerken: Actie-onderzoek gebeurt door mensen die rechtstreeks bij de situatie betrokken zijn. Je hebt geen ‘wetenschapper’ van buiten de school nodig. Actie-onderzoek vertrekt vanuit praktische vragen uit de dagelijkse onderwijspraktijk. Actie-onderzoek kent een aantal eenvoudige methoden en strategieën voor het doen van onderzoek en voor het ontwikkelen van de nieuwe praktijken. Ieder actie-onderzoek is ingebed in de specifieke context van een concrete school. Het bijhouden van een dagboek (reflectie en ‘praten met jezelf’; onderdeel van je portfolio, enz.) is belangrijk. Een document waaruit je ‘later’ als je je onderzoek publiek maakt, kunt putten. Ook nuttig om je gedachten te ordenen en vooral te onthouden. ‘Critical friends’, kritische vrienden horen bij een actie-onderzoek. Met hen praat je over wat je doet (bijv. op de Pabo) en zij stellen jou kritische vragen over jouw onderzoek en vooral ook over de wijze waarop je je onderzoek uitvoert.

15 Inleiding participatief -actieonderzoek
Hoe zet ik mijn onderzoek op?

16 Onderzoeksverslag / casestudy
Identificeer je doelgroep en formuleer je eigen onderzoeksvraag Using the PAR approach: PAR, how did you develop a research question? Epiphany: An epiphany is an experience of sudden and striking realization. Generally the term is used to describe scientific breakthrough, religious or philosophical discoveries, but it can apply in any situation in which an enlightening realization allows a problem or situation to be understood from a new and deeper perspective. Epiphanie: De term is het equivalent van 'plotselinge, verwarrende openbaring'.

17 Belangrijk: Stichting JUSO
Belangrijk:

18 Model

19 Thema Belangrijk Interessant Haalbaar qua moeilijkheid
Haalbaar qua tijd Haalbaar qua geld Ethisch verantwoord

20 Belangrijk Wat wil je ermee bereiken? Doel: theoretisch
Doel: praktisch Voor wie? Staat in relatie tot je uiteindelijke verbeterpunten Als het gaat om wat je ermee wilt bereiken is het vooral belangrijk om te benadrukken dat het onderzoek een praktische waarde moet hebben. Een theoretische waarde zou leuk zijn, en het is de moeite waard om dit te verwoorden maar kan ook lastig zijn. Vooral staat de praktische waarde en wat is die dan precies. Het is bijvoorbeeld belangrijk om als school duidelijk te hebben wat de positieve en negatieve kanten zijn van een havo-kans klas, zodat indien nodig ook verbeteringen doorgevoerd kunnen worden (onderzoek WJ van Gendt). Verder is het belangrijk om te verwoorden voor wie het onderzoek van belang is; -Voor jezelf als docent -voor je sectie/vakgenoten -voor de mensen van je team -voor de school -voor andere ACSR -scholen in het algemeen / het onderwijs in jouw vak Overigens heeft dit consequenties voor de formulering van je probleemstelling; het kan zo zijn dat je je vraag te ‘eng’ hebt geformuleerd, je moet proberen je probleemstelling zo informatief mogelijk te maken. Dit hangt uiteraard wel af van je onderwerp, randvoorwaarden en de context. Een havo-kans klas is niet op elke school in nederland een realiteit, neemt niet weg dat de bevindingen van het onderzoek wellicht wel voor een aantal scholen bruikbare informatie oplevert en wellicht ook voor scholen die alleen ‘reguliere’ havo klassen hebben.

21 Haalbaar qua moeilijkheid
Voldoende ingeperkt en afgebakend Onderzoekbaar Een groot probleem bij het doen van onderzoek is het komen tot een afgebakende probleemstelling. Als dit niet lukt, is het gevaar dat je gaat zwalken in je onderzoek en elke keer terug moet komen bij het begin omdat je niet precies weet wat je wilt weten. Een voorbeeld is onderzoek naar motivatie van leerlingen in havo-4. Met dit onderwerp kun je nog alle kanten op; heb je een idee over de componenten die een rol spelen bij motivatie? En over welke havo-4 hebben we het? Gaat het om een specifiek vak? Gaat het om alle leerlingen of slechts een aantal? Gaat het om een bepaald onderdeel van het vak? Toelichting op onderzoekbaarheid….

