De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TopOndernemers op de Springplank

Verwante presentaties


Presentatie over: "TopOndernemers op de Springplank"— Transcript van de presentatie:

1 TopOndernemers op de Springplank
Dinsdag 1 november 2016

2 Wat is TopOndernemers? Wat je zelf ontdekt, onthoud je het best! Dat is het principe achter TopOndernemers. TopOndernemers laat leerlingen op vele verschillende, nieuwe en verfrissende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. TopOndernemers is gebaseerd op de theorie van de Meervoudige Intelligentie: leerlingen ontdekken de wereld via thematisch onderwijs. TopOndernemers stimuleert het ondernemende gedrag van kinderen. Daarvoor is een rijke leeromgeving nodig. Alle ingrediënten zijn daarvoor aanwezig: thema’s, opdrachtkaarten, een kennisbank, hulpkaarten en handleidingen voor de leerkracht. De informatie die ze nodig hebben vinden ze in boeken of op het internet. Er zijn verschillende manieren om de opdrachten uit te werken. De kinderen leren met behulp van de lesstof, hoe je presentaties moet geven, creatief te zijn, om te gaan met de competenties en het bevorderen van je eigen ontwikkeling. Aan het eind van de periode presenteren de kinderen de gemaakte opdrachten.

3 Wat doen de leerlingen op de Springplank?
3 x per week 1 uur Topondernemers Opbouwend van groep 5 t/m 8 5 à 6 thema’s per schooljaar Wereldoriëntatie: Geschiedenis, Aardrijkskunde, Biologie, Topo en Burgerschapskunde Opening en afsluiting Engelse Topondernemerskaarten worden aangeboden Schrijven verhalen, interviews en verslagen, maken muurkranten, tijdbalken, werkstukken, folders en collages, knutselen, tekenen en werken op de computer om doelen te behalen Ontwikkelen en ontdekken eigen kwaliteiten en interesses Werken met TopOndernemers 2.0 Kaarten en opdrachten worden weergegeven Digitale aanvullingen per thema en per kaart (kennisbank) Veel informatie d.m.v. filmpjes, beeldmateriaal en teksten geschikt voor de leeftijdsgroep Leerlingen kunnen thuis aan de slag

4 Leerlingen werken aan competenties
Creativiteit  Ik heb het zelf bedacht Initiatief tonen  Ik denk en ik doe Communicatie  Samen overleggen en tot een plan/besluit komen Zicht op eigen gedrag en manier van leren  Zo doe ik het Samenwerken  Samen doen Zelfvertrouwen  Ik kan het

5 Beoordelen en waarderen
Er wordt in de groep continu geëvalueerd. Leerkrachten observeren en praten met leerlingen. Wat was het (leer)doel? Wat is er gedaan om de doelen te bereiken? Hoe komt het dat sommige doelen niet behaald zijn? Hoe kan dat voorkomen worden? Wat ga ik anders doen? Wat heb ik ervan geleerd? Waar heb je je over verwonderd? Aan het eind van ieder thema hebben de leerlingen een schriftelijke toets. Ze krijgen minimaal 1 week van te voren een leerblad mee naar huis. In groep 7/8 maken de leerlingen ook van iedere gemaakte kaart een digitale toets. In de laatste week vinden ook de presentaties plaats. Dit kan op verschillende manieren zijn. Minimaal 1 x per jaar zijn er ouderpresentaties. De presentaties worden individueel beoordeeld op voorbereiding, samenwerking, inhoud en originaliteit.

6 Voorbeeld Thema Amerika Groep 7/8


Download ppt "TopOndernemers op de Springplank"

Verwante presentaties


Ads door Google