De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe ga jij om met kansarmoede op jouw school?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe ga jij om met kansarmoede op jouw school?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe ga jij om met kansarmoede op jouw school?

2 Inhoud Kennismaking Blik op armoede
Wat de Sociale Dienst voor uw school kan doen Het belang van netwerken Uitwisseling van goede praktijken Vragen

3 Definitie Armoede “Armoede is een netwerk van sociale uitsluitingen. Het strekt zich uit over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan, dermate dat de armen gescheiden worden van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen” (Vranken J.) Individueel: bvb tekort a middelen Collectief: bvb niet deelnemen aan structuren en instituties v/d mpij

4 Arbeid en tewerkstelling
Verwevenheid van armoede Onderwijs Cultuur gezin Huisvesting Arbeid en tewerkstelling Gezondheid Sociale contacten Inkomen en schulden Justitie Welzijn

5 Leven in armoede Sociale en fysieke pijn volgen dezelfde fysiologische mechanismen Meer activiteit in amygdala (angstcentra), minder activiteit in prefrontale cortex (emotie-controle) Schaarste zorgt voor focus op directe gebrek, langetermijnperspectief verdwijnt, kleine ‘bandbreedte’ Vb: uitgesloten -> agressief reageren

6 Leven in armoede Enorm gekwetste binnenkant: innerlijke pijn, gevoel van vernedering, schuld, schaamte, gevoel niemand te zijn, wantrouwen, terugtrekken uit de maatschappij Sterke drang om erbij te horen  maatschappelijke reactie: schuldtoewijzing STRESS!

7 Leven in armoede Verschillende informatiekanalen bereiken mensen in armoede niet Geen toegang tot een breed sociaal netwerk waar kennis gedeeld wordt Oplossingen ingevuld en aangereikt vanuit niet-arme bril Greep ontnomen over eigen leven Kennen veel mensen maar ≠ netwerk waar kennis gedeeld wordt. Vanuit niet-arme bril vaak oplossingen die niet aanvaard worden, niet nodig zijn voor mensen op dat moment,…

8 Leven in armoede - krachten
Fundamenteel project: “Mijn kinderen moeten het beter hebben.” Grote strijdbaarheid en solidariteit Erin slagen om te overleven in onmogelijke omstandigheden Directe communicatie / Confrontatiekracht

9 Nood aan KRACHTEN-benadering
Leven in armoede Structurele uitsluitingsmechanismen en effecten van leven in armoede zorgen voor een enorme kloof tussen mensen in armoede en de rest van de samenleving: een missing link Nood aan DIALOOG Nood aan KRACHTEN-benadering Structurele uitsluitingsmechanismen = rechten worden nt ingevuld (bvb slechte huisvesting, gezondheid,…) + Mattheuseffect. Kloof = wij – zij = missing link om te overbruggen

10 Dialoog Wees je bewust van je eigen kijk: hoe kijk IK naar armoede?
Zet de eerste stap Geloof oprecht in mensen in armoede en zie hun krachten Luister = neem je tijd voor een gesprek en geef de ander de tijd om zijn/haar verhaal te doen.

11 Dialoog Vertrouw op je eigen positieve invloed op lange termijn, ook al is het effect niet direct zichtbaar Houd in je achterhoofd dat alle ouders het beter willen voor hun kinderen, ook al lijken ze onbereikbaar Blijf je inzicht in armoede vergroten

12 “Wat je doet voor mij, zonder mij, doe je tegen mij.” (Ghandi)

13 Signalen Spijbelen bij jonge kinderen is geen keuze
Niet deelnemen aan weekverblijf om allerlei redenen Wanneer leerlingen steevast zaken niet bijhebben, ze nooit doktersbriefjes hebben Heen-en-weerschriftje nooit ingevuld Signalen kunnen klein of groot zijn. Sociale dienst stedelijk onderwijs

14 Signalen Nooit fruit bij Onaangepaste kledij Inhoud brooddoos
Hoe komt leerling naar school? Wie komt leerling halen? -> eigen referentie kader loslaten en verder kijken dan wat je zelf kent. Sociale dienst stedelijk onderwijs

15 Docu “Arm Vlaanderen” Phara De Aguirre

16 Oefening : Wat kan de sociale dienst voor je doen?
Zoek de ontbrekende woorden Vervolledig de tekst in groep

17 Oefening : Belang van netwerken
Noteer organisaties op het blad waarmee jouw school nu al samenwerkt Bespreek de voorgelegde case Noteer organisaties waarmee je zou kunnen samenwerken rond deze case op een post-it (1 organisatie per post-it) Koppel nadien terug in groep, kleef de post its rond de school

18 “Kinderen eerst” Persoonlijke contacten werken beter!
Er zit veel expertise en engagement bij de scholen en partners. Er zijn heel wat externe organisaties die al heel veel nuttige dingen doen… zaken die je als juf eigenlijk niet weet. Het leren kennen van alle partners en hun werking zorgt voor een doorzichtiger netwerk. Persoonlijke contacten werken beter! Als verschillende instanties de handen in elkaar slaan, vergroot dit het draagvlak en de efficiëntie. Veel organisaties zijn bezig met kinderarmoede; afstemming is belangrijk. Voor veel problemen bestaat een oplossing binnen een bepaalde organisatie.

19 Overzicht netwerken Kinderen Eerst Deurne Noord Antwerpen Noord
Kriebel (stedelijk) OCMW SC Coevelt X-Stra! De Schoolbrug Huis van het Kind Buurtregisseur Recht-Op Buurthuis Dinamo Buurtsport één school Antwerpen Noord De Gummi’s/De Toverboom (stedelijk) De Pijl (gemeenschapsonderwijs) Sint-Aloysius (vrij katholiek) Sint-Henricus (vrij katholiek) OCMW SC Dam OCMW SC Seefhoek inloopteam SAMIK CAW wijkteam Noord meerdere scholen netoverschrijdend Luchtbal Optimist (stedelijk) Sportomundo (stedelijk) Maria Boodschap (vrij katholiek) Sint-Jozefinstituut (vrij katholiek + buitengewoon onderwijs) OCMW SC Luchtbal inloopteam Pothoek CKG Koraal CC Luchtbal opvoedingswinkel ook buitengewoon

20 Piramide, Creatopia, De tandem, Kameleon
Overzicht netwerken Kinderen Eerst Kiel Piramide, Creatopia, De tandem, Kameleon (stedelijke) PiusX OCMW SC Coevelt X-Stra AOB De voorzorg Koraal VCLB De Kleine Vos De Schakel Kras Vormingplus meerdere scholen netoverschrijdend 2018 De Kleine Wereld (stedelijk) St Norbertus St Lutgardis OCMW Centrum Kauw CAW K&G IVCA Meer info Caroline Van Ryckeghem OCMW Antwerpen – Algemeen Onderwijs Beleid -Project: ‘Kinderen Eerst!’

21 Oefening : Goede praktijken sociaal beleid
Kies een voorwerp met bijhorende omslag Lees de vraag Discussieer in groepje Formuleer een antwoord op de vraag Koppel terug in de groep

22 Hilde Nijs & Leen Van Den Eede
Rondvraag Contact : Sociale Dienst Hilde Nijs & Leen Van Den Eede 03/ (43)


Download ppt "Hoe ga jij om met kansarmoede op jouw school?"

Verwante presentaties


Ads door Google