22 Voldoende ingeperkt en afgebakend
Vragenstellen Wat wil je precies weten van….. Ga je in je onderzoek beschrijven, vergelijken, definiëren, evalueren, verklaren, of ontwerpen Bij wie en voor wie wil je dat gaan onderzoeken? Wanneer wil je dit gaan onderzoeken Waar? Hoeveel? Hoe vaak? In welke mate? In welke situatie?

23 Onderzoeksfunctie en soorten vragen:
Beschrijven: Wat zijn de kenmerken? welke eigenschappen? waaruit bestaat het? Vergelijken: wat zijn de verschillen? wat zijn de overeenkomsten? Definiëren: hoe kan het getypeerd worden? Waar is het een voorbeeld van? Evalueren: wat zijn de voor/nadelen? Hoe wenselijk is het? Verklaren: hoe komt het dat? Wat zijn de achtergronden? Welke redenen zijn er? Ontwerpen: wat kan eraan gedaan worden? Hoe kan het verbeterd worden? Wat zijn geschikte maatregelen?

24 Voorbeelden Zijn er verschillen en overeenkomsten wat betreft het gebruik van literaire begrippen in de methodes die gebruikt worden in klas 3 en 4? Hoe stel je als docent vast met welke problemen een zwakke lezer kampt? Wat zijn de oorzaken van uitval bij de overgang van klas 3 naar klas 4? Wat zijn de voor- en nadelen van het werken met een peer-tutor systeem bij wiskunde in VWO 5? Hoe kan het onderdeel spelling bij nederlands in VWO 2 verbeterd worden? Hoe kan het gedrag van leerlingen met ADHD in de pauze getypeerd worden?

25 Van breed naar smal Het leven van leerkrachten buiten school
Activiteiten die basisschoolleerkrachten ondernemen in hun vrije tijd en de tijd die ze hieraan besteden Factoren die van invloed zijn op het leren bij leerlingen uit verschillende culturen De factoren die volgens studenten het schoolsucces voor hen bemoeilijken Het gebruik van computer in de klas De effectiviteit van een programma voor spellingcontrole bij het controleren van schrijfopdrachten door leerlingen Virtuele proeven/taken tegenover echte proeven/taken De meningen van tweedejaars studenten op virtuele en echte ontleding.

26 Onderzoekbaar Wie is de doelgroep: Hoe ga je onderzoeken
Bereikbaarheid Bereid Hoe ga je onderzoeken Waarneembaarheid Te registreren

27 Haalbaarheid tijd Algemene richtlijn: Onderzoek voorbereiden (ca. 30%)
Materiaal verzamelen (ca. 30%) Materiaal analyseren (ca. 20%) Rapporteren (ca. 20%)

28 Maak een planning: Maart April Mei 30% X 20%

29 Ethisch? Er zijn ethische gedragsregels en –codes waaraan je je als onderzoeker dient te houden. bijv: Onderzochten dienen op vrijwillige basis mee te doen Anonimiteit dient gewaarborgd te blijven De door de onderzochte verstrekte informatie mag geen schadelijke gevolgen hebben voor de onderzochte zelf Je mag geen valse voorstelling van zaken geven over je onderzoek Bedenk wat de ethische gevolgen van je onderzoek zouden kunnen zijn.

