De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gedrag in organisaties hoofdstuk X

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gedrag in organisaties hoofdstuk X"— Transcript van de presentatie:

1 Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Guido valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

2 Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: - een omschrijving te geven van het begrip conflict; - de verschillende soorten conflict op te sommen en toe te lichten aan de hand van een voorbeeld; - de bronnen van conflict toe te lichten en voorbeelden hiervan te geven; - de kenmerken van een conflictescalatie op te sommen en voorbeelden te geven; Gedrag in organisaties. De basis

3 Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: - met eigen woorden de fasen in een conflictescalatie te beschrijven; - op basis van het tweevoudig zorgmodel iemands reactie op conflicten in te schatten; - het verschil uit te leggen tussen direct en indirect conflictmanagement en per vorm een voorbeeld te geven; - het verschil uit te leggen tussen arbitrage en bemiddeling; Gedrag in organisaties. De basis

4 Doelstellingen III Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: - de verschillende onderhandelings- technieken van elkaar te onderscheiden en toe te lichten op basis van een voorbeeld; - de drie integratieve onderhandelingstechnieken op te sommen en uit te leggen op basis van een voorbeeld; - de vijf fasen in een onderhandelingsproces op te sommen; - in te zien hoe er beter onderhandeld kan worden. Gedrag in organisaties. De basis

5 10.1 Conflicten: definitie en soorten
Gedrag in organisaties. De basis

6 10.1 Conflicten: definitie en soorten
Wat is een conflict? Zijn conflicten te vermijden? Zijn conflicten altijd slecht? Soorten conflicten functionele versus disfunctionele conflicten; taakconflicten, relatieconflicten en procesconflicten; interpersoonlijke, intergroepsconflicten en conflicten tussen organisaties; belangenconflicten versus meningsverschillen; verticale en horizontale conflicten. Gedrag in organisaties. De basis

7 10.2 Conflictenbronnen Conflicten kunnen van diverse oorsprong zijn Schermerhorn et al. (2002) formuleren drie bronnen: - onderlinge afhankelijkheid in de organisatie; - schaarste aan resources; - machts-/informatieasymmetrie in de organisatie. Gedrag in organisaties. De basis

8 10.3 Conflictescalatie Conflictescalatie is te herkennen aan vijf elementen: - gebruik van minder vriendelijke technieken; - er komen steeds meer grotere onderwerpen bij; - steeds meer algemene zaken komen bovendrijven; - het taalgebruik wordt formeler van aard; - het beschadigen van de andere partij komt meer op de voorgrond. Gedrag in organisaties. De basis

9 10.3 Conflictescalatie De escalatieladder
Gedrag in organisaties. De basis

10 10.3 Conflictescalatie Hoe kan deze escalatietrap verklaard worden? Fundamentele attributiefout en vertekening uit eigenbelang vormen de basis voor het psychodynamische model. Gedrag in organisaties. De basis

11 10.4 conflictHantering Hoe gaan de organisatieleden ermee om? Het tweevoudig zorgmodel Gedrag in organisaties. De basis

12 10.4 conflictHantering Tweevoudig zorgmodel stelt dat er vijf mogelijkheden zijn: aanpassen; - samenwerken; - mijden; - vechten; - compromis zoeken. Gedrag in organisaties. De basis

13 10.4 conflictHantering Welke elementen bepalen iemands assertiviteit of coöperatieve karakter? De situationele omstandigheden en persoonlijkheidsfactoren. Doe de test. zelfzuchtig of pro-sociaal? Gedrag in organisaties. De basis

14 10.5 conflictmanagement Welke maatregelen neemt het management om conflicten te voorkomen of op te lossen? - indirect conflictmanagement; - direct conflictmanagement. Gedrag in organisaties. De basis

15 10.6 Onderhandelen “Een proces waarbij gezamenlijke besluiten worden genomen, wanneer de diverse betrokkenen verschillende wensen/voorkeuren hebben.” Gedrag in organisaties. De basis

16 10.6 Onderhandelen Onderhandelingstechnieken: - distributief onderhandelen Gedrag in organisaties. De basis

17 10.6 Onderhandelen Distributief onderhandelen met een kleine onderhandelingsmarge. Gedrag in organisaties. De basis

18 10.6 Onderhandelen Integratief onderhandelen: zoeken naar een win-winoplossing. De Dreu ziet drie verschillende typen: - afwisselingsvoorstellen; - kostenreducerende voorstellen; - overbruggingsvoorstellen. Gedrag in organisaties. De basis

19 10.6 Onderhandelen Het onderhandelingsproces In dit proces kunnen vijf fasen onderscheiden worden: - voorbereiding; - definiëren van de grondregels; - uitleg en rechtvaardiging; - onderhandeling; - overeenkomst en implementatie. Gedrag in organisaties. De basis

20 10.6 Onderhandelen Waarom mislukken onderhandelingen?
Een moeilijke regeringsformatie. Welke technieken werden hier gebruikt? Gedrag in organisaties. De basis

21 10.6 Onderhandelen Tips voor het onderhandelen - open met een positieve boodschap; - kaart problemen aan, geen personen; - empathie met de tegenpartij; - gebruik een strategie; - blijf rationeel, laat de emoties thuis; - gebruik objectieve criteria; - creëer klimaat van vertrouwen; - neem eerste bod als een vertrekpunt; - benadruk de win-winmogelijkheid; - sta open voor hulp van buitenaf. Gedrag in organisaties. De basis

22 Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Guido valkeneers Gedrag in organisaties. De basis


Download ppt "Gedrag in organisaties hoofdstuk X"

Verwante presentaties


Ads door Google