De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lesbrief Vervoer H 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lesbrief Vervoer H 3."— Transcript van de presentatie:

1 Lesbrief Vervoer H 3

2 Par.3.1. Tegen die schade kan men zich verzekeren
WA(verplicht) of all-risk verzekering op auto’s Inboedelverzekering Reisverzekering Mensen lopen kans dat er dingen misgaan waardoor schade ontstaat: Schade aan de auto door een aanrijding Brand Diefstal

3 Par.3.1 Risico-aversie De ene mens neemt meer risico dan andere.
Risico-aversie:Een hekel hebben aan onverwachte nadelige gebeurtenissen. Hoe risico-averser men is des te eerder sluit men een verzekering af. Dan moet men een verzekeringspremie betalen aan de verzekeringsmaatschappij Premie= kans op schade x gemiddelde hoogte verwachte schade

4 Par.3.1 Een verzekeringsmaatschappij wil met die ontvangen premies minstens alle schade-uitkeringen terugverdienen. Dus zonder winstdoel en andere kosten geldt: Premie= kans op schade x gemiddelde hoogte verwachte schade Als de verzekeringsmaatschappij nog andere kosten heeft, en/of winst wil maken wordt de premie hoger !!

5 Par.3.2. Averechtse selectie
averechtse selectie
Averechtse selectie houdt in dat de mensen met een hoog risico (‘slechte risico’s’) zich wel verzekeren en de mensen met een laag risico (‘goede risico’s’) niet. De mensen met een laag risico vinden de premie te hoog en dragen de schade zelf en verzekeren zich niet(meer). De Slechte risico’s verzekeren zichzelf wel want ze weten dat ze veel kans op schad hebben. De verzekeraar moet dan de premie verhogen. Hij heeft immers alleen maar mensen met een hoog risico over!!

6 Par.3.2 Maatregelen tegen averechtse selectie
Verzekering verplichten via collectieve dwang Premiedifferentiatie en informatie verzamelen over de klant Bonus malusregeling bijv. de basis-ziektekostenverzekering en de WA voor de auto. Solidariteit is belangrijk De goede risico’s betalen een lagere premie zodat ze zich wel willen verzekeren Als iemand geen schade claimt ontvangt hij het jaar daarop een premiekorting die flink kan oplopen. Als er schade wordt geclaimd wordt de premiekorting minder of krijgt men zelfs een malus opslag op de premie

7 Par.3.3. Moreel wangedrag moreel wangedrag
(= moral hazard) Het gevaar dat mensen of instellingen zich achteloos en onverantwoordelijk gaan gedragen, als ze zelf niet opdraaien voor de kosten. Je ziet het bij mensen die een verzekering hebben Banken/ landen die meer risico’s namen dan verantwoord was omdat ze wisten dat ze geholpen zouden worden als het fout ging ?

8 Par.3.3 Maatregelen tegen moreel wangedrag
Instellen van een eigen risico Bonus malus regeling eigen risico
Het bedrag dat je als verzekerde bij schade zelf moet betalen. Economy academy: overall film

9 Par.3.4. Informatie-asymmetrie
asymmetrische informatie
Doet zich voor als de ene partij meer weet dan de andere partij, bijvoorbeeld bij verzekeringen.andere partij, bijvoorbeeld bij verzekeringen. Denk ook aan: sollicitaties(werknemer weet meer over zijn prestaties) Aandelenmarkt(managers weten meer dan de koper van aandelen)

10 Par.3.4 Marktfalen marktfalen De vrije marktwerking wordt verstoord.
In dit hoofdstuk: Door informatie-asymmetrie, averechtse selectie en moreel wangedrag kan verzekeren te duur worden. De mensen kunnen de premie niet opbrengen en/of de verzekeraar gaat failliet Informatie verzamelen over de klant helpt, maar verhoogt de transactiekosten, en dus ook de premie !!


Download ppt "Lesbrief Vervoer H 3."

Verwante presentaties


Ads door Google