De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BEDRIJFSCULTUUR.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BEDRIJFSCULTUUR."— Transcript van de presentatie:

1 BEDRIJFSCULTUUR

2 BEDRIJFSCULTUUR Wat is een bedrijfscultuur? Modellen cultuurtypering
Hofstede Quin & Rohrbaugh Handy & Harrison Bedrijfscultuur & solliciteren Organisatiestructuur De samenhang tussen organisatiecultuur en -structuur

3 Organisatiestructuur
Organisatiestructuur VRT Vond je de organisatiestructuur van de VRT duidelijk? Waarom wel of waarom niet? Een schematische voorstelling voor een organisatiestructuur is leesbaarder  ORGANOGRAM

4 Organisatiestructuur
ORGANOGRAM opbouw van de organisatie: uit hoeveel departementen of afdelingen bestaat de organisatie (eventueel wie het hoofd is en wie de medewerkers zijn) de spanwijdte van de leidinggevenden ( aantal werknemers onder een leidinggevende) gezagsverhoudingen: in welke hiërarchische verhouding de afdelingen en medewerkers ten opzichte van elkaar staan. hoe hoger de functie, hoe belangrijker de plaats in het organogram. gelijkwaardige afdelingen of functies worden naast elkaar geplaatst. inhoudelijk: formele taakverdeling in welke bedrijfsprocessen is de onderneming opgesplitst

5 Organisatiestructuur
ORGANOGRAM Nuttig voor klanten en medewerkers: schept duidelijkheid en dus rust rond… … wie zorg draagt voor een bepaalde afdeling … wie er verantwoordelijk is voor de resultaten van de werknemers. Vier standaardtypes: Lijnorganisatie Lijnstaforganisatie Functionele organisatie Horizontale organisatie in verschillende vormen weergegeven In de praktijk: veel tussenvormen en varianten

6 Organisatiestructuur
Lijnorganisatie Hiërarchie staat voorop De leiding verloopt van boven naar onder. Elke medewerker heeft één directe leidinggevende Eenvoudige structuur

7 Organisatiestructuur
Lijnstaforganisatie Basis = lijnorganisatie Bepaalde verantwoordelijken hebben een specialist om te adviseren (=staffunctie) deze zijn enkel verantwoording verschuldigd aan de directeur van wie zij rechtstreeks afhangen hebben geen beslissingsbevoegdheid

8 Organisatiestructuur
Functionele organisatie De onderneming wordt opgesplitst in verschillende departementen (de leider van elk departement is specialist op zijn domein). Elke leidinggevende heeft alle uitvoerende werknemers onder zich, maar mag slechts bevelen geven die betrekking hebben op zijn domein. De medewerkers krijgen bijgevolg opdrachten van verschillende directeurs.

9 Organisatiestructuur
Horizontale organisatie Iedereen staat op hetzelfde niveau Er zijn geen directe chefs, maar wel een 'primus inter pares' (eerste onder gelijken)

10 Organisatiestructuur
1) In welke organisatiestructuur is de kans op een conflict het grootst? Waarom?  Horizontale: de medewerkers staan op gelijke hoogte. Er is geen baas. 2) Welke twee organisatiestructuren kunnen het meest gebruik maken van deskundigheid? Waar is er sprake van experten en specialisten in hun domein?  Lijnstaf (bepaalde verantwoordelijken krijgen een specialist voor advies)  Functioneel (de leider van elk departement is specialist op zijn domein) 3) In welke organisatiestructuur is er grotere flexibiliteit en meer ruimte voor creativiteit voor de werknemers? Waarom?  Horizontale: er zijn geen bazen.

11 Organisatiestructuur
Werk per twee Bespreek voor elke onderneming of er sprake is van: Lijnorganisatie Lijnstaforganisatie Functionele organisatie Horizontale organisatie Een combinatie van bovenstaande Tip: laat je niet in de war brengen door de vorm

12 Organisatiestructuur
Voor- en nadelen organisatiestructuur Werk per twee Plaats elk voordeel bij een organisatiestructuur door een nummer in de tweede kolom te plaatsen. Plaats elk nadeel bij een organisatiestructuur door een letter in de derde kolom te plaatsen.

13 Organisatiestructuur
Voor- en nadelen organisatiestructuur Organisatiestructuur Voordelen Nadelen Lijnorganisatie 5 C Lijnstaforganisatie 3 A Functionele organisatie 2 B Horizontale organisatie 4 E Combinatie functionele en lijn(staf)organisatie 1 D

14 BEDRIJFSCULTUUR Wat is een bedrijfscultuur? Modellen cultuurtypering
Hofstede Quin & Rohrbaugh Handy & Harrison Bedrijfscultuur & solliciteren Organisatiestructuur De samenhang tussen organisatiecultuur en -structuur

15 De samenhang tussen organisatiecultuur en -structuur

16 Organisatiestructuur
De samenhang tussen organisatiecultuur en –structuur Werk per twee Vul de tekst aan met één van de vier basistypes van organisatiestructuren.

17 Organisatiestructuur
De samenhang tussen organisatiecultuur en –structuur Cultuur Structuur Machtscultuur bv. het leger Alle verhoudingen in de onderneming zijn op macht gebaseerd. De duidelijke hiërarchie van een lijnorganisatie past daarbij. Rolcultuur bv. overheidsdienst Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn in detail opgenomen in reglementeringen en handboeken. De horizontale structuur past hier dus het minste bij. Taakcultuur bv. handelsonderneming of een bank Hier staat het gestelde doel voorop. Gezag vindt zijn oorsprong in deskundigheid en kennis. De twee bedrijfsstructuren die het meest rekening houden met deskundigheid passen hier dus het beste bij nl. functionele organisatie of lijnstaforganisatie. Persoonscultuur bv. creatief agentschap Hier staat het individu centraal. ‘Leidinggeven’ wordt vervangen door ‘coachen’. Een horizontale organisatie biedt die mogelijkheid.

18 BEDRIJFSCULTUUR Wat is een bedrijfscultuur? Modellen cultuurtypering
Hofstede Quin & Rohrbaugh Handy & Harrison Bedrijfscultuur & solliciteren Organisatiestructuur De samenhang tussen organisatiecultuur en -structuur


Download ppt "BEDRIJFSCULTUUR."

Verwante presentaties


Ads door Google