De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bevraging streekproducten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bevraging streekproducten"— Transcript van de presentatie:

1

2 Bevraging streekproducten

3 Bevraging streekproducten
Online bevraging (Opinio) van 8 oktober tot 16 november 2014; 5 weken Verspreiding door Toerisme Vlaanderen, 5 PTO’s, VLAM en de dienst landbouw en plattelandsbeleid provincie Antwerpen Verspreidingskanaal: nieuwsbrieven PTO’s VLAM en de dienst landbouw en plattelandsbeleid provincie Antwerpen Bevraging streekproducten Onderzoek dienst Kennisbeheer Toerisme Vlaanderen

4 Bevraging streekproducten
Bereikte doelgroepen: Vlaming met een interesse in activiteiten en/of overnachting in Vlaanderen Enkel Vlamingen Geen streekproductenspecialisten Aantal respondenten: N= Erg representatief Doel van het onderzoek: peilen naar de toeristische belevingen omtrent streekproducten van de Vlaming, om met deze resultaten aan de slag te gaan om een gerichte promotiecampagne te ontwikkelen. Checken bij PTO’s naar hoeveel bevraagden nieuwsbrief is vertrokken Bevraging streekproducten Onderzoek dienst Kennisbeheer Toerisme Vlaanderen

5 Profiel van de respondent

6 1.292 respondenten: resultaten zijn representatief
Profiel

7 Profiel 78% tussen 40 en 69 jaar < 20 2 0% 20 - 29 76 6% 30 – 39
121 9% 40 – 49 199 15% 50 – 59 384 30% 60 – 69 424 33% 70 – 80 83 > 80 3 totaal 1292 100% 78% tussen 40 en 69 jaar

8 Profiel 1. Lekker van bij ons 25 2. Straffe streek 15
ja nee 18% van respondenten toont interesse in streekproducten en laat zich actief informeren door middel van een nieuwsbrief Indien men zich laat informeren: TOP 3 populairste nieuwsbrieven: 1. Lekker van bij ons 25 2. Straffe streek 15 3. Het Lekkere Westen 13

9 Profiel Samenvatting profiel respondenten:
Vlaming afkomstig uit heel Vlaanderen 2/3 vrouw; 1/3 man Leeftijd tussen de 40 en 69 18% toont actieve interesse streekproducten via een thematische nieuwsbrief

10 Streekproducten Wat zijn voor jou streekproducten? 1 2 3 4 Top 4
ja nee Wat zijn voor jou streekproducten? Meerdere antwoorden toegestaan 1 2 3 4 Het is belangrijk om te weten wat er verstaan wordt onder streekproducten, dit zal het “makkelijkste” te promoten zijn. Top 4

11 Indien “andere” dan zijn dit de top antwoorden
Streekproducten Waar ga je op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren in je eigen gemeente of stad? Meerdere antwoorden toegestaan Indien “andere” dan zijn dit de top antwoorden Boerderij / hoevewinkel 20 Producent 10 Bakker 8 Boerenmarkt 4 Biowinkel 3

12 Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte over welke hotels, cafés en restaurants er werken met streekproducten, in je eigen stad of gemeente? Slechts 12% weet goed tot perfect in welke lokale horecazaken er gewerkt wordt met streekproducten Maar liefst 56% weet niet zo goed in welke lokale horecazaken er gewerkt wordt met streekproducten 32 % heeft geen uitgesproken mening

13 Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte over welke hotels, cafés en restaurants er werken met streekproducten, in je eigen stad of gemeente? 12% of N=162 verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht

14 Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in jouw stad of gemeente? Slechts 16% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio 51% is niet zo goed op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio Geen uitgesproken mening

15 Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in jouw stad of gemeente? 16% of N=207 verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht

16 ja nee Streekproducten Ben je al op zoek gegaan naar informatie omtrent streekproducten, gecombineerd met toeristische informatie (verblijfsarrangementen, fiets- en wandelroutes, etc.) om op basis hiervan een uitstap te ondernemen? Iets meer dan de helft (56%) is reeds actief op zoek gegaan naar info over streekproducten in combinatie met toeristische info in kader van een uitstap.

