De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen"— Transcript van de presentatie:

1

2 Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Leerlingen aan het woord over het vak maatschappijwetenschappen. Andere ervaringen van leerlingen met Seneca Crisisgame VN-simulatiespel

3 Wie of wat is Seneca? In 2007 gestart door twee docenten en een vakdidacticus Idealisten voor kwalitatief goed lesmateriaal voor maatschappijleer Resultaten Drie uitgaven voor maatschappijleer havo/vwo Twee uitgaven voor maatschappijleer vmbo Digitale uitgave voor vmbo Eén uitgave voor Engelstalige uitgave op Saba

4 Seneca en het nieuwe programma
Sinds 2010 is Seneca de pilot betrokken: in de rol van auteur van lesmateriaal SLO in de praktijk van de klas als pilotdocent In 2014 besloten om methode te schrijven, in 2015 eindtermen definitief vastgesteld voor start in 2017 Oud-vakdidicticus sluit aan en netwerk van docenten voor modules wordt ontwikkeld Planning februari: boek voor vwo4 klaar Maart-april: boek voor havo4 klaar (op verzoek van boekenleveranciers één boek voor havo4 en niet twee zoals eerder gepland door Seneca)

5 Nieuwe methode Doelen: Middelen: Mensen:
Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen Leerlingen onderzoek leren doen Middelen: Een didactische lijn en inhoudelijke verhaallijn waarin leerlingen stapsgewijs meer leren over sociale wetenschappen en onderzoek (en eindtermen) ‘Uitstapjes’ naar keuze van de docent in de vorm van modules Mensen: Seneca bewaakt didactische lijn en zorgt voor productie materiaal Netwerk van betrokkenen ontwikkelen modules waarop Seneca feedback geeft

6 Uitgangspunten Volwaardige methode
Toetsenbank beschikbaar met voorbeeldopgaven, praktische opdrachten, extra werkbladen, docentenhandleiding Behandeling alle eindtermen Lesmateriaal op basis van expertise en ervaring met leerlingen Basismateriaal voor 3/4 van lestijd, overige tijd voor modules of PO’s Havo en vwo: vergelijkbaar in opbouw (immers: zelfde hoofd- en kernconcepten) verschillend in uitwerking contexten en opdrachten (vooral met het oog op transferafstand)

7 Opbouw vwo Inleiding maatschappij-wetenschappen
Veranderingen in samenlevingen Samenlevingen in de 21e eeuw Voor vwo verschijnt dit in drie uitgaven: per leerjaar een leer- en opdrachtenboek.

8 Opbouw havo Inleiding maatschappij-wetenschappen
Veranderingen in samenlevingen Samenlevingen in de 21e eeuw Voor havo verschijnt dit in twee uitgaven (per leerjaar een leer- en opdrachtenboek), waarbij ‘Inleiding maatschappijwetenschappen’ en ‘Veranderingen in samenlevingen’ in het eerste deel verschijnt.

9 Opbouw havo Leermiddel (*) ISBN Prijs (*)
Prijs per leerling per jaar (*) havo deel 1: inleiding en verandering € 39,95 € 14,98 havo opdrachtenboek deel 1 € 27,95 € 10,48 vwo deel 1: inleiding € 24,95 € 9,36 vwo opdrachtenboek deel 1 € 19,95 € 7,48 Jaarlicentie havo deel 1 digitaal (theorie+opdrachten) € 29,95 Jaarlicentie vwo deel 1 digitaal (theorie+opdrachten) Dat de prijs per leerling per jaar bij de boeken een schatting is, komt omdat de boekenleveranciers dit nog moeten vast stellen. Bovendien zijn sommige scholen goedkoper uit. Reden dat digitale producten duurder zijn: BTW afdracht is hoger. De digitale producten zijn in ontwikkeling en naar verwachting voor de zomer 2017 klaar. Het bevat zowel theorie en opdrachten, dus is een volledige vervanging van de boeken. Andere leermiddelen komen in de loop van schooljaar 2017/2018 beschikbaar. Zie (*) Opdrachtenboeken zijn verhuurbare boeken waar leerlingen een schrift bij moeten hebben. Prijs is de standaardboekenprijs die iemand bij een boekhandel betaalt. Prijs per leerling per jaar zijn de kosten die uitgaan van huurboeken of licenties. Schatting.