30 Beschrijvend onderzoek
Bewijs verzamelen voor gehanteerde veronderstellingen: “Ik zeg wel dat het zo is maar hoe weet ik dat?” Welke veronderstellingen hanteer ik Probleem verder onderzoeken: Onderzoek naar de situatie (Verdiepingsvragen) Literatuuronderzoek

31 Ontwerponderzoek Concrete onderzoeksplannen met heldere doelen, duidelijke vraag en voorgenomen reeks kleine verbeteracties en planning van het onderzoek Plannen, uitvoeren en evalueren van verbeteracties

32 Action research for teachers

33 Begin Your Participatory Action-Research Project

34 Wat moet je leren ? Regels toepassen Vaardigheden automatiseren
Gevaren herkennen en inschatten Weten van je zelf wat je wel kunt en niet kunt

35 Wat kan educatie op school
Aandacht voor het probleem Regels Gevaren: bijv kennis effecten over drugs/alcohol Herkennen van groepsdruk

36 Wat kan educatie op school niet !
Daarom een belangrijke rol voor de ouders Beter benutten Voldoende tijd om te oefenen in verschillende situaties Altijd het goede voorbeeld voordoen Steeds toezien op het correcte gedrag

37 Wat kan educatie op school nog meer niet !
Blootstelling beperken aan gevaren die hij nog niet aankan Belangrijke rol ouders om in te kunnen schatten wat het kind al wel en niet kan Noodzaak voor een checklist Zorgen dat het kind (te) gevaarlijke situaties toch veilig leert oplossen Belangrijke rol overheden Veilige schoolroutes Veilige speelplaatsen

38 Alleen programma’s die werken hebben nut
Een goed idee leidt niet altijd tot een goed programma Voorbeeld “ traffic schools” Zweden

39 De praktijk ontwikkelen doen bijstellen evalueren

40 De weg naar succes ontwikkelen doen bijstellen evalueren

41 Veranderingen in ‘Educatie’
Van aanbodgericht naar vraaggericht Opleiding moet aansluiten bij de praktijk Verandering attitude en benaderingswijze Find your destination 41

42 Participatieve (Creatieve) Actie Onderzoek -methodologie
Stimuleren creatieve, kritische en ondernemende houding Effecten op het basisonderwijs, HBO bewezen Kenniskring Innovatie Onderwijs Find your destination

43 To the oppressed and to those who suffer with them and fight at their side (Freire, 2005)
Action and knowledge: breaking the monopoly with participatory action research (Fals-Borda & Rahman, 1991)

44 Democratie als voorwaarde voor participatief onderzoek
Vertrouwen en veiligheid Gemeenschap Graden van participatie Participanten als wetende objecten Principes van PAR

45 Methoden Traditionale methoden Creatieve methoden Interviews
Focus groepen Vragenlijsten Creatieve methoden Photovoice Reflectief schrijven Metaforisch tekenen Wereld café Methoden

46 Putting PAR into place

47 Een iteratief proces

48

49 How to start:

50 Identificeren, voorstellen en ontwikkelen van gemeenschap
Doelstelling Vastleggen en reflecteren van persoonlijke en gemeenschapskenmerken – sterktes en bezogdheden Promoten van kritische dialoog en kennis over persoonlijke of gemeenschapsonderwerpen door groepsdiscussies Bereiken van beleidsmakers Photovoice principes

51 Photovoice stappenplan
Doelgroep identificatie Beleidsmakers Gemeenschapsleiders Participanten identificatie Demogrische characteristieken Vrijwilligers Methodologietoelichten en groepsdiscussie organiseren Toestemming (geïnformeerd Thema Materiaal en tijdsindeling Discusssiegroepen Photovoice stappenplan

52 Photovoice Voorbeelden
Scriptie - De beleving van leerlingen uit secundaire scholen in Kaapstad op basis van Participatorisch Actieonderzoek (Anneleen Santens en Sarah Ravau) Photovoice Voorbeelden

53 Action reseach project

54 Onderzoeksverslag / casestudy
Kies uit 1 van de voorbeelden een onderwerp en doorloop het PAR – process in je eigen groep

55 Opdracht:

56


Download ppt "Participatief Actie Onderzoek (PAO)"

Verwante presentaties


Ads door Google