17 ja nee Streekproducten 56% of N=726 Ben je al op zoek gegaan naar informatie omtrent streekproducten, gecombineerd met toeristische informatie (verblijfsarrangementen, fiets- en wandelroutes, etc.) om op basis hiervan een uitstap te ondernemen? verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht

18 Streekproducten In welke mate vind je dat toeristische informatie rond streekproducten makkelijk terug te vinden is? 15% vindt toeristische info rond streekproducten niet makkelijk terug 42% kan makkelijk tot zeer makkelijk informatie over streekproducten terugvinden 44% heeft geen uitgesproken mening

19 Streekproducten Waar gaat u op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren als u in een andere gemeente, stad of provincie bent in Vlaanderen? Meerdere antwoorden toegestaan Indien andere: voornamelijk boer / hoeve / producent abdij bakker

20 Streekproducten Waar gaat u op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren… Vergelijking: in eigen regio  in een andere regio

21 Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in een andere stad, gemeente of provincie in Vlaanderen? Slechts 10% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in andere regio’s Geen uitgesproken mening 60% is niet zo goed op de hoogte van events rond streekproducten in andere regio’s Som meer dan 100%

22 Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten… Vergelijking: in eigen regio  in een andere regio

23 Streekproducten In welke mate geef je de voorkeur aan Vlaamse streekproducten bij:

24 Streekproducten In welke mate geef je de voorkeur aan Vlaamse streekproducten bij:

25 ja nee Streekproducten Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten?

26 ja nee Streekproducten Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten? 22% of N=282 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie

27 Streekproducten Indien men reeds een meerdaagse trip naar het buitenland in teken van streekproducten heeft ondernomen, naar welke bestemming ging men dan? Meerdere antwoorden toegestaan = 282 personen

28 Streekproducten Indien men reeds een meerdaagse trip naar het buitenland in teken van streekproducten heeft ondernomen, welke specialiteit zocht men dan op? Meerdere antwoorden toegestaan = 282 personen

29 Streekproducten Zou je Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten? 85% zou Vlaanderen zeker aanraden als bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten.

30 Streekproducten Zou je Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten? 85% of N=1096 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie

31 Streekproducten In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan? 69% kan door middel van streekproducten gemotiveerd worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan

32 Streekproducten In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan? 69% of N=891 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie

33 Streekproducten “In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan?” 69% of N=891 Vergelijk met: “Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten?” 22% of N=282 ja nee Van het aandeel (N = 891) dat zegt door streekproducten gemotiveerd te kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan, heeft 27% of 238 personen reeds een trip naar het buitenland ondernomen in teken van streekproducten

34 Streekproducten Wat is voor jou doorslaggevend om een meerdaagse uitstap in Vlaanderen te maken? Meerdere antwoorden toegestaan Top 5 belangrijkste argumenten ¿ Sociaal wenselijk antwoord + Doelgroep? Top 5 minst belangrijke argumenten

35 Streekproducten Wat is voor jou doorslaggevend om een meerdaagse uitstap in Vlaanderen te maken? verdeling per leeftijdscategorie

36 Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen?

37 Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen?

38 Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Geen geschikte kanalen Sociale media Kookboeken TV TV open antwoorden die in het oog springen: Vlaanderen vakantieland Dagelijkse kost Geschikte kanalen Toeristische dienst Website Brochure Nieuwsbrieven

39 Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? TV Sociale media

40 Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Nieuwsbrief Websites

41 Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Brochures Kookboeken

42 Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Kranten/magazines Toeristische dienst

43 Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? Meest geschikte kanalen In volgorde van belang

44 Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? verdeling per geslacht

45 Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? verdeling per leeftijdscategorie

46 Algemene besluiten 78% van de deelnemers aan de bevraging is tussen de 40 en 69 jaar. In het algemeen “scoren de vrouwen beter dan de mannen” Top 3 van plaatsen waar de Vlaming op zoek gaat naar streekproducten zijn: Streekproducten of delicatessenwinkel De Markt Dienst voor Toerisme

47 Algemene besluiten 12% is goed tot perfect op de hoogte Horeca er met streekproducten in eigen stad of gemeente 16% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio (10% voor andere stad en gemeente) Bij een restaurantbezoek geeft men het meeste voorkeur aan een streekproduct

48 Algemene besluiten 85% zou Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten 69% kan door streekproducten gemotiveerd worden om op vakantie in Vlaanderen te gaan

49 Algemene besluiten Meest geschikte kanalen het aanbod rond streekproducten bekend te maken: Websites Toeristische dienst Nieuwsbrief

50 Besluitvorming verder te bespreken
Streekproducten hebben potentieel: 85 % zou Vlaanderen aanraden als bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten 69% kan gemotiveerd worden om door streekproducten in Vlaanderen op vakantie te gaan Profiel: vrouw jaar? Waar moeten we zeker aan werken? Informatie: aanbod horeca en belevingen  te versnipperd? Waar bereiken we het beste de mensen? Streekproducten en delicatessenwinkel Markt Dienst voor toerisme (ster) restaurant Website

51 Hoe gaan we verder? One Stone Starten met één steen Analyse Co-creatie
Plakfactor Simple Unexpected Concrete Credible Emotional Story Datum volgende vergadering: 25 juni 2015

52 Zijn er nog vragen?


Download ppt "Bevraging streekproducten"

Verwante presentaties


Ads door Google