De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’"— Transcript van de presentatie:

1 ‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Nieuwegein, 8 december 2016 Welkom Hoe kan de bibliotheek bijdragen aan het ondersteunen van gemeentelijk beleid? Mede mogelijk gemaakt door:

2 Kunst van Lezen Actielijn 3 en 4A

3 Sociale domein Tot het Sociaal Domein hoort alles wat te maken heeft met zorg en ondersteuning van burgers met een hulpvraag. Daarbij gaat het om jongeren, ouderen, mensen met een beperking (fysiek of psychisch) en mensen die moeilijk aan werk kunnen komen of die werkloos zijn geworden. Alle organisaties, diensten en voorzieningen die mensen ondersteunen, de leefbaarheid vergroten en participatie (dat is meedoen in de maatschappij) bevorderen werken binnen het Sociaal Domein.

4 Educatieve domein VVE Kinderopvang (kinderdagverblijven en peuterspeelzalen) Basisonderwijs Voortgezet onderwijs MBO HBO/WO

5 Drie programmalijnen:
BoekStart De Bibliotheek op school Leesbevorderingsnetwerken

6 Hoofddoelstelling Preventie
In 2018 zijn in totaal 1 miljoen jonge kinderen tot en met de basisschoolleeftijd bereikt met leesbevorderingsactiviteiten, zodat hun taalvaardigheid en leesplezier toenemen

7 Bereik BoekStart voor baby’s
Eind 2016 verwacht Aantal basisbibliotheken (bb) % totaal bb (153) Aantal nieuwe leden (koffertjes) Bereik NL baby’s (2015) BoekStart baby’s 152 99,4% 57.000 33,5%

8 Bereik BoekStart in de kov
Eind 2016 verwacht Aantal basisbibliotheken (bb) % totaal bb (153) Aantal aan BS deelnemende kov-locaties Aantal kinderen op BS-locaties % van totaal aantal kov-locaties = 8580 BoekStart kov 130 85% 1.332 57.000 15,5%

9 Bereik de bibliotheek op school po
schooltype Aantal basis- bibliotheken (bb) % totaal bb (153) Totaal aantal scholen primair onderwijs in 2015 Aantal deel nemende scholen aan dBos bo en so Bereik % dBos bo en so Gem aantal leer- lingen Totaal aantal leer-lingen Totaal aantal leer- lingen dBos 141 92,2% 6.430 2.397 37,3% 224 dBos so 48 31,4% 555 137 24,8% 186 25.500 totaal 6.985 2.534 36,3%

10 Bereik de bibliotheek op school vo
schooltype Aantal basis bibliotheken (bb) % totaal bb (153) Totaal aantal vmbo-scholen Aantal deel nemende scholen aan dBos vmbo dBos vmbo 30 19,6% onduidelijk 55

11 Curatie doelgroep ouders
Doorgaande lijn Maatschappelijke en Educatieve Bibliotheek Preventie Curatie Boekstart dBoS BO dBoS VO Bibliotheek en basisvaardigheden 0-4 4-12 12-18 Curatie doelgroep ouders

12 Doorgaande lees- en leerlijn
mediawijsheid digitale vaardigheden geletterdheid leesbevordering basisvaardigheden zelfstandige zelfredzame burger staat centraal

13 Primair BoekStart en dBos po
Focus meer op laagtaalvaardige kinderen Bibliotheken centraal maar kov en onderwijs rechtstreeks benaderen wordt belangrijker Effectiviteit programma’s aantonen via monitoring en onderzoek Kwaliteit op alle terreinen is uitgangspunt Kwantitatieve SMART doelstellingen halen

14 Focus op Vmbo Niet of nauwelijks mediatheken
Daarom ruimte voor bibliotheken om te ondersteunen Rond de 10% is laaggeletterd, doelgroep TmmT (preventie en curatie) Minder aandacht voor lezen binnen het curriculum

15 Pijlers Leesomgeving Expertise Evidentie Samenwerking

16 Bouwstenen

17 Leesomgeving

18 Expertise Voorleesconsulenten Leesconsulenten Educatief specialist
Voorlees-coördinatoren Leescoördinatoren Minor PABO

19 Evidentie Onderbouwen van nut en noodzaak
Monitor dBos BO, VMBO, BoekStart in de kov Wetenschappelijk onderzoek Brochures rond onderzoek en goede voorbeelden

20 Monitor

21

22 Samenwerking

23 Samen werken aan succes
Campagne leesbevorderingsnetwerken Dieptestrategie, workshops met bibliotheekdirectie en stakeholders Breedtestrategie, regionale conferentie om resultaten te delen Uitgangspunt is om BoekStart en dBos lokaal te borgen bij gemeente, kinderopvang en onderwijs

24 Maatschappelijk ondersteuner
Van uitleenbibliotheek naar maatschappelijk ondersteuner Dus niet alleen cultuurbeleid in gemeente volgen maar je ook doen gelden in sociaal en educatief domein Gebruik maken van (financiele) mogelijkheden buiten de cultuurbegroting Anticiperen en bewijzen dat je de rol aankan

25 Den Bosch heeft voorbeeldfunctie
Het landelijke team heeft vanaf 2010 nauw samengewerkt met voorbeeldbibliotheek Den Bosch Hun aanpak is overgenomen door vele basisbibliotheken Hans Derks, scheidend directeur van Bibliotheek Den Bosch licht toe


Download ppt "‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’"

Verwante presentaties


Ads door Google