10 PTA havo: variant 1 Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5 periode HAVO4 HAVO5 1 Inleiding maatschappijwetenschappen I Samenlevingen in de 21e eeuw 2 Inleiding maatschappijwetenschappen II 3 Veranderingen in samenlevingen I Module / PO / domein F of G 4 Veranderingen in samenlevingen II (eindexamen)

11 PTA havo: variant 2 Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5 periode HAVO4 HAVO5 1 Inleiding maatschappijwetenschappen I Veranderingen in samenlevingen II 2 Inleiding maatschappijwetenschappen II Samenlevingen in de 21e eeuw 3 Module / PO / domein F of G 4 Veranderingen in samenlevingen I (eindexamen)

12 PTA vwo: variant 1 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 periode VWO4 VWO5 VWO6 1 Inleiding maatschappij-wetenschappen I Veranderingen in samenlevingen I PO / domein F (crisis game) 2 Inleiding maatschappij-wetenschappen II Veranderingen in samenlevingen II 3 Inleiding maatschappij-wetenschappen III Samenlevingen in de 21e eeuw I Module (Thailand, Zuid-Afrika, etc) 4 PO (bijv. mini-onderzoek doen) Samenlevingen in de 21e eeuw II (eindexamen)

13 PTA vwo: variant 2 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 periode VWO4 VWO5 VWO6 1 Inleiding maatschappij-wetenschappen I Veranderingen in samenlevingen I Samenlevingen in de 21e eeuw I 2 Inleiding maatschappij-wetenschappen II Veranderingen in samenlevingen II Samenlevingen in de 21e eeuw II 3 Inleiding maatschappij-wetenschappen III Module (Thailand, Zuid-Afrika, etc) PO / domein F (crisis game) 4 Module (criminologie, beïnvloeding, etc) PO / domein F (eindexamen)

14 Opbouw – deel 1 Inleiding maatschappijwetenschappen
Samenleving bestuderen met kernconcepten met kleine transferafstand, zoals Identiteit, socialisatie en cultuur Doorlopende casus: tegendraads gedrag Doorlopende leerlijn: onderzoeksbegrippen (zoals variabelen en indicatoren)

15 Opbouw – deel 2 Veranderingen in samenlevingen
Veranderingen in samenlevingen bestuderen, waarbij steeds één van de hoofdconcepten wordt bestudeerd: Ontwikkelingen in het bindingsvraagstuk (politicologisch en sociologisch apart) Ontwikkelingen in het verhoudingsvraagstuk (politicologisch en sociologisch apart) Ontwikkelingen in het vormingsvraagstuk Doorlopende casus: verhalende lijn aan de hand van historische gebeurtenissen Doorlopende opbouw: CATO: Casus Analyse met kernconcepten Theorie vanuit de paradigma’s (alleen voor vwo) Oplossing en ontwikkelingen (kernconcepten verandering)

16 Opbouw i.o. – deel 3 Samenlevingen in de 21ste eeuw
Vanuit de hoofdconcepten de samenlevingen in de 21ste eeuw bestuderen: Vormingsvraagstuk: context social media Bindingsvraagstuk: context pluriforme samenleving Verhoudingsvraagstukken: context maatschappelijke verschillen Daarnaast aparte hoofdstukken waarbij dwarsverbanden tussen de vraagstukken worden gelegd: Criminaliteit Europese samenwerking Internationale verhoudingen (conflicten en internationaal recht) Doorlopende casus: Nederlandse samenleving Doorlopende leerlijn: debatvaardigheden (in samenwerking met Debatunie)

17 Modules Los te bestellen boekjes met contexten die los staan van de methode, maar wel bij de methode passen Ontwikkeling door variëteit van docenten, auteurs en organisaties. Interesse? Neem contact met ons op. Voorbeelden van modules die worden ontwikkeld / mogelijke modules: Pesten Beïnvloeding (door media, vrienden, politiek) Inleiding Psychologie Inleiding Criminologie Thailand (sluit goed aan bij vwo eindtermen) Helden van Zimbardo Debatteren en argumenteren

18 Meer weten? Bezoek www.maatschappijwetenschappen.nl
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang: Informatie over de ontwikkeling van de methode Informatie over nieuwe ontwikkelingen bij Seneca Lesplannen die passen bij de actualiteit Aanbiedingen, bijvoorbeeld van partners (DebatUnie) Simulatiespelen


Download ppt "Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen"

Verwante presentaties


Ads door Google