De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijsproces en Examinering en diplomering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijsproces en Examinering en diplomering"— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Door: Kiona van der Molen Ciska Plas Ineke Waterman

2 1.1.1 Inhoud Zowel Nederlands als rekenen wordt minimaal aangeboden op het vereiste niveau; Er wordt minimaal geëxamineerd op vereist niveau; Bij Nederlands wordt er gewerkt met de methode Starttaal 2F (Deviant) en het online programma Via Starttaal online (Studiemeter); Bij rekenen wordt er gewerkt met de methode Startrekenen van Deviant. Tijdens de les kan er zowel in het boek als digitaal gewerkt worden en wordt er aandacht gegeven aan verschillende manieren van werken. Vereiste Ned/Rek Samenhang

3 1.1.2 Programmering Nederlands en rekenen worden het hele jaar door aangeboden aan de studenten; Er wordt geprobeerd om de lessen zo goed mogelijk te verdelen over de week; Er is een globale planning voor de lessen Nederlands en rekenen (leerjaar 1); Toetsen Nederlands worden 1 week van te voren aangegeven; Toetsen worden tijdig van te voren aangegeven Er zijn vast momenten voor het afnemen van de Centrale Examens; De examens Nederlands Spreken en Gesprekken worden georganiseerd door de docent zelf; het examen Schrijven wordt georganiseerd door het intern examenbureau. Bron: rooster , planning rek DB Samenhang

4 1.2.1 Differentiatie Naast het werken in het boek is het mogelijk om opdrachten te maken via de digitale methode Studiemeter; Mbv de digitale methode kunnen studenten werken aan onderdelen die ze nog niet goed beheersen; Daarnaast kunnen studenten hier opdrachten op hoger niveau maken (verrijkingsstof); Als studenten het willen en het hebben laten zien dat ze het aankunnen, mogen ze eerder examen doen. Eventueel kan men het examen op een hoger niveau doen dan voor de opleiding is vereist. Bron: Studiemeter, examenplanning Maatwerk

5 1.3.1 Interactie De studenten worden gestimuleerd om samen te werken aan de opdrachten; Tijdens de lessen wordt er duidelijk aangegeven wat het doel is, waar er aan gewerkt gaat worden en hoe er gewerkt gaat worden; De docent stuurt erop aan dat er een open houding in de klas is, zodat er ruimte is voor vragen, opmerkingen en verbeteringen. Didactisch handelen

6 1.3.2 Ondersteuning en begeleiding van de leeractiviteiten
De docenten zijn professionals in hun vakgebied en kunnen zo de studenten goed begeleiden bij hun opdrachten en vragen; In de lessen wordt gewerkt met verschillende werkvormen om zo de onderdelen goed aan te bieden. Studenten kunnen tijdens de lessen de docent om (extra) hulp of uitleg vragen; Er wordt intensief samengewerkt met de 2e-lijnsbegeleider bij specifieke hulpvragen. Bron: LBS Didactisch handelen

7 1.3.3 Feedback op de leeractiviteiten en de leerresultaten
Voor zowel rekenen als Nederlands zijn er beoordelingsmomenten in de vorm van toetsen, verslagen maken o.i.d.; In het leerlingbegeleidingssysteem worden de formatieve toetsen en opdrachten bijgehouden; De studenten hebben hier zicht op; Indien nodig kan er extra lesmateriaal ingezet worden of vormen van bijles; Tijdens SLB/portfoliogesprekken wordt de voortgang besproken en welke acties evt. gewenst zijn. Bron: LBS Didactisch handelen

8 1.4.1 Benutting Er is een overzichtelijk rooster voor de studenten met zo weinig mogelijk tussenuren; Er is een buffer ingebouwd waardoor er geoorloofde lesuitval opgevangen kan worden. Bron: rooster Leertijd

9 1.4.2 Werkdruk Als de leerling de planning volgt, dan is er geen sprake van een hoge werkdruk; De inhoud van de vakken zijn evenredig over de jaar verdeeld; De lessen worden gepland tot aan de vierde periode van het 2e jaar i.v.m. het afnemen van het examen. Bron: rooster , planning rek DB, examenplanning Leertijd

10 1.5.1 Schoolklimaat In het DTO komt naar voren dat de studenten de school als prettig ervaren (6,1); Tijdens de lessen wordt er ook aandacht geschonken aan de sociale vaardigheden van de studenten. Ze leren hoe ze zich horen te gedragen op school en in de praktijk; Klachten? In de studiewijzer kunnen studenten vinden waar ze evt. terecht kunnen met klachten en vinden ze de schoolregels; De docenten corrigeren evt. studenten en maken problemen/lopende zaken in de klas bespreekbaar. Bron: DTO/ LBS Leeromgeving

11 1.5.2 Materiële voorzieningen
Er wordt geprobeerd de lessen zoveel mogelijk in ruime lokalen te geven; In het lokaal is er materiaal aanwezig om de studenten (extra) aan het werk te houden; De examens worden in speciaal daarvoor aangepaste ruimtes gehouden. Leeromgeving


Download ppt "Onderwijsproces en Examinering en diplomering"

Verwante presentaties


Ads door Google